Nu skal mølledelene transporteres med luftskib

Vestas og Siemens Gamesa indgår samarbejde

Vindmøller er store, tunge og yderst vanskelige at transportere.

Der er massive logistiske og infrastrukturmæssige udfordringer, og det koster formuer at transportere de stadigt større møllervinger og naceller.

Men måske er løsningen luftskibe.

Ifølge Global Wind Energy Council fortsætter det globale marked for vindenergi med at vokse over 10 procent om året. Det betyder, at op imod 10.000 nye møller skal installeres rundt om i verden i løbet af de næste 20 år.

- Luftskibe kan være en løsning i fremtiden, og vi søger seriøst efter at finde samarbejdspartnere til at udvikle luftskibe, siger Klaus Lynge Petersen, chef for Ideation & Cluster Technologies hos Vestas.

Opfordring til samarbejde
Vestas og Siemens Gamesa vil i første omgang kortlægge deres logistiske krav for interesserede virksomheder og opfordre dem til at samarbejde.

- Vestas og Siemens Gamesa kan hver for sig generere tilstrækkelige volumer, men sammen er vi mere interessante for potentielle investorer og operatører af luftskibe. Vores indsats går lige nu på, at skabe opmærksomhed på behovet for luftskibe i
vindindustrien. Vi stiller fremtidig godsvolume i udsigt, til det eller de virksomheder der kan imødekomme kommercielle og tekniske betingelser Hvis vi får en aftale på plads i løbet af 2019, vil det derefter realistisk set tage fem år til luftskibe er integreret i vores
forretningsmodel, siger Klaus Lynge Petersen.

Han arbejder sammen med Christopher Ulrich, Head of Renewable Energy Technology Evaluation hos Siemens Gamesa, om at se på fremtidens logistiske udfordringer.

Både Christopher Ulrich og Klaus Lynge Petersen mener, at transport med luftskibe vil kunne forbedre vindmølleindustriens logistik betydeligt, og transporten vil blive langt mere omkostningseffektiv.

Vindmølleproducenterne vil være i stand til at producere langt større enheder end i dag. Netop fordi transporten på land sætter en naturlig grænse for, hvor store vingerne kan blive.

- Vi vil gerne med dette samarbejde mellem Vestas og Siemens Gamesa signalere over for mulige investorer og producenter, at vindmølleindustrien har potentiale inden for fragt med luftskibe, siger Klaus Lynge Petersen.

Udfordringer
Siemens Gamesa og Vestas ser dog både tekniske og finansielle udfordringer, før kommercielle luftskibe er en realitet.

I dag designes vinger tæt på grænserne for vejtransport, og ofte overstiger disse dimensioner grænserne for international infrastruktur, og det er vanskeligt og dyrt at transportere dem konventionelt.

- Hvis vi en dag kommer til at anvende luftskibe til transport af møllekomponenter, kommer vi til at genoverveje hele vores logistikopsætning og komponentdesign, siger Klaus Lynge Petersen.

Klaus Lynge Petersen anslår, at det vil koste luftskibsudviklerne ca. 200 mio. euro at udvikle en prototype, og derefter vil det koste 75-100 mio. euro pr. luftskib.

Artiklen er bragt i samarbejde med Offshoreenergy.dk



Hold dig opdateret med Leder IDAG

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

8.854 nye medarbejdere på fem år

God start for DLHs nye begyndelse

Regnskabschok for milliarder: Nye regler får virksomhedernes gæld til at eksplodere

Alene C25 selskabers gæld vil stige med 125 milliarder, når nye regler ændrer på den måde, virksomhedernes leasing vurderes. Det kan påvirke deres overholdelse af lånebetingelser.

Rockwool forventer vækst

Rockwool opjusterer sine forventninger til omsætningen i 2018, og koncernen ser nu en vækst i omsætningen på 13-15 procent i lokal valuta mod tidligere 7-10 procent

Hos Aarsleff bliver smilet bredere

Bygge- og anlægsvirksomheden har fuld kraft på kedlerne og opjusterer forventningerne til regnskabsåret 2017/18

Handelskrig giver bekymring hos Vestas

Vindmølleproducenten har holdt næsen i sporet i første halvår. Men den globale usikkerhed giver uro.

Nyhedsbrev

Keld skal gøre Robert til en eksportsucces

Ny topchef i Aalborg-firma

Lønningerne tager et markant hop opad

Nye tal viser de højeste lønstigning i 8 år

Medarbejderrekord hos Gibotech

JKE åbner nyt erhvervscenter

Flot vækst hos Brd. Klee

It-koncern lukker og slukker for afdeling i Aalborg

Nordjylland mister omkring 200 højteknologiske arbejdspladser.

Crowfundede 1,4 millioner kroner på seks timer

Projektleder har aldrig set noget lignende

Københavns Madhus får ny direktør

EKF sætter nye forretninger til Tyrkiet på standby

Der er i øjeblikket så stor uro omkring Tyrkiet på de finansielle markeder at EKF midlertidigt sætter nye forretninger på standby.

Eksport til Kina hælder penge i kassen

Millionerne ruller ind hos Danfoss, der har skruet op for overskud og omsætning i årets første halvår.

Novo Nordisk: Vi vinder tid med standarder

Standarder sparer tid på produktudvikling, men gælder også i ledelsessystemet for at flytte opmærksomheden til innovation

Daka lukker jysk blodfabrik

Mængden af blod er halveret på 10 år

Vilde iværksættere tester fødevarer på Food Festival

Hver tredje transportvirksomhed søger arbejdskraft forgæves

Nye tal fra Danmarks Statistik viser problematiske tilstande når det kommer til transportbranchens rekruttering

1

De mellemstore firmaer sætter mål – men mangler strategien

Ledelserne ved hvor de virksomheden skal hen, men de har ingen plan for, hvordan det skal ske.

90 ansatte skal hjælpe Bygmas kunder med bæredygtighed

Selvtillid hos Nilfisk trods efterslæb i første halvår

Invitec er blevet herre i eget hus

Minister bevæger sig i udbudssag

Underleverandører skal sikre Siemens Gamesa vækst i Taiwan

Salg og overskud vokser i Lundbeck

Problemer med vaskemidler trækker ned hos Novozymes

Opkøb koster bundlinje for midtjysk køleskabsproducent

Sværere at lokke polakker til Danmark

To familieejede virksomheder smelter sammen

Haldor Topsøe skal fyre 200 ansatte

Enemærke & Petersen hyrer direktør i vest

Efter arbejdsulykke: Firma får bøde på 60.000 kroner

Nu høster de frugten i milliardsamarbejde

Træpilleproducent leverer overskud i turbulent år

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nogle gange er det helt i orden at springe over, hvor gærdet er lavest.

Sygefravær handler også om kulturen i din virksomhed

ODIN Engineering udvider maskinparken med kraftig tysker

Bliv din virksomheds produktivitetsagent

Nye tagboliger er med til at løse boligudfordringer

Produktiviteten taber pusten, når omsætningen stiger

Integration mellem konstruktions- og beregningssoftware optimerer udviklingsprocessen

Ny Nooteboom MCO 64-03(V)V, til Svenstrup Vognmandsforreting

Indeklimaets Temadag 2018

Dansk Halbyggeri på bølgelængde med håndværkerne i Gram

Mangler du byggepladsskilte?

Salg og udlejning går hånd i hånd

Reception: Underdirektør hos TEKNIQ fylder rundt

Download eller rekvirer tips til ansættelse af nydanskere

Konferencetema onsdag den 12. september på Automatik:

Sikkerhedsplatformen WinGuard viste sit værd under brand på Hospital

Invitation til reception 17. august

Ny cost planner til V2C

UGENS lagermaskine fra KAPEMA

Du kan nu indstille Danmarks mest socialt ansvarlige erhvervsperson

Vil du med på fremtidens fødevaremesse?

Morgenseminar om 3D scanning i August og Oktober

Jobskabelse i Svendborg - vær med 10. oktober

Alle har misforstået digitalisering

Legionella - udfordringer og løsninger

Send til en kollega

0.175