Markedsføring: Det klassiske nyhedsbrev vinder over de sociale medier

Kan man sælge biler med en e-mail? Ja, lyder det fra virksomheden, som har forfinet deres markedsføring.

Omtale af markedsføring har i de sidste par år i høj grad drejet sig om de sociale medier. Men sideløbende lever en mere klassisk teknik videre i bedste velgående.

Og mens de konkrete resultater for de fleste udebliver på trods af mediernes fokus på facebook og twitter, er der stadigt ganske meget at hente ved simpelt rugbrødsarbejde med det klassiske nyhedsbrev på e-mail.

En af de virksomheder, der har fået bonus ved ikke at løbe med flokken er Opel.

Ved at optimere deres mail-kampagner har de løftet antallet af prøveture i deres biler fra 50 til over 200 per måned.

Eksemplet viser, at rygterne om e-mailens snarlige død som markedsføringsredskab er stærkt overdrevne. Tværtimod.

Skaber trafik i butikkerne
I Opels tilfælde har opskriften været et stort arbejde med hele tiden at forfine modtagernes data og tilrette budskaberne efter dem.

- Det handler rigtig meget om data. Men det er mere small data end big data. Vi skal vide, hvem kunderne er, hvor de er i deres købsproces og i det hele taget kunne time og skræddersy kommunikationen præcist. På den baggrund er vi lykkedes med at gøre e-mailen til et fantastisk effektivt værktøj, forklarer Opels digitale marketingspecialist Anders Juul Olesen.

Læs også: De fleste vil levere nye kundeoplevelser – men kompetencerne mangler

Opel har fået hjælp af det digitale bureau, CoreCPH, som har specialiseret sig i marketing automation. En disciplin som er båret af avanceret software, men hvor e-mailen stadigt spiller en afgørende rolle.

- Vi hjælper kunderne med at komme i gang med de rigtige redskaber. Men som Anders siger, handler det mindst lige så meget om at få styr på sine data. Og ikke mindst at få dem brugt. Der har Opel været enormt dygtige. De benytter mails i langt større grad end tidligere. Ikke mindst for at skabe trafik til butikkerne, siger administrerende direktør i CoreCPH, Jack Petersen.

Forfinet og præcis
Manøvren har grundlæggende bestået i tre led, som handler om at udvide mailinglisten, at forfine data på modtagerne og efterfølgende at bruge dataene rigtigt.

Opels mailingliste er gået fra 15.000 til 100.000 modtagere. Samtidig er der indsamlet mere viden om modtagerne og sket en øget tilpasning af indholdet.

Læs også: To ansatte bortvist for reklamesnyd for 95 millioner

Samlet har det betydet en stigning fra 50 månedlige prøveture til mellem 2-300 prøveture per måned. Salgskonverteringen er fulgt med og ligger på omtrent 7 procent.

- I dag kan vi forfine vores leads, indtil vi når en salgskonvertering på syv procent per styk. Der vil selvfølgelig være en øvre grænse for, hvor meget den metode kan skaleres, men vi har ikke nået toppen endnu, siger Anders Juul Olesen.

CoreCPH er blandt de små, når det kommer til digitale bureauer. Men at deres metoder vinder genklang hos deres kunder, kan man se i virksomhedens nyeste årsregnskab, hvor overskuddet er steget fra i 2015 at ligge på 623.000 til i 2016 at ligge på 1,3 mio. mens det i 2017 ramte 3,8 mio.
Mere om: markedsføring


Hold dig opdateret med Leder IDAG

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

GLS bag ny østjysk terminal: Skaber 100 arbejdspladser

Overblik: Her er knasterne i overenskomstforhandlingerne

Eksport: Snart bliver det lettere at handle med Japan og Singapore

EU’s frihandelsaftaler med Japan og Singapore har været længe undervejs, men nu har EU-kommissionen godkendt juraen

Støtten til vedvarende energiprojekter bliver fundamentalt ændret

Regeringen vil fremover ikke skelne mellem forskellige energiformer, når det kommer til støtte.

Konflikt: Arbejdsgivere håber til det sidste på delaftale

Går til forhandlinger med håb om at undgå konflikt - i det mindste på enkelte områder.

Hver fjerde private jobopslag kræver nu teknologisk eller matematisk viden

Nyt samarbejde mellem virksomheder og erhvervsliv skal fra i dag sikre at erhvervslivet kan klare omstillingen

Nyhedsbrev

Virksomheder tager stadig mere socialt ansvar

Virksomheden skifter navn for høste produkternes image

Liften er kendt, men det er virksomheden ikke. Det laver ejerlederne nu om på

To automatik-firmaer er gået sammen

Lægger en milliard i medtech

Kapitalfond investerer tungt i sundhedteknologi

Fødevareteknologi skal åbne døre i Mexico

Nu har Semco Maritime overskud på driften

Dansk boble-vin bliver beskyttet

Området ved Kolding er det eneste sted, man må producere Dons-vin.

Kun hver tredje ledig får chaufførjob efter kursus

En ud af tre kursister kommer i job efter kurser, viser aktindsigt. Jobcentrene har siden 2016 lagt 197 mio. kr. hos Dekra

Vindmølleproducent siger farvel til 30 mand

Skiltevirksomhed solgt

Danmarks handelsflåde boomer

Volumenen er vokset med mere end en femtedel på bare et halvt år. Maersk Lines indflagning af skibe fra Hamburg Süd driver udviklingen

Frandsen fejrer jubilæum med rekordregnskab

Men resultatet bliver bedre endnu, forudsiger virksomheden

Innovation: Medicinalkæmpe giver kemistuderende adgang til maskinrummet

LEO Pharma Open Innovation giver de kemistuderende en mulighed for at opleve, hvordan en global medicinalvirksomhed arbejder med forskning og innovation.

Ny rekord i virksomheds-handler i første kvartal

Nu er danske virksomheder også begyndt at købe op i udlandet. Men priserne falder en smule

Fintech: Iværksætterduo formidler privatlån for over en milliard kroner

Deres nyeste satsning har på et år spredt sig til seks lande, og vækstpotentialet er stort.

Danskere bag dele til intelligent mejetærsker

Leder fra IAT blev årets medarbejder

Tidligere By Lassen-ejere ind i interiørfirma

Kasper Holten ny chef for Det Kongelige Teater

Danskere lægger 16 millioner i slovensk healthtech-startup

Ældre stormer frem på arbejdsmarkedet

Hvert andet firma arbejder med sundhedsinitiativer

Grønbech & Sønner udvider i Vejle

Konkurs koster hos Burmeister & Wain

Danmarks største arkitektfirma satser på træbyggeri

Udenlandske datacentre skal booste fjernvarme i Danmark

Anlægsgartner vækster planmæssigt

Udviklingshus øger på bundlinjen

Skræddersyede maskiner effektiviserer mejeri

Jubelår for Varde Laks

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Morgenseminar om 3D scanning

V2C udvider i Aarhus

Introduktion til elmarkedet

Verdens mest miljørigtige alkaline batteri (produceret af 75% genbrugsmateriale) nu også i Danmark.

UGENS lagermaskine fra KAPEMA

Styr din entreprise!

Alle byggeriets parter kan nu mødes i 3D

GDPR - EU har ændret reglerne, vi stiller skarpt på Anonymisering af personoplysninger

FRECON styrker bestyrelsen

Skal du søge midler via InnoBooster?

Temadag om kølemidler

Unik overdækning til cafeens gæster

Åbent Hus hos Kapema 18.-19. april 2018

Forstå engrosmarkedet for el

Pulterrum og cykelparkering til beboerne i Risskov Brynet i Aarhus

For virksomheder i Randers og omegn - gratis temamøde om robusthed 16. maj

Må du genbruge stregkode-numre?

Hvordan mener du, at 650 mio. kr. skal investeres i GTS-institutterne?

Gå ikke glip af Engineering Forum 2018 d. 16. & 17. maj - derfor skal du deltage!

KURSUS - Generationsskifte af Ejendom

Hvad betyder GDPR for jeres markedsføring?

Andersen Biler vokser, og kopimaskinerne følger med

Skab tillid med klima ikon

Er du ny bruger af Inventor? - kom på 4-dages basis-kursus fra d. 7/5 og få...

Alle byggeriets parter kan nu mødes i 3D

Send til en kollega

0.188