Markedsføring: Det klassiske nyhedsbrev vinder over de sociale medier

Kan man sælge biler med en e-mail? Ja, lyder det fra virksomheden, som har forfinet deres markedsføring.

Omtale af markedsføring har i de sidste par år i høj grad drejet sig om de sociale medier. Men sideløbende lever en mere klassisk teknik videre i bedste velgående.

Og mens de konkrete resultater for de fleste udebliver på trods af mediernes fokus på facebook og twitter, er der stadigt ganske meget at hente ved simpelt rugbrødsarbejde med det klassiske nyhedsbrev på e-mail.

En af de virksomheder, der har fået bonus ved ikke at løbe med flokken er Opel.

Ved at optimere deres mail-kampagner har de løftet antallet af prøveture i deres biler fra 50 til over 200 per måned.

Eksemplet viser, at rygterne om e-mailens snarlige død som markedsføringsredskab er stærkt overdrevne. Tværtimod.

Skaber trafik i butikkerne
I Opels tilfælde har opskriften været et stort arbejde med hele tiden at forfine modtagernes data og tilrette budskaberne efter dem.

- Det handler rigtig meget om data. Men det er mere small data end big data. Vi skal vide, hvem kunderne er, hvor de er i deres købsproces og i det hele taget kunne time og skræddersy kommunikationen præcist. På den baggrund er vi lykkedes med at gøre e-mailen til et fantastisk effektivt værktøj, forklarer Opels digitale marketingspecialist Anders Juul Olesen.

Læs også: Markedsføring: Nu må du heller ikke bruge Like-knappen på Facebook

Opel har fået hjælp af det digitale bureau, CoreCPH, som har specialiseret sig i marketing automation. En disciplin som er båret af avanceret software, men hvor e-mailen stadigt spiller en afgørende rolle.

- Vi hjælper kunderne med at komme i gang med de rigtige redskaber. Men som Anders siger, handler det mindst lige så meget om at få styr på sine data. Og ikke mindst at få dem brugt. Der har Opel været enormt dygtige. De benytter mails i langt større grad end tidligere. Ikke mindst for at skabe trafik til butikkerne, siger administrerende direktør i CoreCPH, Jack Petersen.

Forfinet og præcis
Manøvren har grundlæggende bestået i tre led, som handler om at udvide mailinglisten, at forfine data på modtagerne og efterfølgende at bruge dataene rigtigt.

Opels mailingliste er gået fra 15.000 til 100.000 modtagere. Samtidig er der indsamlet mere viden om modtagerne og sket en øget tilpasning af indholdet.

Læs også: Bureau har succes med digitale oplevelser til detailhandlen

Samlet har det betydet en stigning fra 50 månedlige prøveture til mellem 2-300 prøveture per måned. Salgskonverteringen er fulgt med og ligger på omtrent 7 procent.

- I dag kan vi forfine vores leads, indtil vi når en salgskonvertering på syv procent per styk. Der vil selvfølgelig være en øvre grænse for, hvor meget den metode kan skaleres, men vi har ikke nået toppen endnu, siger Anders Juul Olesen.

CoreCPH er blandt de små, når det kommer til digitale bureauer. Men at deres metoder vinder genklang hos deres kunder, kan man se i virksomhedens nyeste årsregnskab, hvor overskuddet er steget fra i 2015 at ligge på 623.000 til i 2016 at ligge på 1,3 mio. mens det i 2017 ramte 3,8 mio.
Mere om: markedsføring


Hold dig opdateret med Leder IDAG

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Hesalight-stifter nægter falske underskrifter

KVM Industrimaskiner solgt

Danske bank skal have hjælp til at sælge Ørsteds elforretning

Dansk elcykel slår crowdfunding-rekord

DFDS udnævner ny chef for innovation og teknologi

Vattenfall søger 1.000 ingeniører og teknikere

Nyhedsbrev

HK Handel beskylder Normal for at konkurrere på unfair vilkår

Langt størstedelen af Normals 88 butikker kører uden overenskomst, og det betyder lavere lønninger, siger HK.

ITD og Danske Fragtmænd stævner EU for Postnord-støtte

EU-Kommissionen har godkendt ny statsstøtte til Postnord - nu ønsker ITD og Danske Fragtmænd sagen prøvet ved EU-domstolen

Stopper produktion af vindmølletårne i Varde

To byggefirmaer kan blive Danmarks bedste til CSR

TL Byg har fokus på overskudsgraden

Der er fremgang hos Aalborg-entreprenøren, men indtjeningen skal være bedre, understreger direktør

Ivisys får ny kunde i folden

Millioner til energinetværk

Plads til vækst: Nu får Moe snart flere kvadratmeter

NKT sælger fra

Hungry er på pengejagt

Transport-chefer tror på vækst

Direktørerne i transport- og logistikbranchen har høje vækstforventninger og er blevet mere optimistiske i forhold til sidste år, viser undersøgelse fra PWC

Bagmandspolitiet: Hesalights drømmekontrakt er et falsum

1

Robotdirektør: Branchen skal have et lille spark bagi

Sjølund på opkøb

Barslund-selskab ansætter ny direktør

Scandiloc får ny direktør

Ejer Peter Meilstrup vil tilbage til udviklingsarbejdet

Defco med nyt millionminus

Men nu er der lagt op til sorte tal, mener ledelsen, som gør klar til at flytte

Burgerkæde overtager ikonisk restaurant

- Jeg tror bare, at de fandt et sted, som de bare vil have

Dansker bliver ansvarlig for Rockwell Automation i Norden

Danske Banks topchef stopper efter skandale

Prisbevidste erhvervskunder presser TDC's indtjening

Ørsted i milliardhandel

Incap forfremmer ny topchef

Brøndum-koncernen har fundet sin nye administrerende direktør

Tommy Thomsen ny CEO i Lauritzen Fonden

Næste Danfoss-formand bliver ikke en Clausen

Ewii skiller sig af med endnu et datterselskab

Her er Axaltas nye direktør

Genanvender får millionsmæk

Ny topchef i Bang & Beenfeldt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Intern overvågning

Skab tillid med klima ikon

ODIN Engineering indgår innovationssamarbejde med DTU  

Ajos oplyser byggepladsen

Indeklima og sundhed - både i boligen og på arbejdspladsen

Temadag om droner i energisystemet

Minimalistiske og elegante fuldglasvægge til hjemmet

Hos Peter Larsen Kaffe viser Mave & Hjerte vejen til innovation

7 ting som kan vælte innovation og udvikling!

Eftertragtet innovationskonkurrence vender tilbage til FoodTech

Mangler du hænder til arkivering? Find en småjobber når der skal sorteres.

EUs afhængighed af russisk gas skaber bekymring

Læs Dansk VVS 8

Westrup A/S i Slagelse har fået forvandlet lagerplads til stort modulopbygget værkførerkontor

Seminar om effektiv og sikker datahåndtering d. 2/10 hos IDA

Visioner og vækstpotentiale lokkede investorerne til

Ejerskifte i Lisco Analytical Juli 2018

Byggepladsplaner der giver overblik

Automatik 2018 bød på masser af nærvær, relationer og ny viden

FDIHs e-handelskonference og messe - vil du klare dig i giganternes æra?

Tagintegrerede solceller i klassiske teglstens tage

FoodTech styrkes af international kongres om genbrug af vand

Digitalisering af dine gamle tegninger til DWG

IndustriUpdate: Mulighederne på eksportmarkederne skal udnyttes bedre

Industriel CT scanning - Tommel op eller ej?

Send til en kollega

0.258