23948sdkhjf

Sådan skal netbutikkerne klare sig i international konkurrence

Virksomheder skal kapre kunder med kunstig intelligens, hvis de vil klare sig mod de internationale konkurrenter

Virksomheder skal ved hjælp af bl.a. kunstig intelligens sætte kunden i højsædet på en helt ny måde, hvis de vil klare sig i konkurrencen mod giganterne på nettet som f.eks. Amazon.

- Det er ofte de samme produkter vi handler med, men der er pokker til forskel på, hvordan vi behandler kunderne. Her kan danske virksomheder gå nye veje og udvikle en digital kultur, der giver kunderne unikke oplevelser, når de køber ind, siger branchedirektør Annette Falberg, DI Handel.

Udvikling med udfordringer

Udviklingen af de avancerede teknologier går meget hurtigt, og virksomhederne investerer i avanceret teknologi som fx Big-Data analyser samt maskinlæring og kunstig intelligens. Digitaliseringen af virksomhederne skulle gerne medføre innovation, øget konkurrenceevne og større produktivitet. Men den øgede digitalisering giver virksomhederne udfordringer – ikke mindst i forhold til rekruttering af it-specialister.

Citat fra Danmarks Statistiks rapport om IT anvendelse i danske virksomheder.
Selv om langt de fleste kunder har gode oplevelser når de køber ind i danske webbutikker, bliver alligevel en stor del af danskernes indkøb på nettet sendt retur, mange varer ender i indkøbskurven uden at blive bestilt og købt. Og, kunderne kontakter i stor stil webshops både før, under og efter en bestilling.

- Hvis virksomhederne bliver bedre til at give deres kunder en god oplevelse, når de køber ind, kan de kapre kunder fra giganter som Amazon. Et nyt våben i den kamp kan f.eks. blive kunstig intelligens og big data, som vi bl.a. kan bruge til at lære vores kunder bedre at kende, siger Annette Falberg.

- Amazon er en stor udfordring, men kender vi vores besøgstid, så kan vi vende det til vores egen fordel, men det kræver i den grad, at vi er vågne og åbne over for at tage nye digitale midler i brug, siger Annette Falberg.

En ny oplevelse
DI Handel vil fremover hjælpe sine medlemmer med større digitalisering af kundeoplevelser, og startskuddet lyder i dag på en konference i København.

- Vi skal give kunderne en helt unik oplevelse, når de går på indkøb på nettet. De skal nærmest kunne føle på produktet, og se det fra alle sider, inden de beslutter sig. Kunderne kræver skræddersyede produkter, ydelser og oplevelser.

I dag er det forholdsvis få virksomheder, der bruger nye digitale teknologier til at hjælpe kunderne til at få en god købsoplevelse.

Tal fra Danmarks Statistik viser i en analyse om IT-anvendelse i virksomheder 2017, at kun 14 pct. af de adspurgte virksomheder anvender mere end en type avanceret teknologi. Og dette tal falder drastisk med antallet af teknologier, f.eks. er det kun 3 pct. der anvender tre typer avanceret teknologi. Det kan være avanceret teknologi som f.eks. machine learning og kunstig intelligens, internetforbundne sensorer, GPS og andre satellitbaserede tjenester.

- Mange andre steder er brugerne allerede klar til at bruge de nye teknologier. Over 16 pct. af amerikanerne har allerede taleassistenter/talk-bots, som f.eks. Amazons Alexa og iPhones Siri, der bl.a. kan bruges til at indtale sine ordre – og der er tydelig vækst på talkbots, da over 7 pct. af amerikanerne fik en i julegave i 2017. Det giver en helt nye måde at tænke salg og kundeoplevelser på, mener Annette Falberg.

DI Handel er Dansk Industris branchefællesskab for handelsvirksomheder.



Hold dig opdateret med Leder IDAG

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Endnu en byggegigant nedskriver

Jyske sømandschips ligner et kæmpehit

Minus vendt til plus hos konkursramt møbelhus

Himmerlandskød regner med op imod 50 nye medarbejdere

Milliongæld: Designfirma begæret konkurs

- Vi startede med et problem

Nyhedsbrev

Pænt regnskab forude – fyrer direktøren

1

Velux-sag: Trods kaos vil justitsminister ikke ændre på forholdene

Peter Brovil skal styre travl udviklingsafdeling

Få tusind kroner fra gentagelse i Rødekro-firma

Fransk oliekæmpe lurer på danske el- og naturgaskunder

Fiskeselskaber slår sig sammen

Erhvervsstyrelsen er klar til at lukke 11.000 virksomheder

Danmark i top på robotrangliste

Møbelboss svarer igen på kritik

Branchedirektør tror på kombination af online og fysisk salg.

Fragtbossen leverer selv pakkerne

DHL-chefen sætter sig selv i kurerbilen for at lytte til medarbejdernes behov

Kuehne + Nagel vinder markedsandele

Succesen fortsætter for speditionskæmpen, der viser vækst på alle parametre

Praktikant vendte udviklingen hos møbelproducent

Tyggegummi-folk: Vi giver ikke op

Mini-tyggegummifabrik er stadig på vej trods tvangsopløsning

Efter rekordår: Direktør forventer tilbagegang

Konkursramt Esbjerg-firma på fode igen

Thorfisk udskyder flytning til næste år

Fiskefabrik politianmeldt for listeria-fup

Operation X: Virksomheden solgte laks med listeria-bakterier men forfalskede analyse

Konkursramt lysfirma fortsætter i fusionsselskab

Over halvdelen af arbejdspladserne er gået tabt. Ejeren vil ansætte igen

Se listen: Verdens mest konkurrencedygtige økonomier

Grønt lys til Gomspaces millionplaner

Siemens Gamesa rykker rundt i toppen

Inwido: - Vi er forberedt på en nedtur

Trods konkurs: Fortsat fremgang hos BV Trappen

Medicinal-mand skal styre NKT Photonics' finanser

Grundfos' ejerfond mister formand og næstformand

Prisen afgør, hvor grønne vi er

Tidligere ejer vender tilbage til Combi-System

Odsherred Forsyning skal have ny direktør

DPA gør status på tysk salgssats

Flest robotter i det midtjyske

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hold buffeen varm med VPD's varmebriks i rustfrit stål

Udbud i forsyningssektoren for praktikere – lovlighed og godt købmandskab

Fremtiden er elektrisk: Lancering af World Energy Outlook 2018

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Fra usund til sund arbejdspladskultur - Vær med i Vordingborg 5.12

Siemens hjælper med reducering af tidsforbruget med Virtuel Commissionering

Gratis inbound seminar: Sådan får du flere varme leads

Scan Office har stået for at opdatere indretningen af Hotel Christiansmindes

Bliv klogere på hygiejnisk design på FoodTech

Elhandlerens restanceprocedure i Engrosmodellen

Skal din næste bakke til dine fødevarer have et mindre klimaaftryk?

Innovationskonkurrence høster ansøgninger fra 45 lande

Fremtiden er elektrisk: Lancering af World Energy Outlook 2018

Logistikkompagniet vinder CSR People Prize for sit store sociale ansvar

ButiksKompagniet er hovedsponsor for Byens Bedste i Aarhus

Årets ejerleder 2018 - Dansk Halbyggeri er nomineret

FoodTech Award 2018: Se de nominerede her

Temadag om droner og databehandling i forsyningsselskaber

NCC Danmark vinder CSR People Prize for sit sociale ansvar

Få styr på varmeregnskabet og på varmemålingen

Teleskopkran er digitaliseret

Temadag om droner og databehandling i forsyningsselskaber

Fra verdenskongres til innovationskonkurrence: FoodTech byder på masser af ...

Arbejdsmiljø, stress og produktivitet - bliv klogere i Horsens 8. nov.

Temadag om ecodesign

Send til en kollega

0.223