23948sdkhjf

Markedsføring: Når ekspedienten bliver digital

Kunder får bedre betjening, når teknologien tager over. Men der skal tænkes i design, hvis det skal virke.

Når ekspedienten er en robot, forsvinder det personlige og tillidsskabende element.

Derfor skal fremtidens retailere investere mere i design – for på den måde kan de give forbrugeren det bedste af to verdenen, lyder det fra Adobe.

Den øgede digitalisering rokker ved mere end vores dataforbrug. Produkter, vi tidligere kunne holde om med hænderne, ligger nu i skyen sammen med millioner af andre produkter, og kontakten med ekspedienter af kød og blod bliver erstattet af en digital rådgiver af data og algoritmer – simpelthen fordi den rådgivningen vil være hurtigere, nemmere og mere nøjagtig.

Læs også: Aldi sadler om: Det skal være en lækker butiksoplevelse

Med sammen med den udvikling følger en række forventninger og krav fra forbrugerne, som ikke nødvendigvis omstiller sig i samme tempo, forklarer Johan Lopes Helgesson, der er nordisk brugervenlighedsekspert hos IT giganten Adobe.

Den lidt langsommere tilvænning er forståelig hos dem, der fx er blevet rådgivet af den samme, kyndige brugsuddeler i 10 år.

Læs også: Han skal stå i spidsen for 200 butikker

Nøgleordet er ifølge eksperten tillid. Der varer nemlig længe, før vi alle får samme tillid til det digitale, som til det humane. Når vores ekspedient pludselig er digital, processen er digital og al kommunikation er digital, hviler tilliden på det eneste håndgribelige, der er tilbage: designet.

- Et godt og ikke mindst brugervenligt design er mere afgørende end nogensinde. Med et troværdigt og intuitivt design kan en virksomhed udtrykke sig personligt og menneskeligt, og gennem den sanselige og tekniske oplevelse vise, at man er pålidelig og funktionel, fortæller Johan Lopes Helgesson, der også er ansvarlig for Adobe XD, et program der netop er designet til at sikre gode og intuitive brugeroplevelser.

Apps har vist vejen
Hos Adobe er man overbevist om, at der er et digitalt paradigmeskifte på vej.

Ifølge Johan Lopes Helgesson er der en række oplagte eksempler på, hvor retailere kan finde inspiration, når de udvikler løsninger.

- Tag en applikation som Uber som eksempel. Da jeg var barn, var regel nummer et ALDRIG at sætte sig ind i en fremmed persons bil. I dag bestiller man en fremmed person til at komme og køre en hjem – gennem en app. En app, vi har tillid til, fordi den bare fungerer og er lækker at
bruge. Det er lidt af et paradigmeskift. Havde Uber holdt sig inden for de lovgivende rammer, ville de blive hyldet for teknologien i dag, mener Johan Lopes Helgesson
Mere om: detailhandel
Hold dig opdateret med Leder IDAG
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Efter 140 år som familieejet møbelhus: Direktør køber sig til ejerskabet

Et gennemsigtigt problem: 20.000 ansatte skifter uniform

Medie: Vestas vil købe konkurrent

Printleverandør solgt til svensk storspiller - Jan, Finn, Claus og Marianne bliver

Svenske NCAB Group har købt Multiprint i Birkerød

Vokseværk: Nye lanceringer sikrer millioner hos modulbygger

Lilleholt udpeger medlemmer til ekspertråd om geotermi

Nyhedsbrev

Travlt og dyrt halvår for IoT-ekspert

Traditionsrig møbelbutik bliver til bolighus

MT Højgaard har underskud på over halv milliard

MgO-sag og et stort anlægsprojekt var dyrt for entreprenørkoncernen i 2018

Medie: MT Højgaard overvejer salg af selskaber

Rekordordre til nordjysk vinduesproducent

Outrup skal levere 1750 nye dannebrogsvinduer til andelsboligforening på Islands Brygge

Arla hælder milliarder i danske fabrikker

DSV: - Nej, vi vil ikke opkøbes

1

Hver tredje telebutik er lukket

Sportmaster henter ny direktør fra modefirma

Tømrer og -snedkerfirma dropper mangeårig vinduesproduktion

Hofors fjernkølingschef blev ikke gammel i gårde

Kølevirksomhed bygger stor fabrik ved Århus

Advansor flytter fra ringvejen til nybygget fabrik ved motorvejskryds Århus Vest

GN-boss: - Opkøb var den hurtigste vej i førertrøjen

På fire år: Diskret møbelfirma mere end fordobler staben

Konkurrencestyrelsen godkender Energinets milliardkøb

1

Cuculiza: Vi må importere affald for at køre forretningen

Færre stopper med at arbejde på grund af dårligt helbred

Medstifter trækker sig: Ny mand i direktørstolen hos vind-virksomhed

Rovsing sparer sig til bedring

Danske virksomheder i EU’s digitale top

William Demant forkorter navnet og dæmper profitforhåbning

Terma og SA skal vedligeholde F-35

Robot-direktør advarer: - Mange har erkendt Amazon-truslen for sent

Byggematador oplever overvældende interesse for gratis byggematerialer

Fyn får endnu en robot-hub

Invisio smider 20 procent på bunden

Familiefonde får deres vilje: Egetæpper forlader fondsbørsen

Wica System solgt til svenskere

Widex får ja til fusion med rival

Millioner klar til test af Stiesdals flydende vindmøllefundamenter

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kursus om ATEX og APV for eksplosionsfarlige områder

Et ekstra øje i det høje

Bliv bedre klædt på - så du kan sikre værdi for din kunder

Workshop gav kundeindsigt

CO2 neutralt website

Velkommen til vores køberdatabase "Søgeagenten"

Ny ressource i B&R med fokus på robotics

Gratis seminar om reelle energibesparelser i etageejendomme

INTERNORGA - Europas største fagmesse inden for catering, restauration, konditori- og hotelbranchen

Eksport til Sverige - Elmia Subcontractor 2019 og De Danske fællesstande

Få SBi's anvisning om bygningsreglementet på halvdagskurset 6. marts

Ny kombinationslinie fra italienske Produtech

Amazon kommer. Har I taget stilling?

Hvordan ser det ud, når godt 100 maskinbyggere mødes for at blive inspireret af nye teknologier?

Bygg Reis Deg 2019 16-19/10 Lillestrøm Norge - CFU vil gerne invitere dig med på Fællesstanden

Selvhjælp til din GS1-faktura?

Bliv bedre klædt på - så du kan sikre værdi for dine kunder

Bliv bedre klædt på - så du kan sikre værdi for dine kunder

UGENS lagermaskine fra KAPEMA

DiaLabXpo har stor opbakning fra branchen

Temadag: IoT-løsninger i praksis - erfaringer fra virkeligheden

Læs Dansk VVS, nr. 2 - 2019

Konkurrence for studerende: Hvad er din vildeste idé til fremtidens grønne ...

V2C på mipim

Er din virksomhed forberedt på en hård Brexit?

Send til en kollega

0.215