23948sdkhjf

Eksportevnen er langt vigtigere end konkurrenceevnen

| Af Carsten Steno | Tip redaktionen om en historie

Ny forskning viser, at manglende viden om eksportmarkeder og problemer med at få ansat folk med de rette kompetencer, er den vigtigste årsag til, at alt for få danske virksomheder eksporterer.

Skal virksomheder eksportere, kræver det naturligvis, at danske virksomhederens internationale konkurrenceevne er i orden. Altså at lønomkostninger, skatter, afgifter ikke er så store, at de i sig selv gør det svært for danske virksomheder at afsætte deres varer i udlandet i konkurrence med andre virksomheder.

Det er også derfor, at Dansk Industri og andre erhvervsorganisationer råber op, når der politisk lægges nye byrder på virksomhederne. Konkurrenceevnen skal være i orden, og den kunne måske godt på nogle punkter være bedre, selvom eksporten er vokset og betyder stadig mere for Danmark.

Men når størstedelen af Danmarks eksport udføres af kun seks procent af landets virksomheder, har det ikke det ikke så meget med konkurrenceevnen at gøre. Det handler i langt højere grad om det om det begreb. som professor Philip Schröder, professor i Industriel Økonomi, kalder ”Eksportevnen”.

Eksportevnen er virksomhedernes evne til at overkomme de forhindringer, der er, for at klare sig og tjene penge på eksportmarkederne

”Konkurrenceevnen skal selvfølgelig være i orden og den kan altid blive bedre, men skal jeg vurdere, hvad der betyder mest, så betyder eksportevnen 80 pct. og konkurrenceevnen 20 pct.”, siger Philip Schröder til www. idag. dk

Læs også: Danske virksomheders salg til udlandet stiger efter halv års dyk

Schröder har i samarbejde med Dansk Eksportforening forsket i, hvad det er de bedste danske eksportører gør godt, og hvad andre kan lære af dem.
Det handler om at performe godt på områderne: Omkostninger, Mennesker, Produktivitet, Netværk og Kvalitet.

To Tredjedele af eksportomkostningerne går til salgsindsats og tilladelser

Eksempelvis er det sådan, at to tredjedele af omkostningerne ved at eksportere og sælge en varer i udlandet handler salgsindsats og det man kunne kalde for ”skjulte omkostninger” – f. eks. omkostninger til tilladelser, certificeringer, produktansvar og meget andet . Kun en tredjedel af produktionsomkostninger.

Og faktisk viser det sig ifølge Philip Schröder”, at det i de fleste tilfælde er organisatoriske forhold, der forhindrer danske virksomheder i at begynde på eksport. D.v.s., at disse virksomheder mangler viden om eksportmarkederne i detaljer og de mangler folk, der kan sprog og kan begå sig udlandet. Derfor giver de op overfor en eksportindsats.

Læs også: Alfa Laval vinder rekordordre på bryggeriudstyr til over en kvart milliard

Omvendt viser forskningen også, at de virksomheder, der eksporterer, er langt mere effektive og veldrevne end dem, der kun leverer til hjemmemarkedet.

Mange små firmaer kan godt have lidt eksport – d.v.s salg, som bare drevet af tilfældig efterspørgsel fra udlandet. Men forskningen viser, at når en virksomhed ansætter en eksportchef, der har erfaring med salg i udlandet, så skrumper antallet af lande, som en virksomhed leverer til, ind. Til gengæld stiger eksportvolumen til de eksportlande, der satses på.

Find en advokat andre danske firmaer bruger

Det er også vigtigt at kende nogle, når man eksporterer. Begynder man på det amerikanske marked, er det f. eks. fornuftigt at tage en advokat, som andre danske firmaer bruger i forvejen. Logikken er dels, at man i højere grad kan stole på en advokat, der i forvejen hjælper danske firmaer, dels at advokaten jo vil rage uklar med andre danske firmaer, hvis han svigter en ny dansk kunde.

Nedenfor i boxen kan du finde svar på, hvilke faktorer, der vigtige for firmaer, der eksporterer med succes og hvad du skal gøre for at blive ligesom dem.



Forskning viser, at virksomheder med international succes har styr på:

• Eksportomkostninger. Disse udgør op mod 2/3 af de samlede omkostninger ved at levere til eksportmarkeder, mens produktionsomkostningerne udgør ned mod 1/3 af de samlede omkostninger ved at levere til eksportmarkeder
• Gennemfører procesinnovation, som mindsker produktionsomkostninger
• Oparbejder salgsvolumen for at dække store faste eksportomkostninger
• Fokuserer indsatsen på relevante eksportmarkeder, så de får mere ud af deres eksportinvestering
• Ansætter ledere og medarbejdere med eksporterfaring
• Trækker på folk med relevante uddannelser, udenlandsk arbejdskraft og eksperter
• Arbejder og udvikler efter eksportstrategier
• Fastholder og udvikler kunderelationer over lang tid
• Har en markant højere produktivitet end sammenlignelige virksomheder uden eksport
• Er større og præsterer vækst på mange parametre (markeder, produkter, etc.)
• Bruger flere ressourcer på forskning og innovation
• Styrer globale værdikæder med import, outsourcing, alliancer og datterselskaber Netværk
• Er del af eksportnetværk og klynger, som styrker eksport og import
• Trækker på relevante eksperter og insourcer viden ift. Internationalisering
• Lærer fra andre virksomheder som f.eks. B2B-kunder med international aktivitet
• Benytter servicevirksomheder og rådgivere med internationalt fokus Kvalitet
• Gennemfører produktinnovation og er i stand til at differentiere deres produkter og ydelser
• Opnår en højere pris for deres produkter og ydelser
• Leverer varer og tilknyttede serviceydelser af højere kvalitet



Hold dig opdateret med Leder IDAG

Kommentarer

Brynhild Høyer
Det er en interessant undersøgelse og den viser bl.a at virksomheder med eksportsucces lægger vægt på fleksibilitet i værdikæden gennem brug af konsulenter og eksperter med erfaring fra eksportmarkederne.

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Milliongæld: Designfirma begæret konkurs

Jyske sømandschips ligner et kæmpehit

Minus vendt til plus hos konkursramt møbelhus

Endnu en byggegigant nedskriver

Pænt regnskab forude – fyrer direktøren

Himmerlandskød regner med op imod 50 nye medarbejdere

Nyhedsbrev

Velux-sag: Trods kaos vil justitsminister ikke ændre på forholdene

Peter Brovil skal styre travl udviklingsafdeling

- Vi startede med et problem

Få tusind kroner fra gentagelse i Rødekro-firma

Fiskeselskaber slår sig sammen

Erhvervsstyrelsen er klar til at lukke 11.000 virksomheder

Fransk oliekæmpe lurer på danske el- og naturgaskunder

Konkursramt Esbjerg-firma på fode igen

Danmark i top på robotrangliste

Møbelboss svarer igen på kritik

Branchedirektør tror på kombination af online og fysisk salg.

Fragtbossen leverer selv pakkerne

DHL-chefen sætter sig selv i kurerbilen for at lytte til medarbejdernes behov

Kuehne + Nagel vinder markedsandele

Succesen fortsætter for speditionskæmpen, der viser vækst på alle parametre

Praktikant vendte udviklingen hos møbelproducent

Tyggegummi-folk: Vi giver ikke op

Mini-tyggegummifabrik er stadig på vej trods tvangsopløsning

Efter rekordår: Direktør forventer tilbagegang

Thorfisk udskyder flytning til næste år

Fiskefabrik politianmeldt for listeria-fup

Operation X: Virksomheden solgte laks med listeria-bakterier men forfalskede analyse

Konkursramt lysfirma fortsætter i fusionsselskab

Over halvdelen af arbejdspladserne er gået tabt. Ejeren vil ansætte igen

Se listen: Verdens mest konkurrencedygtige økonomier

Grønt lys til Gomspaces millionplaner

Siemens Gamesa rykker rundt i toppen

Inwido: - Vi er forberedt på en nedtur

Trods konkurs: Fortsat fremgang hos BV Trappen

Medicinal-mand skal styre NKT Photonics' finanser

Grundfos' ejerfond mister formand og næstformand

Prisen afgør, hvor grønne vi er

Tidligere ejer vender tilbage til Combi-System

Odsherred Forsyning skal have ny direktør

DPA gør status på tysk salgssats

Flest robotter i det midtjyske

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hold buffeen varm med VPD's varmebriks i rustfrit stål

Udbud i forsyningssektoren for praktikere – lovlighed og godt købmandskab

Fremtiden er elektrisk: Lancering af World Energy Outlook 2018

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Fra usund til sund arbejdspladskultur - Vær med i Vordingborg 5.12

Siemens hjælper med reducering af tidsforbruget med Virtuel Commissionering

Gratis inbound seminar: Sådan får du flere varme leads

Scan Office har stået for at opdatere indretningen af Hotel Christiansmindes

Bliv klogere på hygiejnisk design på FoodTech

Elhandlerens restanceprocedure i Engrosmodellen

Skal din næste bakke til dine fødevarer have et mindre klimaaftryk?

Innovationskonkurrence høster ansøgninger fra 45 lande

Fremtiden er elektrisk: Lancering af World Energy Outlook 2018

Logistikkompagniet vinder CSR People Prize for sit store sociale ansvar

ButiksKompagniet er hovedsponsor for Byens Bedste i Aarhus

Årets ejerleder 2018 - Dansk Halbyggeri er nomineret

FoodTech Award 2018: Se de nominerede her

Temadag om droner og databehandling i forsyningsselskaber

NCC Danmark vinder CSR People Prize for sit sociale ansvar

Få styr på varmeregnskabet og på varmemålingen

Teleskopkran er digitaliseret

Temadag om droner og databehandling i forsyningsselskaber

Fra verdenskongres til innovationskonkurrence: FoodTech byder på masser af ...

Arbejdsmiljø, stress og produktivitet - bliv klogere i Horsens 8. nov.

Temadag om ecodesign

Send til en kollega

0.26