Tyveri: Ekspert vil af med firmabilens elektroniske lås

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Virksomheder mister værdier for millioner. Eneste løsning - ifølge ekspert - er at fjerne de elektroniske låse og erstatte dem med god gammeldags mekanik

Der går ikke en dag uden at der begås indbrud i en varebil i Danmark.

Håndværkere vågner op til en tom varebil, der er blevet brudt op i løbet af natten. Alt værktøjet er væk. Der kan være tale om værktøj for flere hundrede tusinde kroner.

Læs også: Gyser om negativ moms kan trække lange spor

Post Danmark mister pakker for mange millioner af kroner om året. En del af pakkerne bliver stjålet fra pakkebilerne, som står med ulåste døre. Mens chaufføren henter pakker fra sidedøren, stjæler tyve pakker fra bagdøren - og når postbuddet arbejder ved bagdøren, stjæler tyvene pakker fra sidedøren.

Tyveri fra varebiler er et stort problem. Meget stort, mener autolåsesmeden René Andreasen i Rødovre. Han har specialiseret sig i netop bilnøgler og låse.

- Det er helt ufatteligt, hvad håndværkere mister, siger han. Der er eksempler på håndværkersvende, der lige har startet eget firma, som får stjålet deres værktøj fra varebilen. De må lukke deres forretning, inden de egentlig er kommet i gang.

- Der kan nemlig gå måneder, før forsikringsselskabet får behandlet deres sag - og typisk får de ikke dækket tyveriet. Der er ofte ingen tegn på synligt indbrud - derfor er der ingen erstatning! Sådan en håndværker aner ikke sit levende råd. Der er ingen hjælp at hente, lyder det fra René Andreasen.

Læs også: Jule-lukkede virksomheder frister indbrudstyve

Låsene er bilernes svaghed
- Låsene er den moderne bils største svaghed, siger René Andreasen.

- Al elektronik kan man "løbe om hjørner med."

- Tyvene kan lave kloner af alle elektroniske nøgler. Og for at gøre ulykken større, så sætter tyvene ingen spor længere. Man kan ikke se, at de har været inde i bilen. Forsikringsselskaberne vil ikke anerkende, at der er tale om tyveri, når der ikke er synlige spor efter et indbrud.

- Derfor er det kun én ting, der dur - den gode, gammeldags mekaniske lås.

Det er snart otte år siden, at René Andreasen kom frem med sin første kritik af låsene i de nye biler. Det skete under stor bevågenhed på TV, da han viste, hvor let det er at bryde ind i en bil, der har elektroniske lås.

- Det gav et ramaskrig dengang. Alle skrev om det, men siden er der ikke sket noget. Bilerne bliver stadig mere elektroniske låse.

- Keyless Go, Smart Keys og fjernbetjeninger er mere populære end nogensinde. Det har gjort det meget lettere at bryde ind i bilerne.

- Jeg ved godt, at hverdagen bliver nemmere med en fjernbetjening. Med ét klik er døren åben, og man kan nemt hente sit værktøj eller pakkerne; men når bilfabrikkerne gør det nemt for forbrugerne, gør de det også nemt for tyvene.

Frygt for svindel
- Forsikringsselskaberne kender virkeligheden, men de vil ikke rigtig vedgå sig den, fortsætter Rene Andreasen, som kritiserer deres fortsatte brug af den gamle definition af indbrud, som skal have synlige tegn.

- I dag er der ingen tyve, der bruger en skruetrækker, når de brækker ind i en bil.

- Vi har så fantastiske dirke, at man ikke kan se, at de har været inde. Desuden foretrækker de fleste at klone en kopi af en elektronisk nøgle.

- På den anden side kan jeg også godt forstå forsikringsselskabernes frygt for svindel. Der bliver begået meget forsikringssvindel med forsvundne biler. Forsikringssvindel en af de nemmeste måder at lave penge på. Jeg får faktisk mange biler og låse ind til tekniske undersøgelse for forsikringsselskaberne, og jeg kan se, at mange af anmeldelserne er fiktive.

- Jeg mener, at forsikringsselskaberne skal mere på banen. De skal være med til at stille krav til sikring af bilerne. Så længe det ikke sker, vil bilfabrikkerne fortsætte deres nuværende kurs med at lave biler, der er nemme at bryde ind i.

Post Danmark sparer millioner
- Post Danmark kom til os for to år siden. De skulle have lavet nogle prøvebiler med nye typer af låse. De havde inviteret tre firmaer ind - to af dem lavede elektronisk låse, jeg lavede mekaniske, forklarer Rene Andreasen.

- Post Danmarks store problem er, at når chaufførerne låser én dør op, bliver alle dørene åbnet. Derfor kan der stjæles pakker fra bagdøren, mens chaufføren står ved sidedøren.

- Jeg mener, at man må arbejde med et andet system: Når en dør er lukket, er den også låst. Og man skal kun kunne åbne døren med en nøgle.

- Jeg ved godt, at mange synes, det er besværligt med en nøgle i forhold til en fjernbetjening. Det er mere bøvlet, fordi der kun er en dør åben ad gangen, som de kan arbejde med; men man kan ikke få noget, som både er nemt og sikkert på samme tid.

400 varebiler
Testen endte med, at René Andreasen fik lov til at sætte mekaniske låse i 400 postbiler.

Det var en god forretning - ikke kun for Rene Andreasen, men også for Post Danmark. Der har ikke været et eneste indbrud i en af de 400 biler med mekaniske låse. Det har givet en besparelse på to millioner kroner det første år på ikke-mistede pakker, oplyser René Andreasen.

- Tyvene går typisk efter smartphones og elektronik, som jo kommer med post- og kurérfirmaerne. Du kan selv regne det ud. Hvis Post Danmark kan spare to millioner kroner på et år, er der store værdier i pakkerne. Så Post Danmark sparer penge.

- Samtidig skal man også se på medarbejderne. De er blevet glade for systemet, fordi det har været med til at dokumentere, at det ikke er postbuddet, der stjæler pakkerne.

Ud med elektronikken
René Andreasen fjernede de elektroniske låse og erstattede dem med mekaniske.

- Vi har i første omgang gjort det på deres Fiat Ducato’er. Det gode ved netop den model er, at vi kan udskifte det bestående håndtag med en ny type lås uden at skulle bore hul i døren til en nøgle. Senere, når man skal sælge bilen, kan demontere den mekaniske lås og påsætte den originale elektroniske lås igen uden skade på bilen.

- I mange nye kassevogne findes der kun nøgle til fordøren. Så bliver vi nødt til at bore ud til nøglehuller i både bagdør og sidedøre.

- Min konklusion er, at vi skal gøre låsene mekaniske igen. Vi kan ikke hamle op med tyvene på den elektroniske front. De er meget kreative. De lejer bare en bil og finder hurtigt ud af, hvordan sikkerhedssystemet er skruet sammen. Og så kopierer de det.

Man kloner en nøgle
- Vi har set eksempler på, at dyre personbiler bliver stjålet og fundet senere - og man kan ikke se spor efter et indbrud. Hvem er den sidste, der har kørt i bilen?

Den elektroniske undersøgelse viser, at ejerens nøgle har været benyttet sidst. Tyvene har lavet en klon af nøglen, og det kan man ikke spore. Ejeren af bilen slipper kun for tiltale, hvis han har et godt alibi.

- Hvis man sidder i en høj stilling og bliver anklaget for forsikringssvindel, bliver man fyret. Så kan man ikke brødføde konen og ungerne - og man bliver skilt. Pludselig ligget ens liv i ruiner.



Hold dig opdateret med Leder IDAG

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Invita-butikker får nye ejere

Køkkendirektør i Esbjerg og Vejle takker af

Stiftere siger farvel til Rawbite

Kun en enkelt af de tre idémænd bliver hos nøddebar-producenten

Flere byggefirmaer går konkurs trods opsving

Flügger-søn scorer toppost

27-årig er kommet helt til tops i datterselskab.

Antallet af højvækstvirksomheder i byggeriet er fordoblet

Jensen Denmark fyrer 69 ansatte

Nyhedsbrev

Ny direktør i Epc Technology

Salgschefen sætter sig i direktørsædet.

Danske virksomheders salg til udlandet stiger efter halv års dyk

1

Hovedstadens virksomheder er sløve til at tage lærlinge

Dansk Metal spår ikke, at virksomhederne i hovedstadsområdet vil tage mange lærlinge det kommende år.

Lykke Friis forlader Vestas' bestyrelse

Unge på landet fritidsjobber mest

Der er stor forskel på, hvor meget unge arbejder afhængigt af, om de kommer fra landet eller fra storbyen.

Ny servicechef i Verdo Energy Systems

Danske Commodities solgt

Ulige konkurrence på nettet koster danske arbejdspladser

Frihandel og konkurrence er godt, men det skal være på fair og lige vilkår, siger Dansk Erhverv.

KK udvider i Polen

Den midtjyske producent af styresystemer til vindmøller føjer ekstra 3.500 kvm til fabrikken i Stettin

Medarbejderne: Det vigtigste er at chefen kan inspirere og motivere

De fleste ansatte foretrækker af lederen er ældre end en selv - men for ni ud af ti er det andre ting, der er afgørende.

Flere konkurser i første halvår af 2018

Sommerferie på Leder IDAG

Bølgedal hos møbelproducent

En forrygende start på året blev afløst af et pludseligt salsstop for HKC Møbler

Samlet branche fejrer 30 år med Transport i Herning

En samlet transportbranche står sammen om Skandinaviens førende transportmesse, der nu i 30 år har været gennemført i MCH Messecenter Herning

Slut med papirhelvede i offentlige udbud: Aflevér tilbud digitalt

Secomea går ind i USA

Kæder skruer op for kampen om de stadig færre unge faglærte

Rekrutterer nu langt flere direkte fra skolerne i konkurrence med de mindre virksomheder.

Unge lederes arbejdsiver i ferien irriterer familien

Når telefon og e-mail tjekkes flere gange om dagen, går det ud over familien. Og manglende ferie kan give stress.

Direktørskifte hos Metafix

Tegnestue ansætter direktør – og udvider med ingeniører

Overvejer hjælp til tørkeramte landmænd

Anlægsgartner udvider med afdeling i Vejle

Der har ikke været færre ledige i ni år

En god lærling kan godt have grå stænk

Gigantordre til Siemens Gamesa

Social dumping: Slikgrossist skal betale over en halv million kroner

Global Boiler Aalborg udvider

DTU samler den sundhedsteknologisk ekspertise

MiR-medstifter starter nyt roboteventyr

Lene Espersen fortsætter som formand for Beskæftigelsesrådet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Byg bro mellem byggeriets parter – Aalborg | Aarhus | København

Sådan gik det GTS-nettet i 2017

Skab tillid med klima ikon

Danske virksomheder har forbedret deres internationale konkurrenceevne, men vær opmærksom på Brexit

Hybrid-kuglelejer der får tingene til at glide…

Elhandlerens restanceprocedure i Engrosmodellen

[GUIDE] 3 sikre tips til egenkontrol af jeres pallereoler

Temamøde: Nyt Fællesregulativ og skærpede krav til nettilslutning

Atradius: Stor stigning i betalingsforsinkelser i Asien – pas på hvis du handler på kredit

Er sommertid = læringstid?

Udbud i forsyningssektoren for praktikere – lovlighed og godt købmandskab

Farvel til fordommene

Modulkontor midt i produktionen gør hverdagen lettere for medarbejdere og ledelse

Røde Orm

Ajos bruger CRM-system til præcis kundebetjening

Lær AutoCAD og AutoCAD LT fra bunden – deltag på grundkursus fra d. 29/8

Brexit har allerede påvirket handelen mellem EU og Storbritannien

Lær Revit Architecture trin for trin - deltag på 4-dages grundkursus fra d. 20/8

Rent grundvand — også til kommende generationer

Virksomhedskurser - Skræddersyede kurser til din virksomhed

Gratis videreuddannelse for 10.000 kr. om året for faglærte/ufaglærte

Introduktion til elmarkedet

Nyt kursus - Dagbøder og forsinkelse

Seks begivenheder som kan bremse global vækst

Regnvandskonsulentuddannelsen, nu i Jylland

Send til en kollega

0.169