Eksportevnen er langt vigtigere end konkurrenceevnen

| Af Carsten Steno | Tip redaktionen om en historie

Ny forskning viser, at manglende viden om eksportmarkeder og problemer med at få ansat folk med de rette kompetencer, er den vigtigste årsag til, at alt for få danske virksomheder eksporterer.

Skal virksomheder eksportere, kræver det naturligvis, at danske virksomhederens internationale konkurrenceevne er i orden. Altså at lønomkostninger, skatter, afgifter ikke er så store, at de i sig selv gør det svært for danske virksomheder at afsætte deres varer i udlandet i konkurrence med andre virksomheder.

Det er også derfor, at Dansk Industri og andre erhvervsorganisationer råber op, når der politisk lægges nye byrder på virksomhederne. Konkurrenceevnen skal være i orden, og den kunne måske godt på nogle punkter være bedre, selvom eksporten er vokset og betyder stadig mere for Danmark.

Men når størstedelen af Danmarks eksport udføres af kun seks procent af landets virksomheder, har det ikke det ikke så meget med konkurrenceevnen at gøre. Det handler i langt højere grad om det om det begreb. som professor Philip Schröder, professor i Industriel Økonomi, kalder ”Eksportevnen”.

Eksportevnen er virksomhedernes evne til at overkomme de forhindringer, der er, for at klare sig og tjene penge på eksportmarkederne

”Konkurrenceevnen skal selvfølgelig være i orden og den kan altid blive bedre, men skal jeg vurdere, hvad der betyder mest, så betyder eksportevnen 80 pct. og konkurrenceevnen 20 pct.”, siger Philip Schröder til www. idag. dk

Læs også: Danske virksomheders salg til udlandet stiger efter halv års dyk

Schröder har i samarbejde med Dansk Eksportforening forsket i, hvad det er de bedste danske eksportører gør godt, og hvad andre kan lære af dem.
Det handler om at performe godt på områderne: Omkostninger, Mennesker, Produktivitet, Netværk og Kvalitet.

To Tredjedele af eksportomkostningerne går til salgsindsats og tilladelser

Eksempelvis er det sådan, at to tredjedele af omkostningerne ved at eksportere og sælge en varer i udlandet handler salgsindsats og det man kunne kalde for ”skjulte omkostninger” – f. eks. omkostninger til tilladelser, certificeringer, produktansvar og meget andet . Kun en tredjedel af produktionsomkostninger.

Og faktisk viser det sig ifølge Philip Schröder”, at det i de fleste tilfælde er organisatoriske forhold, der forhindrer danske virksomheder i at begynde på eksport. D.v.s., at disse virksomheder mangler viden om eksportmarkederne i detaljer og de mangler folk, der kan sprog og kan begå sig udlandet. Derfor giver de op overfor en eksportindsats.

Læs også: Alfa Laval vinder rekordordre på bryggeriudstyr til over en kvart milliard

Omvendt viser forskningen også, at de virksomheder, der eksporterer, er langt mere effektive og veldrevne end dem, der kun leverer til hjemmemarkedet.

Mange små firmaer kan godt have lidt eksport – d.v.s salg, som bare drevet af tilfældig efterspørgsel fra udlandet. Men forskningen viser, at når en virksomhed ansætter en eksportchef, der har erfaring med salg i udlandet, så skrumper antallet af lande, som en virksomhed leverer til, ind. Til gengæld stiger eksportvolumen til de eksportlande, der satses på.

Find en advokat andre danske firmaer bruger

Det er også vigtigt at kende nogle, når man eksporterer. Begynder man på det amerikanske marked, er det f. eks. fornuftigt at tage en advokat, som andre danske firmaer bruger i forvejen. Logikken er dels, at man i højere grad kan stole på en advokat, der i forvejen hjælper danske firmaer, dels at advokaten jo vil rage uklar med andre danske firmaer, hvis han svigter en ny dansk kunde.

Nedenfor i boxen kan du finde svar på, hvilke faktorer, der vigtige for firmaer, der eksporterer med succes og hvad du skal gøre for at blive ligesom dem.



Forskning viser, at virksomheder med international succes har styr på:

• Eksportomkostninger. Disse udgør op mod 2/3 af de samlede omkostninger ved at levere til eksportmarkeder, mens produktionsomkostningerne udgør ned mod 1/3 af de samlede omkostninger ved at levere til eksportmarkeder
• Gennemfører procesinnovation, som mindsker produktionsomkostninger
• Oparbejder salgsvolumen for at dække store faste eksportomkostninger
• Fokuserer indsatsen på relevante eksportmarkeder, så de får mere ud af deres eksportinvestering
• Ansætter ledere og medarbejdere med eksporterfaring
• Trækker på folk med relevante uddannelser, udenlandsk arbejdskraft og eksperter
• Arbejder og udvikler efter eksportstrategier
• Fastholder og udvikler kunderelationer over lang tid
• Har en markant højere produktivitet end sammenlignelige virksomheder uden eksport
• Er større og præsterer vækst på mange parametre (markeder, produkter, etc.)
• Bruger flere ressourcer på forskning og innovation
• Styrer globale værdikæder med import, outsourcing, alliancer og datterselskaber Netværk
• Er del af eksportnetværk og klynger, som styrker eksport og import
• Trækker på relevante eksperter og insourcer viden ift. Internationalisering
• Lærer fra andre virksomheder som f.eks. B2B-kunder med international aktivitet
• Benytter servicevirksomheder og rådgivere med internationalt fokus Kvalitet
• Gennemfører produktinnovation og er i stand til at differentiere deres produkter og ydelser
• Opnår en højere pris for deres produkter og ydelser
• Leverer varer og tilknyttede serviceydelser af højere kvalitet



Hold dig opdateret med Leder IDAG

Kommentarer

Brynhild Høyer
Det er en interessant undersøgelse og den viser bl.a at virksomheder med eksportsucces lægger vægt på fleksibilitet i værdikæden gennem brug af konsulenter og eksperter med erfaring fra eksportmarkederne.

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Invita-butikker får nye ejere

Køkkendirektør i Esbjerg og Vejle takker af

Stiftere siger farvel til Rawbite

Kun en enkelt af de tre idémænd bliver hos nøddebar-producenten

Flere byggefirmaer går konkurs trods opsving

Flügger-søn scorer toppost

27-årig er kommet helt til tops i datterselskab.

Antallet af højvækstvirksomheder i byggeriet er fordoblet

Jensen Denmark fyrer 69 ansatte

Nyhedsbrev

Ny direktør i Epc Technology

Salgschefen sætter sig i direktørsædet.

1

Hovedstadens virksomheder er sløve til at tage lærlinge

Dansk Metal spår ikke, at virksomhederne i hovedstadsområdet vil tage mange lærlinge det kommende år.

Danske virksomheders salg til udlandet stiger efter halv års dyk

Lykke Friis forlader Vestas' bestyrelse

Unge på landet fritidsjobber mest

Der er stor forskel på, hvor meget unge arbejder afhængigt af, om de kommer fra landet eller fra storbyen.

Ny servicechef i Verdo Energy Systems

Danske Commodities solgt

Ulige konkurrence på nettet koster danske arbejdspladser

Frihandel og konkurrence er godt, men det skal være på fair og lige vilkår, siger Dansk Erhverv.

Medarbejderne: Det vigtigste er at chefen kan inspirere og motivere

De fleste ansatte foretrækker af lederen er ældre end en selv - men for ni ud af ti er det andre ting, der er afgørende.

KK udvider i Polen

Den midtjyske producent af styresystemer til vindmøller føjer ekstra 3.500 kvm til fabrikken i Stettin

Flere konkurser i første halvår af 2018

Sommerferie på Leder IDAG

Bølgedal hos møbelproducent

En forrygende start på året blev afløst af et pludseligt salsstop for HKC Møbler

Samlet branche fejrer 30 år med Transport i Herning

En samlet transportbranche står sammen om Skandinaviens førende transportmesse, der nu i 30 år har været gennemført i MCH Messecenter Herning

Slut med papirhelvede i offentlige udbud: Aflevér tilbud digitalt

Secomea går ind i USA

Kæder skruer op for kampen om de stadig færre unge faglærte

Rekrutterer nu langt flere direkte fra skolerne i konkurrence med de mindre virksomheder.

Unge lederes arbejdsiver i ferien irriterer familien

Når telefon og e-mail tjekkes flere gange om dagen, går det ud over familien. Og manglende ferie kan give stress.

Direktørskifte hos Metafix

Tegnestue ansætter direktør – og udvider med ingeniører

Overvejer hjælp til tørkeramte landmænd

Anlægsgartner udvider med afdeling i Vejle

Der har ikke været færre ledige i ni år

En god lærling kan godt have grå stænk

Gigantordre til Siemens Gamesa

Social dumping: Slikgrossist skal betale over en halv million kroner

Global Boiler Aalborg udvider

DTU samler den sundhedsteknologisk ekspertise

MiR-medstifter starter nyt roboteventyr

Lene Espersen fortsætter som formand for Beskæftigelsesrådet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Byg bro mellem byggeriets parter – Aalborg | Aarhus | København

Sådan gik det GTS-nettet i 2017

Skab tillid med klima ikon

Danske virksomheder har forbedret deres internationale konkurrenceevne, men vær opmærksom på Brexit

Hybrid-kuglelejer der får tingene til at glide…

Elhandlerens restanceprocedure i Engrosmodellen

[GUIDE] 3 sikre tips til egenkontrol af jeres pallereoler

Temamøde: Nyt Fællesregulativ og skærpede krav til nettilslutning

Atradius: Stor stigning i betalingsforsinkelser i Asien – pas på hvis du handler på kredit

Er sommertid = læringstid?

Udbud i forsyningssektoren for praktikere – lovlighed og godt købmandskab

Farvel til fordommene

Modulkontor midt i produktionen gør hverdagen lettere for medarbejdere og ledelse

Røde Orm

Ajos bruger CRM-system til præcis kundebetjening

Lær AutoCAD og AutoCAD LT fra bunden – deltag på grundkursus fra d. 29/8

Brexit har allerede påvirket handelen mellem EU og Storbritannien

Lær Revit Architecture trin for trin - deltag på 4-dages grundkursus fra d. 20/8

Rent grundvand — også til kommende generationer

Virksomhedskurser - Skræddersyede kurser til din virksomhed

Gratis videreuddannelse for 10.000 kr. om året for faglærte/ufaglærte

Introduktion til elmarkedet

Nyt kursus - Dagbøder og forsinkelse

Seks begivenheder som kan bremse global vækst

Regnvandskonsulentuddannelsen, nu i Jylland

Send til en kollega

0.793