Tyveri: Ekspert vil af med firmabilens elektroniske lås

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Virksomheder mister værdier for millioner. Eneste løsning - ifølge ekspert - er at fjerne de elektroniske låse og erstatte dem med god gammeldags mekanik

Der går ikke en dag uden at der begås indbrud i en varebil i Danmark.

Håndværkere vågner op til en tom varebil, der er blevet brudt op i løbet af natten. Alt værktøjet er væk. Der kan være tale om værktøj for flere hundrede tusinde kroner.

Læs også: Gyser om negativ moms kan trække lange spor

Post Danmark mister pakker for mange millioner af kroner om året. En del af pakkerne bliver stjålet fra pakkebilerne, som står med ulåste døre. Mens chaufføren henter pakker fra sidedøren, stjæler tyve pakker fra bagdøren - og når postbuddet arbejder ved bagdøren, stjæler tyvene pakker fra sidedøren.

Tyveri fra varebiler er et stort problem. Meget stort, mener autolåsesmeden René Andreasen i Rødovre. Han har specialiseret sig i netop bilnøgler og låse.

- Det er helt ufatteligt, hvad håndværkere mister, siger han. Der er eksempler på håndværkersvende, der lige har startet eget firma, som får stjålet deres værktøj fra varebilen. De må lukke deres forretning, inden de egentlig er kommet i gang.

- Der kan nemlig gå måneder, før forsikringsselskabet får behandlet deres sag - og typisk får de ikke dækket tyveriet. Der er ofte ingen tegn på synligt indbrud - derfor er der ingen erstatning! Sådan en håndværker aner ikke sit levende råd. Der er ingen hjælp at hente, lyder det fra René Andreasen.

Læs også: Jule-lukkede virksomheder frister indbrudstyve

Låsene er bilernes svaghed
- Låsene er den moderne bils største svaghed, siger René Andreasen.

- Al elektronik kan man "løbe om hjørner med."

- Tyvene kan lave kloner af alle elektroniske nøgler. Og for at gøre ulykken større, så sætter tyvene ingen spor længere. Man kan ikke se, at de har været inde i bilen. Forsikringsselskaberne vil ikke anerkende, at der er tale om tyveri, når der ikke er synlige spor efter et indbrud.

- Derfor er det kun én ting, der dur - den gode, gammeldags mekaniske lås.

Det er snart otte år siden, at René Andreasen kom frem med sin første kritik af låsene i de nye biler. Det skete under stor bevågenhed på TV, da han viste, hvor let det er at bryde ind i en bil, der har elektroniske lås.

- Det gav et ramaskrig dengang. Alle skrev om det, men siden er der ikke sket noget. Bilerne bliver stadig mere elektroniske låse.

- Keyless Go, Smart Keys og fjernbetjeninger er mere populære end nogensinde. Det har gjort det meget lettere at bryde ind i bilerne.

- Jeg ved godt, at hverdagen bliver nemmere med en fjernbetjening. Med ét klik er døren åben, og man kan nemt hente sit værktøj eller pakkerne; men når bilfabrikkerne gør det nemt for forbrugerne, gør de det også nemt for tyvene.

Frygt for svindel
- Forsikringsselskaberne kender virkeligheden, men de vil ikke rigtig vedgå sig den, fortsætter Rene Andreasen, som kritiserer deres fortsatte brug af den gamle definition af indbrud, som skal have synlige tegn.

- I dag er der ingen tyve, der bruger en skruetrækker, når de brækker ind i en bil.

- Vi har så fantastiske dirke, at man ikke kan se, at de har været inde. Desuden foretrækker de fleste at klone en kopi af en elektronisk nøgle.

- På den anden side kan jeg også godt forstå forsikringsselskabernes frygt for svindel. Der bliver begået meget forsikringssvindel med forsvundne biler. Forsikringssvindel en af de nemmeste måder at lave penge på. Jeg får faktisk mange biler og låse ind til tekniske undersøgelse for forsikringsselskaberne, og jeg kan se, at mange af anmeldelserne er fiktive.

- Jeg mener, at forsikringsselskaberne skal mere på banen. De skal være med til at stille krav til sikring af bilerne. Så længe det ikke sker, vil bilfabrikkerne fortsætte deres nuværende kurs med at lave biler, der er nemme at bryde ind i.

Post Danmark sparer millioner
- Post Danmark kom til os for to år siden. De skulle have lavet nogle prøvebiler med nye typer af låse. De havde inviteret tre firmaer ind - to af dem lavede elektronisk låse, jeg lavede mekaniske, forklarer Rene Andreasen.

- Post Danmarks store problem er, at når chaufførerne låser én dør op, bliver alle dørene åbnet. Derfor kan der stjæles pakker fra bagdøren, mens chaufføren står ved sidedøren.

- Jeg mener, at man må arbejde med et andet system: Når en dør er lukket, er den også låst. Og man skal kun kunne åbne døren med en nøgle.

- Jeg ved godt, at mange synes, det er besværligt med en nøgle i forhold til en fjernbetjening. Det er mere bøvlet, fordi der kun er en dør åben ad gangen, som de kan arbejde med; men man kan ikke få noget, som både er nemt og sikkert på samme tid.

400 varebiler
Testen endte med, at René Andreasen fik lov til at sætte mekaniske låse i 400 postbiler.

Det var en god forretning - ikke kun for Rene Andreasen, men også for Post Danmark. Der har ikke været et eneste indbrud i en af de 400 biler med mekaniske låse. Det har givet en besparelse på to millioner kroner det første år på ikke-mistede pakker, oplyser René Andreasen.

- Tyvene går typisk efter smartphones og elektronik, som jo kommer med post- og kurérfirmaerne. Du kan selv regne det ud. Hvis Post Danmark kan spare to millioner kroner på et år, er der store værdier i pakkerne. Så Post Danmark sparer penge.

- Samtidig skal man også se på medarbejderne. De er blevet glade for systemet, fordi det har været med til at dokumentere, at det ikke er postbuddet, der stjæler pakkerne.

Ud med elektronikken
René Andreasen fjernede de elektroniske låse og erstattede dem med mekaniske.

- Vi har i første omgang gjort det på deres Fiat Ducato’er. Det gode ved netop den model er, at vi kan udskifte det bestående håndtag med en ny type lås uden at skulle bore hul i døren til en nøgle. Senere, når man skal sælge bilen, kan demontere den mekaniske lås og påsætte den originale elektroniske lås igen uden skade på bilen.

- I mange nye kassevogne findes der kun nøgle til fordøren. Så bliver vi nødt til at bore ud til nøglehuller i både bagdør og sidedøre.

- Min konklusion er, at vi skal gøre låsene mekaniske igen. Vi kan ikke hamle op med tyvene på den elektroniske front. De er meget kreative. De lejer bare en bil og finder hurtigt ud af, hvordan sikkerhedssystemet er skruet sammen. Og så kopierer de det.

Man kloner en nøgle
- Vi har set eksempler på, at dyre personbiler bliver stjålet og fundet senere - og man kan ikke se spor efter et indbrud. Hvem er den sidste, der har kørt i bilen?

Den elektroniske undersøgelse viser, at ejerens nøgle har været benyttet sidst. Tyvene har lavet en klon af nøglen, og det kan man ikke spore. Ejeren af bilen slipper kun for tiltale, hvis han har et godt alibi.

- Hvis man sidder i en høj stilling og bliver anklaget for forsikringssvindel, bliver man fyret. Så kan man ikke brødføde konen og ungerne - og man bliver skilt. Pludselig ligget ens liv i ruiner.



Hold dig opdateret med Leder IDAG

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

KVM Industrimaskiner solgt

Hesalight-stifter nægter falske underskrifter

Danske bank skal have hjælp til at sælge Ørsteds elforretning

Dansk elcykel slår crowdfunding-rekord

ITD og Danske Fragtmænd stævner EU for Postnord-støtte

EU-Kommissionen har godkendt ny statsstøtte til Postnord - nu ønsker ITD og Danske Fragtmænd sagen prøvet ved EU-domstolen

DFDS udnævner ny chef for innovation og teknologi

Nyhedsbrev

Vattenfall søger 1.000 ingeniører og teknikere

Stopper produktion af vindmølletårne i Varde

HK Handel beskylder Normal for at konkurrere på unfair vilkår

Langt størstedelen af Normals 88 butikker kører uden overenskomst, og det betyder lavere lønninger, siger HK.

To byggefirmaer kan blive Danmarks bedste til CSR

TL Byg har fokus på overskudsgraden

Der er fremgang hos Aalborg-entreprenøren, men indtjeningen skal være bedre, understreger direktør

Ivisys får ny kunde i folden

Millioner til energinetværk

Plads til vækst: Nu får Moe snart flere kvadratmeter

NKT sælger fra

Hungry er på pengejagt

Transport-chefer tror på vækst

Direktørerne i transport- og logistikbranchen har høje vækstforventninger og er blevet mere optimistiske i forhold til sidste år, viser undersøgelse fra PWC

Bagmandspolitiet: Hesalights drømmekontrakt er et falsum

1

Robotdirektør: Branchen skal have et lille spark bagi

Sjølund på opkøb

Defco med nyt millionminus

Men nu er der lagt op til sorte tal, mener ledelsen, som gør klar til at flytte

Barslund-selskab ansætter ny direktør

Scandiloc får ny direktør

Ejer Peter Meilstrup vil tilbage til udviklingsarbejdet

Burgerkæde overtager ikonisk restaurant

- Jeg tror bare, at de fandt et sted, som de bare vil have

Danske Banks topchef stopper efter skandale

Dansker bliver ansvarlig for Rockwell Automation i Norden

Prisbevidste erhvervskunder presser TDC's indtjening

Ørsted i milliardhandel

Incap forfremmer ny topchef

Brøndum-koncernen har fundet sin nye administrerende direktør

Tommy Thomsen ny CEO i Lauritzen Fonden

Næste Danfoss-formand bliver ikke en Clausen

Ewii skiller sig af med endnu et datterselskab

Her er Axaltas nye direktør

Genanvender får millionsmæk

Ny topchef i Bang & Beenfeldt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Intern overvågning

Skab tillid med klima ikon

ODIN Engineering indgår innovationssamarbejde med DTU  

Ajos oplyser byggepladsen

Indeklima og sundhed - både i boligen og på arbejdspladsen

Temadag om droner i energisystemet

Minimalistiske og elegante fuldglasvægge til hjemmet

Hos Peter Larsen Kaffe viser Mave & Hjerte vejen til innovation

7 ting som kan vælte innovation og udvikling!

Eftertragtet innovationskonkurrence vender tilbage til FoodTech

Mangler du hænder til arkivering? Find en småjobber når der skal sorteres.

EUs afhængighed af russisk gas skaber bekymring

Læs Dansk VVS 8

Westrup A/S i Slagelse har fået forvandlet lagerplads til stort modulopbygget værkførerkontor

Seminar om effektiv og sikker datahåndtering d. 2/10 hos IDA

Visioner og vækstpotentiale lokkede investorerne til

Ejerskifte i Lisco Analytical Juli 2018

Byggepladsplaner der giver overblik

Automatik 2018 bød på masser af nærvær, relationer og ny viden

FDIHs e-handelskonference og messe - vil du klare dig i giganternes æra?

Tagintegrerede solceller i klassiske teglstens tage

FoodTech styrkes af international kongres om genbrug af vand

Digitalisering af dine gamle tegninger til DWG

IndustriUpdate: Mulighederne på eksportmarkederne skal udnyttes bedre

Industriel CT scanning - Tommel op eller ej?

Send til en kollega

0.218