23948sdkhjf

Tyveri: Ekspert vil af med firmabilens elektroniske lås

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Virksomheder mister værdier for millioner. Eneste løsning - ifølge ekspert - er at fjerne de elektroniske låse og erstatte dem med god gammeldags mekanik

Der går ikke en dag uden at der begås indbrud i en varebil i Danmark.

Håndværkere vågner op til en tom varebil, der er blevet brudt op i løbet af natten. Alt værktøjet er væk. Der kan være tale om værktøj for flere hundrede tusinde kroner.

Læs også: Gyser om negativ moms kan trække lange spor

Post Danmark mister pakker for mange millioner af kroner om året. En del af pakkerne bliver stjålet fra pakkebilerne, som står med ulåste døre. Mens chaufføren henter pakker fra sidedøren, stjæler tyve pakker fra bagdøren - og når postbuddet arbejder ved bagdøren, stjæler tyvene pakker fra sidedøren.

Tyveri fra varebiler er et stort problem. Meget stort, mener autolåsesmeden René Andreasen i Rødovre. Han har specialiseret sig i netop bilnøgler og låse.

- Det er helt ufatteligt, hvad håndværkere mister, siger han. Der er eksempler på håndværkersvende, der lige har startet eget firma, som får stjålet deres værktøj fra varebilen. De må lukke deres forretning, inden de egentlig er kommet i gang.

- Der kan nemlig gå måneder, før forsikringsselskabet får behandlet deres sag - og typisk får de ikke dækket tyveriet. Der er ofte ingen tegn på synligt indbrud - derfor er der ingen erstatning! Sådan en håndværker aner ikke sit levende råd. Der er ingen hjælp at hente, lyder det fra René Andreasen.

Læs også: Jule-lukkede virksomheder frister indbrudstyve

Låsene er bilernes svaghed
- Låsene er den moderne bils største svaghed, siger René Andreasen.

- Al elektronik kan man "løbe om hjørner med."

- Tyvene kan lave kloner af alle elektroniske nøgler. Og for at gøre ulykken større, så sætter tyvene ingen spor længere. Man kan ikke se, at de har været inde i bilen. Forsikringsselskaberne vil ikke anerkende, at der er tale om tyveri, når der ikke er synlige spor efter et indbrud.

- Derfor er det kun én ting, der dur - den gode, gammeldags mekaniske lås.

Det er snart otte år siden, at René Andreasen kom frem med sin første kritik af låsene i de nye biler. Det skete under stor bevågenhed på TV, da han viste, hvor let det er at bryde ind i en bil, der har elektroniske lås.

- Det gav et ramaskrig dengang. Alle skrev om det, men siden er der ikke sket noget. Bilerne bliver stadig mere elektroniske låse.

- Keyless Go, Smart Keys og fjernbetjeninger er mere populære end nogensinde. Det har gjort det meget lettere at bryde ind i bilerne.

- Jeg ved godt, at hverdagen bliver nemmere med en fjernbetjening. Med ét klik er døren åben, og man kan nemt hente sit værktøj eller pakkerne; men når bilfabrikkerne gør det nemt for forbrugerne, gør de det også nemt for tyvene.

Frygt for svindel
- Forsikringsselskaberne kender virkeligheden, men de vil ikke rigtig vedgå sig den, fortsætter Rene Andreasen, som kritiserer deres fortsatte brug af den gamle definition af indbrud, som skal have synlige tegn.

- I dag er der ingen tyve, der bruger en skruetrækker, når de brækker ind i en bil.

- Vi har så fantastiske dirke, at man ikke kan se, at de har været inde. Desuden foretrækker de fleste at klone en kopi af en elektronisk nøgle.

- På den anden side kan jeg også godt forstå forsikringsselskabernes frygt for svindel. Der bliver begået meget forsikringssvindel med forsvundne biler. Forsikringssvindel en af de nemmeste måder at lave penge på. Jeg får faktisk mange biler og låse ind til tekniske undersøgelse for forsikringsselskaberne, og jeg kan se, at mange af anmeldelserne er fiktive.

- Jeg mener, at forsikringsselskaberne skal mere på banen. De skal være med til at stille krav til sikring af bilerne. Så længe det ikke sker, vil bilfabrikkerne fortsætte deres nuværende kurs med at lave biler, der er nemme at bryde ind i.

Post Danmark sparer millioner
- Post Danmark kom til os for to år siden. De skulle have lavet nogle prøvebiler med nye typer af låse. De havde inviteret tre firmaer ind - to af dem lavede elektronisk låse, jeg lavede mekaniske, forklarer Rene Andreasen.

- Post Danmarks store problem er, at når chaufførerne låser én dør op, bliver alle dørene åbnet. Derfor kan der stjæles pakker fra bagdøren, mens chaufføren står ved sidedøren.

- Jeg mener, at man må arbejde med et andet system: Når en dør er lukket, er den også låst. Og man skal kun kunne åbne døren med en nøgle.

- Jeg ved godt, at mange synes, det er besværligt med en nøgle i forhold til en fjernbetjening. Det er mere bøvlet, fordi der kun er en dør åben ad gangen, som de kan arbejde med; men man kan ikke få noget, som både er nemt og sikkert på samme tid.

400 varebiler
Testen endte med, at René Andreasen fik lov til at sætte mekaniske låse i 400 postbiler.

Det var en god forretning - ikke kun for Rene Andreasen, men også for Post Danmark. Der har ikke været et eneste indbrud i en af de 400 biler med mekaniske låse. Det har givet en besparelse på to millioner kroner det første år på ikke-mistede pakker, oplyser René Andreasen.

- Tyvene går typisk efter smartphones og elektronik, som jo kommer med post- og kurérfirmaerne. Du kan selv regne det ud. Hvis Post Danmark kan spare to millioner kroner på et år, er der store værdier i pakkerne. Så Post Danmark sparer penge.

- Samtidig skal man også se på medarbejderne. De er blevet glade for systemet, fordi det har været med til at dokumentere, at det ikke er postbuddet, der stjæler pakkerne.

Ud med elektronikken
René Andreasen fjernede de elektroniske låse og erstattede dem med mekaniske.

- Vi har i første omgang gjort det på deres Fiat Ducato’er. Det gode ved netop den model er, at vi kan udskifte det bestående håndtag med en ny type lås uden at skulle bore hul i døren til en nøgle. Senere, når man skal sælge bilen, kan demontere den mekaniske lås og påsætte den originale elektroniske lås igen uden skade på bilen.

- I mange nye kassevogne findes der kun nøgle til fordøren. Så bliver vi nødt til at bore ud til nøglehuller i både bagdør og sidedøre.

- Min konklusion er, at vi skal gøre låsene mekaniske igen. Vi kan ikke hamle op med tyvene på den elektroniske front. De er meget kreative. De lejer bare en bil og finder hurtigt ud af, hvordan sikkerhedssystemet er skruet sammen. Og så kopierer de det.

Man kloner en nøgle
- Vi har set eksempler på, at dyre personbiler bliver stjålet og fundet senere - og man kan ikke se spor efter et indbrud. Hvem er den sidste, der har kørt i bilen?

Den elektroniske undersøgelse viser, at ejerens nøgle har været benyttet sidst. Tyvene har lavet en klon af nøglen, og det kan man ikke spore. Ejeren af bilen slipper kun for tiltale, hvis han har et godt alibi.

- Hvis man sidder i en høj stilling og bliver anklaget for forsikringssvindel, bliver man fyret. Så kan man ikke brødføde konen og ungerne - og man bliver skilt. Pludselig ligget ens liv i ruiner.

Hold dig opdateret med Leder IDAG
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

50 mister jobbet: Boligvare-grossist går konkurs

Oversigt: Disse brancher betaler mest i selskabsskat

Kartelsag: Entreprenører slipper for millionbøde

Velux i cyberkrig: Sikkerhedsbudgettet vokser kraftigt

Syddansk pallefirma går konkurs

Cyberangreb er en dyr affære for virksomhederne

Nyhedsbrev

GomSpace kom ikke helt i mål på børsen

Tican og SB Pork fusionerer

De to slagterier tjener igen penge efter svære tider

Nedgang ingen hindring – Egetæpper fastholder forventninger

Værsgo': Her er alle Danmarks plejehjem

Per Damgaard maler røde tal sorte

Det nye regnskabsår tegner positiv tendens for Padborg-virksomheden

Se listen: De betaler mest i selskabsskat

Smider trecifret millionbeløb: Kapitalfond køber midtjysk stålvirksomhed

Her er elektronikindustriens største skatteydere

Tidligere partner raser over Idealcombi: Samarbejde var ikke lykkeligt

Produktionsfejl hos vinduesproducent var den egentlige årsag til, at samarbejde blev opsagt

Elbil-ejer: Vi skal lave en Jehovas Vidner

El-bil-kampagne skal dræbe myterne om elbilen

Overblik: Her er vækstteamets 24 anbefalinger

- Jeg bruger sindssygt meget tid på LinkedIn

Karsten Nielsen fra Food from Denmark: Netværk er altafgørende

DTU-forskere har udviklet verdens mest effektive mobiloplader

Første Jysk-butik i Thailand er kun startskuddet: 30 butikker på vej

Nu vil Daasbjerg sælge andehjerner

Produktet bliver kaldt "A la foie gras"

Dansk mikrofonproducent solgt

Stort chok: Vinduesgigants topchef er pludselig død

Ægtepar lancerer en stribe fødevarer i 2019

Kimber Foods satser ikke mindst på en serie nye snackprodukter

Velux-sag rammes af endnu et tilbageslag: Anklageren er stoppet

KJV på opkøb igen

DI har fundet midlertidig direktør

Palleproducent fordobler stab og toplinje

Chemometec skruer på optimismen

Ny chef til Pleje og Omsorg

Scanmetals vil investere 125 millioner i ny fabrik

Universal Robots fejrer 10-års jubilæum

Ny leder af Test- og Udviklingscenter for Velfærdsteknologi

Energiklynge i nye klæder får kontor i Silkeborg

Metroselskab får millionbøde

Ny Svansø-ejer: Good Food Group skal vokse gennem udvidelser og opkøb

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Har du brug for hjælp med dialogen i dit byggeprojekt?

Hader du også overraskelser i dit produkt?

Den danske Fællesstand på Hannover messen 2019 01-05 April - Bliv en del af netværket

Ledelse af IT-sikkerhed i energisektoren

Søger du også en chauffør?

Danmarks første offentlige hospital får pulterrum på tørreloftet

Det bedste tilbud på lagerindretning er baseret på tillid

Få styr på stammesproget – til dig der er ny i energibranchen

Juletilbud fra Kapema

Ring 8612 8855: Cabi rådgiver virksomheder i konkrete situationer - gratis

Ny energiledelsesuddannelse - med certifikatmulighed

Brug for hjælp 12 timer om ugen?

Nyt højdynamisk servosystem fra Siemens

Gæsteprincippet og fravigelse heraf

Har du brug for Siemens teknisk support?

Donation eller destruktion? Dyreværnet kender svaret

Gerflor DLW har leveret 8.000 m2 akustik linoleumsgulve til Europaskolen

Stærke kompetencer til V2C

Gæsteprincippet og fravigelse heraf

Digitalisering af interne arbejdsgange i virksomheden….

Rengøringsteknikker, hygiejnisk design og best practice i industriel hygiej...

Fire ISO-standarder til bæredygtig og miljøansvarlig virksomhedsdrift

Lær Revit Architecture trin for trin - deltag på 4-dages grundkursus fra d....

Dansk Halbyggeris nye skicenter indviet på Amager Bakke

Ledelse af IT-sikkerhed i energisektoren

Send til en kollega

0.386