23948sdkhjf

Tech-startup satser på betonindustrien

Danskudviklet sensor fortæller, hvornår betonen er tør

Virksomheden Sensohive, som for tre år siden udsprang fra SDU, har nu fundet sin niche i det buldrende teknologimarked.

Læs også: Fyn, Frankrig og Canada: Sensor-start up vil gå globalt med samarbejder

Forretningen er skåret til, og nu satser virksomheden på at sælge sensorer til betonindustrien.

- Vores sensorer ,som placeres inde i betonelementet kan fortælle præcis, hvornår betonen er hærdet og klar. Tidligere spildte betonfabrikker kostbar tid på at være sikre på, at betonen var hærdet. Nu kan kvalitetschefen få et overblik over samtlige hærdningsprocesser på dashboard, fortæller administrerende direktør Casper Harlev.

Vil være verdens bedste
Sammen med Tobias Ejersbo og Tim Larsen startede han for tre år siden Sensohive. På deres studie til henholdsvis civilingeniør i Product Development and Innovation og civilingeniør i Robotteknologi skrev de semesterprojekt om sensorer i fødevareindustrien. De troede så meget på idéen, at de droppede studierne for at gå all in som iværksættere.

Men det var svært at få salget af sensorer til fødevareindustriens køleskabe ordentligt i gang, og samtidig begyndte en anden idé at lyse klarere. Faktisk blev kimen til Sensohives nye forretningsidé grundlagt i det lille lokale på SDU’s gamle tekniske fakultet, hvor de tre iværksættere boede det første halve år af virksomhedens levetid.

For ikke langt nede ad gangen boede bygningsingeniører, der fortalte om et uopdaget marked i betonindustrien; nemlig at udvikle sensorer, som kan fortælle, hvornår beton er hærdet og klar til brug.

- Hvis vi skal overleve, så gælder det om at finde en niche, hvor vi skiller os ud. Derfor brugte vi meget tid på at udtænke, hvad det er, der gør os specielle. Hvor skiller vi os ud? Nu er vores mål, at være de bedste til at måle på beton, forklarer Casper Harlev.

Hjælp fra Innovationsfonden
I takt med, at ordrerne er tikket ind er antallet af ansatte fulgt med. I dag beskæftiger Sensohive ni medarbejdere, som for fem måneder siden flyttede i nye lokaler på havnen i Odense – med loungemiljø og rigelig plads til at huse endnu flere ansatte. 

- Vi var heldige, at Innovationsfonden troede på os som nystartet virksomhed for tre år siden. På et kritisk tidspunkt skød fonden penge i os, så vi havde råd til at købe udstyr og teste vores idéer af, som er nødvendigt for en teknologivirksomhed, siger Casper Harlev.

Læs også: Fynsk sensor-start up lander aftale med fransk betonproducent

Sidste år gik Sensohive i partnerskab med den globale teknologikoncern Sigfox. De tre stiftende ingeniører sidder dog fortsat på majoriteten af selskabet. Sådan skal det være for at motivere dem til at lægge 70-80 timer om ugen i virksomheden. Og den motivation, der ligger i at se sin idé lykkes, er noget, som investorerne har respekt for:

-  Når investorerne skal vurdere, om en virksomhed er værd at investere i, så køber de i høj grad ind på holdet. Det betød meget, at de kunne se, at vi var villige til at knokle igennem uden løn, og at vi var villige til at springe fra vores studier. Det personlige engagement og villighed til at bløde for virksomheden, det betyder meget for investorerne, siger Casper Harlev.

22 lande
Sensohives betonsensorer opererer i alle tidszoner. I 22 forskellige lande. I Danmark bruges de blandt andet af Contiga Tinglev, som er en af landets førende producenter af præfabrikerede betonelementer.

- Det var nok ikke mange, der havde forestillet sig, at betonindustrien skulle være en af de første industrier til at træde ind i Industri 4.0, siger Casper Harlev.

Firmaets beregninger viser, at en typisk kunde vil kunne tjene sin investering i sensorer ind i løbet af tre måneder.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.094