Markedsføring: Særregler bliver måske ændret

Implementeringsrådet anbefaler at lempe bestemmelserne om elektronisk markedsføring mellem virksomheder.

Danske særregler i markedsføringsloven står måske til at blive ændret nu efter længere tids ønske fra erhvervslivet.

Det er regeringens eget Implementeringsråd, der er sat i verden for at rydde op i administrativt bøvl og byrder for erhvervslivet, som i dag anbefaler politikerne at se på mulighederne for at lempe bestemmelserne om elektronisk markedsføring mellem virksomheder.

Hidtil har virksomheder ikke måtte sende elektronisk markedsføring til deres eksisterende kunder uden samtykke. Men de regler finer erhvervslivet unødvendigt bøvlede og kalder det overimplementering af EU-regler.

- Reglerne fungerer ikke i praksis. Virksomhederne kan ikke forstå, at de ikke må kommunikere digitalt med deres erhvervskunder uden ustandseligt at bede om samtykke. Kunderne forventer jo netop i stigende grad at blive serviceret digitalt. Derfor er vi glade for beslutningen i Implementeringsrådet, siger branchedirektør Annette Falberg, DI Handel, som er Dansk Industris branchefællesskab for handelsvirksomhederne.

Spam-reglerne stammer fra et EU-direktiv, men hvor reglerne i direktivet kun gælder, når modtageren er en forbruger, så har vi i Danmark indført strengere regler, så reglerne også gælder, når modtageren er en erhvervsdrivende.

- Det er en dansk overimplementering, som DI flere gange har slået alarm over for. Vores appel til regeringen er nu, at den vil arbejde for at give virksomhederne den lempelse, siger Annette Falberg.

En række EU-lande har indført mere lempelige regler for elektronisk markedsføring mellem virksomhederne. Den danske overimplementering betyder, at det er mere besværligt for danske virksomheder at kommunikere med deres kunder, end det er for konkurrenterne i en lang række andre EU-lande.

- Reglerne gør det svært for os at servicere vores kunder ordentligt. De forventer, at vi kommunikerer med dem digitalt, men vi bliver nødt til at sende brochurer med fodpost. Det er ikke tidssvarende, siger adm. direktør Susanne Ingemann fra virksomheden Procurator.

I praksis betyder reglerne, at virksomhederne ikke må sende oplysninger om nye relevante produkter eller services, og skifter en medarbejder hos kunden job, skal virksomheden indhente nyt samtykke.

- Vi kender jo vores kunder ret godt og en del af vores forretning er at forudse kundernes behov og måske hjælpe dem til at samle deres indkøb på færre leverandører, men reglerne spænder ben. Virksomhederne behøver ikke strikse regler for, hvornår de spammer deres kunder - det kan de sagtens selv finde ud af, siger Susanne Ingemann.


Hold dig opdateret med Leder IDAG

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

MHI Vestas bryder 10 MW-grænsen

Vindmølleproducenten præsenterede tirsdag verdens hidtil største vindmølle

Trods stor vækst: Jeld-Wen fyrer over hele Europa

Ny tilsynsdirektør: Det ér muligt at lave narrestreger

Omsætningen i transportbranchen er historisk høj

Møbelkæde-fusion: Disse butikker lukker

Lars Larsen fusionerer møbelkæder

Fusion af Idemøbler og Ilva koster 47 stillinger.

Nyhedsbrev

Cyklede 2.500 i protest over fabrikslukning

DTU-direktør: Industrien har brug for mere risikovillig kapital

Filet-direktør: Kvoter koster os livet

Intel-lukning: 43 virksomheder satte kløerne i 150 fyrede

Digital betaling sparer samfundet for milliarder

RTX skal have ny finansdirektør igen

Forlader posten efter minder end halvandet år

Svenskere køber sig ind på dansk værktøjsmarked

Ny direktør hos SallingPlast

Efter børsnotering: Odensefirma hyrer i hobetal

På knap tre måneder har Odico hyret otte nye medarbejdere. Halvdelen af dem til chef-poster

Remoni vil ændre på sammensætningen af medarbejderne

Tre fjerdedele af sensorfirmaets ansatte arbejder i dag med udviklingsområdet. Nu ændrer det sig

Frugtfirma udvider ejerkredsen

Ny formand hos Dansk Cater: Vi fortsætter uændret

Direktør tror på Tvilums fremtid

Freja får ny tyrkisk partner

Millionfremgang hos møbelfirma i børnehøjde

Scandlines-direktør ny formand for Færgerederierne

Lynnedslag: Polytech køber op

Med opkøbet runder Polytech 400 ansatte og får adgang til et avanceret laboratorie til lyntest.

Store virksomheder vil i seng med iværksættere

Hesalight-stifter nægter falske underskrifter

Dansk elcykel slår crowdfunding-rekord

DFDS udnævner ny chef for innovation og teknologi

Vattenfall søger 1.000 ingeniører og teknikere

To byggefirmaer kan blive Danmarks bedste til CSR

Ivisys får ny kunde i folden

Millioner til energinetværk

Bagmandspolitiet: Hesalights drømmekontrakt er et falsum

1

Robotdirektør: Branchen skal have et lille spark bagi

Sjølund på opkøb

Danske Banks topchef stopper efter skandale

Prisbevidste erhvervskunder presser TDC's indtjening

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vejen til et godt arbejdsmiljø - konference i KBH 1. nov.

Ajos digitaliserer sine kranjournaler

Vi deler ud af vores viden på Sjælland

Temadag om droner i energisystemet

Lav elafgift skubber på komvertering til varmepumper

Fødevarer i fokus på teknologitopmøde

Modula lagerautomater, nu i Danmark

UGENS lagermaskine fra KAPEMA

Smukke solceller på Jagtens Hus ved Kalø Bugt

Intern overvågning

Skab tillid med klima ikon

ODIN Engineering indgår innovationssamarbejde med DTU  

Ajos oplyser byggepladsen

Indeklima og sundhed - både i boligen og på arbejdspladsen

Temadag om droner i energisystemet

Minimalistiske og elegante fuldglasvægge til hjemmet

Hos Peter Larsen Kaffe viser Mave & Hjerte vejen til innovation

7 ting som kan vælte innovation og udvikling!

Eftertragtet innovationskonkurrence vender tilbage til FoodTech

Mangler du hænder til arkivering? Find en småjobber når der skal sorteres.

EUs afhængighed af russisk gas skaber bekymring

Læs Dansk VVS 8

Westrup A/S i Slagelse har fået forvandlet lagerplads til stort modulopbygg...

Seminar om effektiv og sikker datahåndtering d. 2/10 hos IDA

Visioner og vækstpotentiale lokkede investorerne til

Send til en kollega

0.345