Tyveri: Ekspert vil af med firmabilens elektroniske lås

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Virksomheder mister værdier for millioner. Eneste løsning - ifølge ekspert - er at fjerne de elektroniske låse og erstatte dem med god gammeldags mekanik

Der går ikke en dag uden at der begås indbrud i en varebil i Danmark.

Håndværkere vågner op til en tom varebil, der er blevet brudt op i løbet af natten. Alt værktøjet er væk. Der kan være tale om værktøj for flere hundrede tusinde kroner.

Læs også: Gyser om negativ moms kan trække lange spor

Post Danmark mister pakker for mange millioner af kroner om året. En del af pakkerne bliver stjålet fra pakkebilerne, som står med ulåste døre. Mens chaufføren henter pakker fra sidedøren, stjæler tyve pakker fra bagdøren - og når postbuddet arbejder ved bagdøren, stjæler tyvene pakker fra sidedøren.

Tyveri fra varebiler er et stort problem. Meget stort, mener autolåsesmeden René Andreasen i Rødovre. Han har specialiseret sig i netop bilnøgler og låse.

- Det er helt ufatteligt, hvad håndværkere mister, siger han. Der er eksempler på håndværkersvende, der lige har startet eget firma, som får stjålet deres værktøj fra varebilen. De må lukke deres forretning, inden de egentlig er kommet i gang.

- Der kan nemlig gå måneder, før forsikringsselskabet får behandlet deres sag - og typisk får de ikke dækket tyveriet. Der er ofte ingen tegn på synligt indbrud - derfor er der ingen erstatning! Sådan en håndværker aner ikke sit levende råd. Der er ingen hjælp at hente, lyder det fra René Andreasen.

Læs også: Jule-lukkede virksomheder frister indbrudstyve

Låsene er bilernes svaghed
- Låsene er den moderne bils største svaghed, siger René Andreasen.

- Al elektronik kan man "løbe om hjørner med."

- Tyvene kan lave kloner af alle elektroniske nøgler. Og for at gøre ulykken større, så sætter tyvene ingen spor længere. Man kan ikke se, at de har været inde i bilen. Forsikringsselskaberne vil ikke anerkende, at der er tale om tyveri, når der ikke er synlige spor efter et indbrud.

- Derfor er det kun én ting, der dur - den gode, gammeldags mekaniske lås.

Det er snart otte år siden, at René Andreasen kom frem med sin første kritik af låsene i de nye biler. Det skete under stor bevågenhed på TV, da han viste, hvor let det er at bryde ind i en bil, der har elektroniske lås.

- Det gav et ramaskrig dengang. Alle skrev om det, men siden er der ikke sket noget. Bilerne bliver stadig mere elektroniske låse.

- Keyless Go, Smart Keys og fjernbetjeninger er mere populære end nogensinde. Det har gjort det meget lettere at bryde ind i bilerne.

- Jeg ved godt, at hverdagen bliver nemmere med en fjernbetjening. Med ét klik er døren åben, og man kan nemt hente sit værktøj eller pakkerne; men når bilfabrikkerne gør det nemt for forbrugerne, gør de det også nemt for tyvene.

Frygt for svindel
- Forsikringsselskaberne kender virkeligheden, men de vil ikke rigtig vedgå sig den, fortsætter Rene Andreasen, som kritiserer deres fortsatte brug af den gamle definition af indbrud, som skal have synlige tegn.

- I dag er der ingen tyve, der bruger en skruetrækker, når de brækker ind i en bil.

- Vi har så fantastiske dirke, at man ikke kan se, at de har været inde. Desuden foretrækker de fleste at klone en kopi af en elektronisk nøgle.

- På den anden side kan jeg også godt forstå forsikringsselskabernes frygt for svindel. Der bliver begået meget forsikringssvindel med forsvundne biler. Forsikringssvindel en af de nemmeste måder at lave penge på. Jeg får faktisk mange biler og låse ind til tekniske undersøgelse for forsikringsselskaberne, og jeg kan se, at mange af anmeldelserne er fiktive.

- Jeg mener, at forsikringsselskaberne skal mere på banen. De skal være med til at stille krav til sikring af bilerne. Så længe det ikke sker, vil bilfabrikkerne fortsætte deres nuværende kurs med at lave biler, der er nemme at bryde ind i.

Post Danmark sparer millioner
- Post Danmark kom til os for to år siden. De skulle have lavet nogle prøvebiler med nye typer af låse. De havde inviteret tre firmaer ind - to af dem lavede elektronisk låse, jeg lavede mekaniske, forklarer Rene Andreasen.

- Post Danmarks store problem er, at når chaufførerne låser én dør op, bliver alle dørene åbnet. Derfor kan der stjæles pakker fra bagdøren, mens chaufføren står ved sidedøren.

- Jeg mener, at man må arbejde med et andet system: Når en dør er lukket, er den også låst. Og man skal kun kunne åbne døren med en nøgle.

- Jeg ved godt, at mange synes, det er besværligt med en nøgle i forhold til en fjernbetjening. Det er mere bøvlet, fordi der kun er en dør åben ad gangen, som de kan arbejde med; men man kan ikke få noget, som både er nemt og sikkert på samme tid.

400 varebiler
Testen endte med, at René Andreasen fik lov til at sætte mekaniske låse i 400 postbiler.

Det var en god forretning - ikke kun for Rene Andreasen, men også for Post Danmark. Der har ikke været et eneste indbrud i en af de 400 biler med mekaniske låse. Det har givet en besparelse på to millioner kroner det første år på ikke-mistede pakker, oplyser René Andreasen.

- Tyvene går typisk efter smartphones og elektronik, som jo kommer med post- og kurérfirmaerne. Du kan selv regne det ud. Hvis Post Danmark kan spare to millioner kroner på et år, er der store værdier i pakkerne. Så Post Danmark sparer penge.

- Samtidig skal man også se på medarbejderne. De er blevet glade for systemet, fordi det har været med til at dokumentere, at det ikke er postbuddet, der stjæler pakkerne.

Ud med elektronikken
René Andreasen fjernede de elektroniske låse og erstattede dem med mekaniske.

- Vi har i første omgang gjort det på deres Fiat Ducato’er. Det gode ved netop den model er, at vi kan udskifte det bestående håndtag med en ny type lås uden at skulle bore hul i døren til en nøgle. Senere, når man skal sælge bilen, kan demontere den mekaniske lås og påsætte den originale elektroniske lås igen uden skade på bilen.

- I mange nye kassevogne findes der kun nøgle til fordøren. Så bliver vi nødt til at bore ud til nøglehuller i både bagdør og sidedøre.

- Min konklusion er, at vi skal gøre låsene mekaniske igen. Vi kan ikke hamle op med tyvene på den elektroniske front. De er meget kreative. De lejer bare en bil og finder hurtigt ud af, hvordan sikkerhedssystemet er skruet sammen. Og så kopierer de det.

Man kloner en nøgle
- Vi har set eksempler på, at dyre personbiler bliver stjålet og fundet senere - og man kan ikke se spor efter et indbrud. Hvem er den sidste, der har kørt i bilen?

Den elektroniske undersøgelse viser, at ejerens nøgle har været benyttet sidst. Tyvene har lavet en klon af nøglen, og det kan man ikke spore. Ejeren af bilen slipper kun for tiltale, hvis han har et godt alibi.

- Hvis man sidder i en høj stilling og bliver anklaget for forsikringssvindel, bliver man fyret. Så kan man ikke brødføde konen og ungerne - og man bliver skilt. Pludselig ligget ens liv i ruiner.



Hold dig opdateret med Leder IDAG

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Professor: Pause tyder på nytænkning ved OK18-bordet

Hvis det stod stille ved forhandlingsbordet, ville forligsmanden have erklæret nedbrud, pointerer Bent Greve.

Fintech: Iværksætterduo formidler privatlån for over en milliard kroner

Deres nyeste satsning har på et år spredt sig til seks lande, og vækstpotentialet er stort.

Frandsen fejrer jubilæum med rekordregnskab

Men resultatet bliver bedre endnu, forudsiger virksomheden

Danmarks handelsflåde boomer

Volumenen er vokset med mere end en femtedel på bare et halvt år. Maersk Lines indflagning af skibe fra Hamburg Süd driver udviklingen

Ny rekord i virksomheds-handler i første kvartal

Nu er danske virksomheder også begyndt at købe op i udlandet. Men priserne falder en smule

Innovation: Medicinalkæmpe giver kemistuderende adgang til maskinrummet

LEO Pharma Open Innovation giver de kemistuderende en mulighed for at opleve, hvordan en global medicinalvirksomhed arbejder med forskning og innovation.

Nyhedsbrev

Leder fra IAT blev årets medarbejder

Danskere bag dele til intelligent mejetærsker

Eksport: Feriehusbygger firedobler indtjeningen

Tidligere By Lassen-ejere ind i interiørfirma

Bestyrelsesformand for Aalborg Portland træder tilbage

Portræt: Maskinarbejderen, der blev Danmarks Mr. Cement, vil nu afløses.

Hver anden FTF'er kan ikke levere kvalitet i arbejdet

Sådan siger medarbejderne selv om deres arbejdsbetingelser i ny, stor undersøgelse.

- Industrien har sovet i timen

Efter finanskrisen er der blevet 3.000 færre industriteknikere. Der uddannes for få.

Kasper Holten ny chef for Det Kongelige Teater

Industriens investeringer på katastrofekurs

Investeringskrisen fortsætter og kan ende med en tilbagegang på dybtrøde tal

Fredagsbog: Verden er meget bedre end vi tror

Den svenske professor Hans Rosling er optimist på verdens vegne. Han bygger sin tro på facts. Derimod kan man ikke bruge medierne, hvis man vil kende verdens sande tilstand, siger han i ny bog.

Dansk teknologivirksomhed får vækst-investor ombord

Ny kampagne: Fødevarestyrelsen slår ned på personlig hygiejne

Syv nye partnere til Schmidt Hammer Lassen

Danskere lægger 16 millioner i slovensk healthtech-startup

Ældre stormer frem på arbejdsmarkedet

Så meget er Grundfos værd

Første opkøb i 20 år: Velux køber amerikansk vinduesproducent

Opkøbet skal være med til at øge omsætningen hos Velux, der har flere opkøb på vej

Hvert andet firma arbejder med sundhedsinitiativer

Grønbech & Sønner udvider i Vejle

Konkurs koster hos Burmeister & Wain

Danmarks største arkitektfirma satser på træbyggeri

Udenlandske datacentre skal booste fjernvarme i Danmark

Anlægsgartner vækster planmæssigt

Udviklingshus øger på bundlinjen

Skræddersyede maskiner effektiviserer mejeri

Jubelår for Varde Laks

Ny hovedorganisation - men stadigt uden navn

Prevas åbner endnu en afdeling i Jylland

R&D åbner nyt kontor i Frankfurt

Wirtek køber nordjysk virksomhed

Se alle Medlemmernes egne nyheder

UGENS lagermaskine fra KAPEMA

Styr din entreprise!

Alle byggeriets parter kan nu mødes i 3D

GDPR - EU har ændret reglerne, vi stiller skarpt på Anonymisering af personoplysninger

FRECON styrker bestyrelsen

Skal du søge midler via InnoBooster?

Temadag om kølemidler

Unik overdækning til cafeens gæster

Åbent Hus hos Kapema 18.-19. april 2018

Forstå engrosmarkedet for el

Pulterrum og cykelparkering til beboerne i Risskov Brynet i Aarhus

For virksomheder i Randers og omegn - gratis temamøde om robusthed 16. maj

Må du genbruge stregkode-numre?

Hvordan mener du, at 650 mio. kr. skal investeres i GTS-institutterne?

Gå ikke glip af Engineering Forum 2018 d. 16. & 17. maj - derfor skal du deltage!

KURSUS - Generationsskifte af Ejendom

Hvad betyder GDPR for jeres markedsføring?

Andersen Biler vokser, og kopimaskinerne følger med

Skab tillid med klima ikon

Er du ny bruger af Inventor? - kom på 4-dages basis-kursus fra d. 7/5 og få intensiv træning

Alle byggeriets parter kan nu mødes i 3D

Mangler du bannere til byggepladsen?

Gadgets på programmet på E-18

Sikkerhed på elforsyningsanlæg – kursus for arbejdsledere

Mangler I lagermedarbejdere?

Send til en kollega

0.209