Sådan skal netbutikkerne klare sig i international konkurrence

Virksomheder skal kapre kunder med kunstig intelligens, hvis de vil klare sig mod de internationale konkurrenter

Virksomheder skal ved hjælp af bl.a. kunstig intelligens sætte kunden i højsædet på en helt ny måde, hvis de vil klare sig i konkurrencen mod giganterne på nettet som f.eks. Amazon.

- Det er ofte de samme produkter vi handler med, men der er pokker til forskel på, hvordan vi behandler kunderne. Her kan danske virksomheder gå nye veje og udvikle en digital kultur, der giver kunderne unikke oplevelser, når de køber ind, siger branchedirektør Annette Falberg, DI Handel.

Udvikling med udfordringer

Udviklingen af de avancerede teknologier går meget hurtigt, og virksomhederne investerer i avanceret teknologi som fx Big-Data analyser samt maskinlæring og kunstig intelligens. Digitaliseringen af virksomhederne skulle gerne medføre innovation, øget konkurrenceevne og større produktivitet. Men den øgede digitalisering giver virksomhederne udfordringer – ikke mindst i forhold til rekruttering af it-specialister.

Citat fra Danmarks Statistiks rapport om IT anvendelse i danske virksomheder.
Selv om langt de fleste kunder har gode oplevelser når de køber ind i danske webbutikker, bliver alligevel en stor del af danskernes indkøb på nettet sendt retur, mange varer ender i indkøbskurven uden at blive bestilt og købt. Og, kunderne kontakter i stor stil webshops både før, under og efter en bestilling.

- Hvis virksomhederne bliver bedre til at give deres kunder en god oplevelse, når de køber ind, kan de kapre kunder fra giganter som Amazon. Et nyt våben i den kamp kan f.eks. blive kunstig intelligens og big data, som vi bl.a. kan bruge til at lære vores kunder bedre at kende, siger Annette Falberg.

- Amazon er en stor udfordring, men kender vi vores besøgstid, så kan vi vende det til vores egen fordel, men det kræver i den grad, at vi er vågne og åbne over for at tage nye digitale midler i brug, siger Annette Falberg.

En ny oplevelse
DI Handel vil fremover hjælpe sine medlemmer med større digitalisering af kundeoplevelser, og startskuddet lyder i dag på en konference i København.

- Vi skal give kunderne en helt unik oplevelse, når de går på indkøb på nettet. De skal nærmest kunne føle på produktet, og se det fra alle sider, inden de beslutter sig. Kunderne kræver skræddersyede produkter, ydelser og oplevelser.

I dag er det forholdsvis få virksomheder, der bruger nye digitale teknologier til at hjælpe kunderne til at få en god købsoplevelse.

Tal fra Danmarks Statistik viser i en analyse om IT-anvendelse i virksomheder 2017, at kun 14 pct. af de adspurgte virksomheder anvender mere end en type avanceret teknologi. Og dette tal falder drastisk med antallet af teknologier, f.eks. er det kun 3 pct. der anvender tre typer avanceret teknologi. Det kan være avanceret teknologi som f.eks. machine learning og kunstig intelligens, internetforbundne sensorer, GPS og andre satellitbaserede tjenester.

- Mange andre steder er brugerne allerede klar til at bruge de nye teknologier. Over 16 pct. af amerikanerne har allerede taleassistenter/talk-bots, som f.eks. Amazons Alexa og iPhones Siri, der bl.a. kan bruges til at indtale sine ordre – og der er tydelig vækst på talkbots, da over 7 pct. af amerikanerne fik en i julegave i 2017. Det giver en helt nye måde at tænke salg og kundeoplevelser på, mener Annette Falberg.

DI Handel er Dansk Industris branchefællesskab for handelsvirksomheder.



Hold dig opdateret med Leder IDAG

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Ny lederuddannelse ruster detailbranchens chefer til skærpet konkurrence

Uddannelsen i Aarhus er den første, der målrettet går efter at styrke kommercielle chefer.

Sushi-fisk fra Thy i stor skala

Opdræt: Sashimi Royal, der opdrætter Yellowtail Kingfish i et saltvandsbrug i Hanstholm, er i omdrejninger

Ingeniørfirmaet ÅF åbner nyt kontor

Nyt netværk skal bane vej for Virtual Reality i sundhedssektoren

Hammel Neurocenter, Region Midtjylland og VihTek vil samle aktører, der arbejder med Virtual Reality inden for rehabilitering og pleje, i et fælles netværk.

Eksploderende marked giver stor fremgang

1

Ny Them-direktør vil kigge på eksporten

Økologi skal åbne marked for mere dansk ost til de asiatiske lande.

Nyhedsbrev

Mange butikker giver forkerte oplysninger på gavekort

Tresu sender finansdirektør på porten

Kraftværksspecialist mister sin topchef

Konkurrence: 20 iværksættere bliver til fem

Ledelse: Fem års arbejde med Lean betaler sig

Riwal har brugt lean-principperne og forandringerne gavner både kunder, medarbejdere og bundlinjen.

Års samarbejde fører til fusion i Odenses robotklynge

ISS ruller roligt frem

Det enorme serviceselskab ISS har haft et stabilt første halvår. Det viser regnskabet.

6 af 10 virksomheder kæmper med at skaffe ansatte

Dansk designkæde ændrer produkt- og forretningsudvikling

Satser stort på bæredygtighed

Nordisk Tang henter et "større millionbeløb"

Nu skal der sættes fart på at udnytte kæmpestort potentiale

God start for DLHs nye begyndelse

8.854 nye medarbejdere på fem år

Regnskabschok for milliarder: Nye regler får virksomhedernes gæld til at eksplodere

Alene C25 selskabers gæld vil stige med 125 milliarder, når nye regler ændrer på den måde, virksomhedernes leasing vurderes. Det kan påvirke deres overholdelse af lånebetingelser.

Tommy Ahlers vil klæde uddannelser teknologisk på

Videregående uddannelser bør være et billede på den teknologiske udvikling i samfundet, siger minister.

Tyrkiets kvaler giver uro hos DFDS

Dansk medicofirma reddet af russer

Køkkenproducent har tryk på salget

TCM, der står for Svane Køkkener og Tvis Køkkener, opjusterer sine forventninger efter stærkt kvartal.

MT Højgaard fyrer koncerndirektør

Torben Biilmann fratræder sin stilling som øverste chef for MTH-koncernen, der endnu en gang sænker forventningerne til 2018-regnskabet.

Medarbejderrekord hos Gibotech

Flot vækst hos Brd. Klee

Københavns Madhus får ny direktør

Selvtillid hos Nilfisk trods efterslæb i første halvår

Minister bevæger sig i udbudssag

Underleverandører skal sikre Siemens Gamesa vækst i Taiwan

Salg og overskud vokser i Lundbeck

Opkøb koster bundlinje for midtjysk køleskabsproducent

Sværere at lokke polakker til Danmark

Problemer med vaskemidler trækker ned hos Novozymes

To familieejede virksomheder smelter sammen

Haldor Topsøe skal fyre 200 ansatte

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dansk Halbyggeri smider trumfkortet

Tilmeld dig E-18

Digital ledelse i fokus på Automatik

Spændende talere på BIM Forum 2018 d. 20/9 i København

V2C prækvalificeret til rammeaftale for Rudersdal Kommune

Webinar: Bliv skarp på Canalis strømskinner på bare 30 minutter!

Intern overvågning

Nogle gange er det helt i orden at springe over, hvor gærdet er lavest.

Sygefravær handler også om kulturen i din virksomhed

ODIN Engineering udvider maskinparken med kraftig tysker

Bliv din virksomheds produktivitetsagent

Nye tagboliger er med til at løse boligudfordringer

Produktiviteten taber pusten, når omsætningen stiger

Integration mellem konstruktions- og beregningssoftware optimerer udviklingsprocessen

Ny Nooteboom MCO 64-03(V)V, til Svenstrup Vognmandsforreting

Indeklimaets Temadag 2018

Dansk Halbyggeri på bølgelængde med håndværkerne i Gram

Mangler du byggepladsskilte?

Salg og udlejning går hånd i hånd

Reception: Underdirektør hos TEKNIQ fylder rundt

Download eller rekvirer tips til ansættelse af nydanskere

Konferencetema onsdag den 12. september på Automatik:

Sikkerhedsplatformen WinGuard viste sit værd under brand på Hospital

Invitation til reception 17. august

Ny cost planner til V2C

Send til en kollega

0.178