23948sdkhjf

Markedsføring: Det klassiske nyhedsbrev vinder over de sociale medier

Kan man sælge biler med en e-mail? Ja, lyder det fra virksomheden, som har forfinet deres markedsføring.

Omtale af markedsføring har i de sidste par år i høj grad drejet sig om de sociale medier. Men sideløbende lever en mere klassisk teknik videre i bedste velgående.

Og mens de konkrete resultater for de fleste udebliver på trods af mediernes fokus på facebook og twitter, er der stadigt ganske meget at hente ved simpelt rugbrødsarbejde med det klassiske nyhedsbrev på e-mail.

En af de virksomheder, der har fået bonus ved ikke at løbe med flokken er Opel.

Ved at optimere deres mail-kampagner har de løftet antallet af prøveture i deres biler fra 50 til over 200 per måned.

Eksemplet viser, at rygterne om e-mailens snarlige død som markedsføringsredskab er stærkt overdrevne. Tværtimod.

Skaber trafik i butikkerne
I Opels tilfælde har opskriften været et stort arbejde med hele tiden at forfine modtagernes data og tilrette budskaberne efter dem.

- Det handler rigtig meget om data. Men det er mere small data end big data. Vi skal vide, hvem kunderne er, hvor de er i deres købsproces og i det hele taget kunne time og skræddersy kommunikationen præcist. På den baggrund er vi lykkedes med at gøre e-mailen til et fantastisk effektivt værktøj, forklarer Opels digitale marketingspecialist Anders Juul Olesen.

Læs også: E-handel: De er ”nørder” på den gode måde

Opel har fået hjælp af det digitale bureau, CoreCPH, som har specialiseret sig i marketing automation. En disciplin som er båret af avanceret software, men hvor e-mailen stadigt spiller en afgørende rolle.

- Vi hjælper kunderne med at komme i gang med de rigtige redskaber. Men som Anders siger, handler det mindst lige så meget om at få styr på sine data. Og ikke mindst at få dem brugt. Der har Opel været enormt dygtige. De benytter mails i langt større grad end tidligere. Ikke mindst for at skabe trafik til butikkerne, siger administrerende direktør i CoreCPH, Jack Petersen.

Forfinet og præcis
Manøvren har grundlæggende bestået i tre led, som handler om at udvide mailinglisten, at forfine data på modtagerne og efterfølgende at bruge dataene rigtigt.

Opels mailingliste er gået fra 15.000 til 100.000 modtagere. Samtidig er der indsamlet mere viden om modtagerne og sket en øget tilpasning af indholdet.

Læs også: Regler: Et choktilbud skal være et choktilbud

Samlet har det betydet en stigning fra 50 månedlige prøveture til mellem 2-300 prøveture per måned. Salgskonverteringen er fulgt med og ligger på omtrent 7 procent.

- I dag kan vi forfine vores leads, indtil vi når en salgskonvertering på syv procent per styk. Der vil selvfølgelig være en øvre grænse for, hvor meget den metode kan skaleres, men vi har ikke nået toppen endnu, siger Anders Juul Olesen.

CoreCPH er blandt de små, når det kommer til digitale bureauer. Men at deres metoder vinder genklang hos deres kunder, kan man se i virksomhedens nyeste årsregnskab, hvor overskuddet er steget fra i 2015 at ligge på 623.000 til i 2016 at ligge på 1,3 mio. mens det i 2017 ramte 3,8 mio.
Mere om: markedsføring
Hold dig opdateret med Leder IDAG
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Han stemte på sig selv 3.000 gange: Nu har han mistet jobbet

Jysk trælast-kæde tager tocifret millionhop på bundlinjen

Rumfitness er god forretning: Odense-firma øger omsætningen med 46 %

Danish Aerospace Company landede i 2018 den største omsætning i virksomhedens historie

Laksefabrik med nyt millionoverskud

Aalborg Havn tjener stort på ejendomme

Akustik-virksomhed flytter og fordobler kapaciteten

Nyhedsbrev

Transport 2019 er skudt i gang

Bestyrelse i Skive Fjernvarme går efter ansvarsfritagelse

Administrerende direktør forlader Energi Viborg

Anklager kræver milliardbøde til Carlsberg i tysk kartelsag

Naturli' Foods vil indtage USA

Hanstholm Havn går frem på gods

KL hyrer ny direktør for ældreområdet

Taasinge Elementer henter solidt leder-CV til direktørpost

Robotterne rykker ind hos HMK Bilcon

HMK Bilcon satser på automation, og de første robotter kommer måske allerede i slutningen af 2019.

Sanistål får grønt lys til frasalg af stålaktiviteter

Ewii sender 1.650 naturgaskunder videre

Systematik styrer SAWO’s opbygninger

SAWO’s tekniske afdeling er vokset de senere år, og i dag foregår arbejdet med at opbygge køretøjerne hurtigere, samtidig med at kvaliteten er højere.

Tidligere Velux-chef fortsætter kurs mod retten – hans sag bliver ikke ugyldiggjort

Endnu et solidt overskud polstrer trælast-kæde mod dårlige tider

Region Midtjylland konstituerer direktør

NKT har fundet ny topchef

Seluxit i millionsamarbejde med international distributør

De danske lastbiler transporterer mindre på landevejene

Erfarne kræfter træder ind i TCMs top

Dansk bildesigner vil konkurrere på massemarkedet for elbiler

Salg til kapitalfond skærer stor luns af Nets' overskud

TDC fravælger Huawei: Vil lave 5G med Ericsson

DSV trækker sig fra genanvenders ejerkreds

Ny fabrik: Aller Aqua vil bruge 100 millioner kroner

Hovmand hædret for digital omstilling

SKI vinder voldgiftssag i sag om engangshandsker

Lederforeningens tænketank søger navn

Scandi Supply udvider ejerkredsen

Arla vil igen lancere 15 nye økoprodukter

Møbelhandler er gået konkurs

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Innovationsfonden kan blive endnu bedre

Markedsanalyse: 5 gode grunde til at investere i EDI

Hvide solceller til administrationsbygning

Sikker robotovervågning

Eksport til Finland - Dansk Fællesstand på Finlands vigtigste industrimessen : Alihankinta 2019

Visualiserer dit BIM-design i VR - Twinmotion seminar d. 25/4

DiaLabXpo – unik opbygning og design

Quantity surveyor til V2C

E-learningskurser

Hvide facader med solceller

Adm. direktør Christian B. Lund, Nørresundby, fylder 60 år den 20. marts 2019.

UGENS lagermaskine fra KAPEMA

Stjernestøv over EOT: Astronaut Andreas Mogensen på plads som speaker

Det kan du opleve til Plast og 3D måleteknik 2019

B&R viser nyt option board, der evaluerer vibrationsdata

Sitop 6200 - ny serie af strømforsyninger fra Siemens

HAVREFRAS - maskine kører uden knas på 16. år

Skal du med til en anderledes teknologimesse?

Markedsføringsret A-Z

Siemens udbyder kurser i digitaliseringsværktøjer

Sikkerhed til mobile maskiner

Hvordan bliver en standard til – og kan jeg få indflydelse på den?

Hvem er den Digitale Tvilling?

Vidensdeling på tværs af brancher i jagten på intelligent ruteoptimering

Ny standard skal give mulighed for trinvis implementering af energiledelse

Send til en kollega

0.158