Nu skal mølledelene transporteres med luftskib

Vestas og Siemens Gamesa indgår samarbejde

Vindmøller er store, tunge og yderst vanskelige at transportere.

Der er massive logistiske og infrastrukturmæssige udfordringer, og det koster formuer at transportere de stadigt større møllervinger og naceller.

Men måske er løsningen luftskibe.

Ifølge Global Wind Energy Council fortsætter det globale marked for vindenergi med at vokse over 10 procent om året. Det betyder, at op imod 10.000 nye møller skal installeres rundt om i verden i løbet af de næste 20 år.

- Luftskibe kan være en løsning i fremtiden, og vi søger seriøst efter at finde samarbejdspartnere til at udvikle luftskibe, siger Klaus Lynge Petersen, chef for Ideation & Cluster Technologies hos Vestas.

Opfordring til samarbejde
Vestas og Siemens Gamesa vil i første omgang kortlægge deres logistiske krav for interesserede virksomheder og opfordre dem til at samarbejde.

- Vestas og Siemens Gamesa kan hver for sig generere tilstrækkelige volumer, men sammen er vi mere interessante for potentielle investorer og operatører af luftskibe. Vores indsats går lige nu på, at skabe opmærksomhed på behovet for luftskibe i
vindindustrien. Vi stiller fremtidig godsvolume i udsigt, til det eller de virksomheder der kan imødekomme kommercielle og tekniske betingelser Hvis vi får en aftale på plads i løbet af 2019, vil det derefter realistisk set tage fem år til luftskibe er integreret i vores
forretningsmodel, siger Klaus Lynge Petersen.

Han arbejder sammen med Christopher Ulrich, Head of Renewable Energy Technology Evaluation hos Siemens Gamesa, om at se på fremtidens logistiske udfordringer.

Både Christopher Ulrich og Klaus Lynge Petersen mener, at transport med luftskibe vil kunne forbedre vindmølleindustriens logistik betydeligt, og transporten vil blive langt mere omkostningseffektiv.

Vindmølleproducenterne vil være i stand til at producere langt større enheder end i dag. Netop fordi transporten på land sætter en naturlig grænse for, hvor store vingerne kan blive.

- Vi vil gerne med dette samarbejde mellem Vestas og Siemens Gamesa signalere over for mulige investorer og producenter, at vindmølleindustrien har potentiale inden for fragt med luftskibe, siger Klaus Lynge Petersen.

Udfordringer
Siemens Gamesa og Vestas ser dog både tekniske og finansielle udfordringer, før kommercielle luftskibe er en realitet.

I dag designes vinger tæt på grænserne for vejtransport, og ofte overstiger disse dimensioner grænserne for international infrastruktur, og det er vanskeligt og dyrt at transportere dem konventionelt.

- Hvis vi en dag kommer til at anvende luftskibe til transport af møllekomponenter, kommer vi til at genoverveje hele vores logistikopsætning og komponentdesign, siger Klaus Lynge Petersen.

Klaus Lynge Petersen anslår, at det vil koste luftskibsudviklerne ca. 200 mio. euro at udvikle en prototype, og derefter vil det koste 75-100 mio. euro pr. luftskib.

Artiklen er bragt i samarbejde med Offshoreenergy.dk



Hold dig opdateret med Leder IDAG

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Industrien og byggeriet må vente længere på at få betaling

Danmark er det land i EU, hvor virksomhederne hurtigst får deres betaling. Men hos maskinindustrien og i byggeriet må man vente - og for eksporten går det den gale vej.

Fredagsbog: Indsigtsfuld bog om globalismen

Debattøren og redaktøren Anna Libak har begået en skarp analyse af Vestens svækkelse og populismens fremmarch. Analysen er i høj grad brugbar for erhvervsfolk, der arbejder internationalt i en stadig mere uforudsigelig verden.

Butikschef på rekordtid

Mandag fik 22 årige Claus Christiansen overrakt nøglerne til sin JYSK-butik i Skagen. Efter en lynkarriere er han nu nyudnævnt butikschef.

Direktør: Det er dybest set, fordi vi har medvind på cykelstien

Investorerne jagter den næste robotsucces

Tredje udgave af Odense Investor Summit, hvor investorer møder kapitalsøgende virksomheder. Hovedfokus er på robotter, droner, automation og velfærdsteknologi

Opfindere inspireret af TV-udsendelse

Nyhedsbrev

Sjællandsk VVS’er køber kollega

Flere handler i udenlandske webshops

Hver fjerde af e-handlerne er det seneste år sket i en netbutik udenfor EU

”Dårlig ledelse” fører til katastrofeår for Intersport

Rådgiver tager sit gamle navn tilbage

Kassen er tom hos juicefirmaet Seimei

Ejer Allan Feldt har fyret halvdelen af medarbejderne

Flere konkurser i transportbranchen

Carl Hansen & Søn åbner ny flagshipstore i Japan

Ny hjælp til ledere af kriseramte virksomheder

Gratis rådgivning til virksomhedsejere, hvor virksomheden er kommet i alvorlige problemer, skal nu fornyes.

Brancheforening får nyt navn

Tvis henter direktør i Dansk Fjernvarme

Dansk boligbrand er klar til at indtage Europa

Målet er 175 salgssteder inden for et år

3.200 flere lønmodtagere hver måned i fem år

Brüel-direktør stopper - der er brug for en anden

Salling Group har fyret 38 ansatte

Udover fyringerne får 20 medarbejdere "ændrede ansættelsesforhold".

Velux vinder over polakker: Klagesag afvist

Superministeren forlader politik: Bliver topchef for erhvervslivet

Den tunge, konservative minister forlader i dag politik for topstillingen i en af Danmarks største organisationer.

Skarp konservativ bliver ny erhvervsminister

Portræt: Som profil for De Konservative har Rasmus Jarlov ofte haft markante meninger. Det har bragt ham i problemer.

Troels Lund: Det er en dårlig dag for Danmark i EU

Mosteri har mistet hele kapitalen

Sparer 400 timer om året med nyt logistiksystem

Statsministeren besøgte Danfoss

Danske lastvogne kørte mindre i første kvartal

Jensen Metal køber Silkeborg Maskinfabrik

Morsø Jernstøberi bløder stort

Vestas lander amerikansk storordre på 226 vindmøller

Stadig håb for Silkeborg Maskinfabrik

Flere bliver på arbejdsmarkedet - færre på forsørgelse

Bladt kæmper med afventende marked

Jual køber nedlagt kabelfabrik

Sydjysk automations-virksomhed får tysk gennembrud

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Uglvig og Skelmose samler tropperne i et selskab - Skelmose

Kom til julegavemesse ved Mogens Daarbak A/S

Konfernce: De store projekter i Holstebro

Hans Toksvig Larsen fylder 60 år

E-18 runder 100 udstillere

Få CT scannet dine emner hos Zebicon

Forstå engrosmarkedet for el

Siemens SIRIUS ACT trykknapper - robuste, smarte og fleksible

Hvad er problemet med interne varenumre?

Iværksætter automatiserer årsregnskabet, så hun har mere tid til madpakker

Konference - Roskilde: De store projekter

- Stemningen og atmosfæren var helt unik sammenlignet med andre steder, vi har været

Hvis I vil skrive om CSR i jeres årsrapport, så tjek Cabis guide - gratis download

Bliv opdateret på byggebranchens udfordringer på BIM Forum d. 20. & 21. september

Tysk fagmesse for renovering og istandsættelse

Bærbar med indbygget mobilt bredbånd (Online på farten)

Europcar fremtidssikrer og effektiviserer deres forretningsgang, ved at digitalisere

Dette vil starte din rejse mod PLM - på kun 10 dage

Lær at anvende Bluebeam Revu til oprettelse og redigering af PDF dokumenter på kursus d. 13/8

Grønbech PR & Kommunikation

Entreprisekontrakt indgået med OK-Fonden og Helsingør Kommune

Legat til afholdt seniormedarbejder

UGENS lagermaskine fra KAPEMA

Den danske Fællesstand på EuroBlech 2018 24-26/10 Hannover - Bliv en del a...

Lær Revit Architecture trin for trin - deltag på 4-dages grundkursus fra d....

Send til en kollega

0.165