23948sdkhjf

Markedsføring: Når ekspedienten bliver digital

Kunder får bedre betjening, når teknologien tager over. Men der skal tænkes i design, hvis det skal virke.

Når ekspedienten er en robot, forsvinder det personlige og tillidsskabende element.

Derfor skal fremtidens retailere investere mere i design – for på den måde kan de give forbrugeren det bedste af to verdenen, lyder det fra Adobe.

Den øgede digitalisering rokker ved mere end vores dataforbrug. Produkter, vi tidligere kunne holde om med hænderne, ligger nu i skyen sammen med millioner af andre produkter, og kontakten med ekspedienter af kød og blod bliver erstattet af en digital rådgiver af data og algoritmer – simpelthen fordi den rådgivningen vil være hurtigere, nemmere og mere nøjagtig.

Læs også: Aldi sadler om: Det skal være en lækker butiksoplevelse

Med sammen med den udvikling følger en række forventninger og krav fra forbrugerne, som ikke nødvendigvis omstiller sig i samme tempo, forklarer Johan Lopes Helgesson, der er nordisk brugervenlighedsekspert hos IT giganten Adobe.

Den lidt langsommere tilvænning er forståelig hos dem, der fx er blevet rådgivet af den samme, kyndige brugsuddeler i 10 år.

Læs også: Han skal stå i spidsen for 200 butikker

Nøgleordet er ifølge eksperten tillid. Der varer nemlig længe, før vi alle får samme tillid til det digitale, som til det humane. Når vores ekspedient pludselig er digital, processen er digital og al kommunikation er digital, hviler tilliden på det eneste håndgribelige, der er tilbage: designet.

- Et godt og ikke mindst brugervenligt design er mere afgørende end nogensinde. Med et troværdigt og intuitivt design kan en virksomhed udtrykke sig personligt og menneskeligt, og gennem den sanselige og tekniske oplevelse vise, at man er pålidelig og funktionel, fortæller Johan Lopes Helgesson, der også er ansvarlig for Adobe XD, et program der netop er designet til at sikre gode og intuitive brugeroplevelser.

Apps har vist vejen
Hos Adobe er man overbevist om, at der er et digitalt paradigmeskifte på vej.

Ifølge Johan Lopes Helgesson er der en række oplagte eksempler på, hvor retailere kan finde inspiration, når de udvikler løsninger.

- Tag en applikation som Uber som eksempel. Da jeg var barn, var regel nummer et ALDRIG at sætte sig ind i en fremmed persons bil. I dag bestiller man en fremmed person til at komme og køre en hjem – gennem en app. En app, vi har tillid til, fordi den bare fungerer og er lækker at
bruge. Det er lidt af et paradigmeskift. Havde Uber holdt sig inden for de lovgivende rammer, ville de blive hyldet for teknologien i dag, mener Johan Lopes Helgesson
Mere om: detailhandel


Hold dig opdateret med Leder IDAG

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

WP Kød skifter navn

- Jeg er blevet solgt én gang

Drømme om et nordjysk sensorteknologisk eventyr på højde med mobilsuccesen i 1990erne lever i bedste velgående

Scan Office leverer rekordregnskab

Jysk i Odense er årets butik

Grøn Google-strøm i Taulov

Transport sat i system hos Dachser

Dachser er lig med faste afgange, faste ankomster og planlagte transittider i hele Europa. Intet mindre end 8.000 linjebiler kører på kryds og tværs mellem 400 hubs og platforme i Europa i et præcist urværk dag og nat.

Nyhedsbrev

Freja-boss: Det må gerne være besværligt

Hårde tider i branchen får ikke speditionsvirksomheden Freja Transport & Logistics til at sætte farten ned - tværtimod.

Ny CNC-maskine fra Junget gør hverdagen lettere hos JKE

Nye ejere: Derfor købte vi Delfi Electronics

Etableret arkitekt: - Godt vi ikke skal starte op i dag

Google investerer milliarder i datacenter ved Fredericia

Stort datacenter til 4,5 milliarder kroner skal huse 150 medarbejdere

Multiform vinder international designpris for andet år i træk

To topposter besat: Vinduesproducent får erfarne kræfter

Kranfirma konkurs

Ordrer for 34,5 millioner på syv dage

ECM Industries er gået ind i et ny regnskabsår med rekordstor ordrebog

Dansk Affald A/S på private hænder

Affaldsanlæg betalte en halv million for opbevaring af møbler

V2C i opkøb: Opruster med nye kompetencer

Rovsing mindsker underskuddet

Naturli’ Foods anmeldt for at bruge ordet "latte"

Virksomheden trækker produktet tilbage - og direktøren trækker på smilebåndet

Møbelproducent i nye lokaler: Femdobler kontor og showroom

Fra konkurs til 800 millioners opkøb

KMC bare fortsætter opad

Ny rekordomsætning - og ny direktør

Kinesisk konkurrence presser tårn-producenter

Sjællandsk installatør køber kollega

Ny formand for Samsø Linien

Ægte SMV-virksomhed i spidsen for regeringssatsning

Efter Brexit-aftale: Idealcombi er optimistisk

1.700 ville have en bid af Seluxit

Esbjerg-grund bliver gjort Ikea-klar

Lars Larsen-fusion: Sammenlægningen er i gang

BILLEDSERIE: Svenskerne inviterer til underleverandør-fest

Nye regnskabstal: H+H opjusterer igen

Bygma overtager byggecentre fra konkurrent

Bonava udnævner ny dansk topchef

Flere butikker skal vende minus til plus i Lars Larsen-kæde

Se alle Medlemmernes egne nyheder

10 gode råd til værdiskabende servicedesign

Byggepladsplaner der giver overblik

Dansk Halbyggeri opfører ny lagerhal for Europas største pæleproducent

Boost din karriere

Nyt afvigelsessystem - professionelt værktøj til alle virksomheder

Ajos cementerer kraftigt sin rolle som byggepladsentreprenør

Databeskyttelse og persondataret - status efterår 2018

ÅF i Olofström effektiviserer med digitale tvillinger - med hjælp fra Siemens

Kom og mød internationale eksperter i 3D-betonprint

Invitation til messe for VVS, sanitet, energi og indeklima

Introduktion til elmarkedet

Vær med og få mere viden til dit arbejde - uden beregning

Klar til fuld digital udbudsproces på byggesager?

Lovkrav: Er I overgået til den fulde digitale udbudsproces?

Kontorrobotterne indtager dine processer – vær på forkant med fremtiden nu

De bedste fødevarer og produkter hyldes på FoodTech

Pas på med at bruge din PC, hvis Windows har slettet filer hos dig

Vær med i GS1 Denmarks julekalender 2018

Avanceret Energilagring - konference den 29. november 2018

FoodTech er åbnet med udstillerfremgang

WEBINAR: Om brugen af optisk måling til vibrationsanalyse

Gæsteprincippet og fravigelse heraf

Hent jeres kantbukkede emner hos VPD bearbejdning

Implementering af AMCS Intelligent Optimering software til ruteplanlægning ...

Mezzanin giver 25 % mere lagerplads hos Jysk Firmatøj

Send til en kollega

0.41