23948sdkhjf

Markedsføring: Når ekspedienten bliver digital

Kunder får bedre betjening, når teknologien tager over. Men der skal tænkes i design, hvis det skal virke.

Når ekspedienten er en robot, forsvinder det personlige og tillidsskabende element.

Derfor skal fremtidens retailere investere mere i design – for på den måde kan de give forbrugeren det bedste af to verdenen, lyder det fra Adobe.

Den øgede digitalisering rokker ved mere end vores dataforbrug. Produkter, vi tidligere kunne holde om med hænderne, ligger nu i skyen sammen med millioner af andre produkter, og kontakten med ekspedienter af kød og blod bliver erstattet af en digital rådgiver af data og algoritmer – simpelthen fordi den rådgivningen vil være hurtigere, nemmere og mere nøjagtig.

Læs også: Aldi sadler om: Det skal være en lækker butiksoplevelse

Med sammen med den udvikling følger en række forventninger og krav fra forbrugerne, som ikke nødvendigvis omstiller sig i samme tempo, forklarer Johan Lopes Helgesson, der er nordisk brugervenlighedsekspert hos IT giganten Adobe.

Den lidt langsommere tilvænning er forståelig hos dem, der fx er blevet rådgivet af den samme, kyndige brugsuddeler i 10 år.

Læs også: Han skal stå i spidsen for 200 butikker

Nøgleordet er ifølge eksperten tillid. Der varer nemlig længe, før vi alle får samme tillid til det digitale, som til det humane. Når vores ekspedient pludselig er digital, processen er digital og al kommunikation er digital, hviler tilliden på det eneste håndgribelige, der er tilbage: designet.

- Et godt og ikke mindst brugervenligt design er mere afgørende end nogensinde. Med et troværdigt og intuitivt design kan en virksomhed udtrykke sig personligt og menneskeligt, og gennem den sanselige og tekniske oplevelse vise, at man er pålidelig og funktionel, fortæller Johan Lopes Helgesson, der også er ansvarlig for Adobe XD, et program der netop er designet til at sikre gode og intuitive brugeroplevelser.

Apps har vist vejen
Hos Adobe er man overbevist om, at der er et digitalt paradigmeskifte på vej.

Ifølge Johan Lopes Helgesson er der en række oplagte eksempler på, hvor retailere kan finde inspiration, når de udvikler løsninger.

- Tag en applikation som Uber som eksempel. Da jeg var barn, var regel nummer et ALDRIG at sætte sig ind i en fremmed persons bil. I dag bestiller man en fremmed person til at komme og køre en hjem – gennem en app. En app, vi har tillid til, fordi den bare fungerer og er lækker at
bruge. Det er lidt af et paradigmeskift. Havde Uber holdt sig inden for de lovgivende rammer, ville de blive hyldet for teknologien i dag, mener Johan Lopes Helgesson
Mere om: detailhandel
Hold dig opdateret med Leder IDAG
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

OK udvider smøremiddelforretningen

Tv-værts holdingselskab får milliontab

Circle K får bøde på seks millioner af Bagmandspolitiet

Køkkenet og rengøringen får ny chef i Midtjylland

Nilfisk i modvind

Vestas indgår forlig med konkurrent i patentsag

Nyhedsbrev

8.031 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Milliardær har brugt 65 millioner på ny toprestaurant

1

Trimmer forretningen: Direktør forlader Ørsted efter vellykket grøn omstilling

SP Group køber finsk sprøjtestøbevirksomhed

Eks-energiminister formand for energiklyngen House of Energy

Danmarks nye brændselscelleproducent har fået styr på produktionslinjerne

Fusion godkendt: 700.000 andelshavere samles under samme hat

Vermund Larsen går frem for femte gang

Ny Jysk-formand vil tættere på Actona

H.J. Hansen skifter topledelsen ud

Bigadan overtager Ørsteds andel af omstridt biogasanlæg

Ørsted bestiller 900 MW vind hos foretrukken leverandør

Stark køber to byggemarkedskæder

Baron køber dansk opfindervirksomhed

Konkurrence giver billigere økovarer i indkøbskurven

Forskere beder om 350 millioner til nyt klimacenter

Dansk AM Hub skal have ny direktør

Eniig sætter stopper for salg af vandkraftværk

Ørsted skal bygge New Jerseys første havvindmøllepark

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

EU-Kommissionen revser Danmarks grønne ambitioner

Foss klar med 10.000 nye kvadratmeter

Dansk forhaling af Nord Stream 2 giver Ukraine trumfkort overfor Rusland

Ingeniørvirksomhed indtager Norge

Oliedirektør idømmes fem års fængsel for mandatsvig

Ny formand og sekretariatsleder i DIs affaldssektion

Endnu en ny direktør i Dansk Erhverv

Ny direktør hos Aplica

EU bekræfter nej til stålgigant efter at selskaber gav op

Plastindustrien fuldender rokaden

NorSea Wind får ny direktør

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Skou Gruppen fremtidssikrer 226 almene boliger i Rødovre

Få styr på stammesproget – til dig der er ny i energibranchen

Bip-bip Hurra: GS1-stregkoden har fødselsdag

Forøget effektivitet hos Unicon med hjælp fra AMCS

Alsidig og moderne maskinpark hos VPD bearbejdning

Find ud af om dit byggeri er universelt designet

E-kursus: Pas på ledningerne og livet

Den Danske Fællesstand Bygg Reis deg 2019 partner i Det Norske Byggemøtet

Vidste du, at Master i Bygningsfysik kan tages som enkeltfag?

Hvad er Narrowband IoT (NB-IoT) og hvornår skal man vælge det?

Konkurs- og dødsboer mv. hos elkunderne

CO2 neutralt website

Introduktion til elmarkedet

Ny type arbejdsplatform til demo hos Ajos

Siemens - Brugerspecifikke firewalls målrettet industrien

Ajos Pavillon ansætter ny projektkonsulent

Digitalisering og Ny Teknologi indenfor savning

Forstå engrosmarkedet for el

Vind et biografgavekort i GS1 Denmarks sommerquiz

Konference: Få et unikt indblik i fremtidens laboratorier på DiaLabXpo

Termisk opsprøjtnings opgave ved Thybotech ApS i dag.

Sierra Wireless udnævner DeltaM2M til AirLink® Premier Partner

Erik Vestergaard fylder 60 år

Få styr på stammesproget – til dig der er ny i energibranchen

Legionella - nye udfordringer og løsninger – temadag på Teknologisk Institu...

Send til en kollega

0.157