Eksportevnen er langt vigtigere end konkurrenceevnen

| Af Carsten Steno | Tip redaktionen om en historie

Ny forskning viser, at manglende viden om eksportmarkeder og problemer med at få ansat folk med de rette kompetencer, er den vigtigste årsag til, at alt for få danske virksomheder eksporterer.

Skal virksomheder eksportere, kræver det naturligvis, at danske virksomhederens internationale konkurrenceevne er i orden. Altså at lønomkostninger, skatter, afgifter ikke er så store, at de i sig selv gør det svært for danske virksomheder at afsætte deres varer i udlandet i konkurrence med andre virksomheder.

Det er også derfor, at Dansk Industri og andre erhvervsorganisationer råber op, når der politisk lægges nye byrder på virksomhederne. Konkurrenceevnen skal være i orden, og den kunne måske godt på nogle punkter være bedre, selvom eksporten er vokset og betyder stadig mere for Danmark.

Men når størstedelen af Danmarks eksport udføres af kun seks procent af landets virksomheder, har det ikke det ikke så meget med konkurrenceevnen at gøre. Det handler i langt højere grad om det om det begreb. som professor Philip Schröder, professor i Industriel Økonomi, kalder ”Eksportevnen”.

Eksportevnen er virksomhedernes evne til at overkomme de forhindringer, der er, for at klare sig og tjene penge på eksportmarkederne

”Konkurrenceevnen skal selvfølgelig være i orden og den kan altid blive bedre, men skal jeg vurdere, hvad der betyder mest, så betyder eksportevnen 80 pct. og konkurrenceevnen 20 pct.”, siger Philip Schröder til www. idag. dk

Læs også: Det bliver lettere at sælge danske varer i Australien og New Zealand

Schröder har i samarbejde med Dansk Eksportforening forsket i, hvad det er de bedste danske eksportører gør godt, og hvad andre kan lære af dem.
Det handler om at performe godt på områderne: Omkostninger, Mennesker, Produktivitet, Netværk og Kvalitet.

To Tredjedele af eksportomkostningerne går til salgsindsats og tilladelser

Eksempelvis er det sådan, at to tredjedele af omkostningerne ved at eksportere og sælge en varer i udlandet handler salgsindsats og det man kunne kalde for ”skjulte omkostninger” – f. eks. omkostninger til tilladelser, certificeringer, produktansvar og meget andet . Kun en tredjedel af produktionsomkostninger.

Og faktisk viser det sig ifølge Philip Schröder”, at det i de fleste tilfælde er organisatoriske forhold, der forhindrer danske virksomheder i at begynde på eksport. D.v.s., at disse virksomheder mangler viden om eksportmarkederne i detaljer og de mangler folk, der kan sprog og kan begå sig udlandet. Derfor giver de op overfor en eksportindsats.

Læs også: Eksport: - Det svenske marked er 12 gange større

Omvendt viser forskningen også, at de virksomheder, der eksporterer, er langt mere effektive og veldrevne end dem, der kun leverer til hjemmemarkedet.

Mange små firmaer kan godt have lidt eksport – d.v.s salg, som bare drevet af tilfældig efterspørgsel fra udlandet. Men forskningen viser, at når en virksomhed ansætter en eksportchef, der har erfaring med salg i udlandet, så skrumper antallet af lande, som en virksomhed leverer til, ind. Til gengæld stiger eksportvolumen til de eksportlande, der satses på.

Find en advokat andre danske firmaer bruger

Det er også vigtigt at kende nogle, når man eksporterer. Begynder man på det amerikanske marked, er det f. eks. fornuftigt at tage en advokat, som andre danske firmaer bruger i forvejen. Logikken er dels, at man i højere grad kan stole på en advokat, der i forvejen hjælper danske firmaer, dels at advokaten jo vil rage uklar med andre danske firmaer, hvis han svigter en ny dansk kunde.

Nedenfor i boxen kan du finde svar på, hvilke faktorer, der vigtige for firmaer, der eksporterer med succes og hvad du skal gøre for at blive ligesom dem.



Forskning viser, at virksomheder med international succes har styr på:

• Eksportomkostninger. Disse udgør op mod 2/3 af de samlede omkostninger ved at levere til eksportmarkeder, mens produktionsomkostningerne udgør ned mod 1/3 af de samlede omkostninger ved at levere til eksportmarkeder
• Gennemfører procesinnovation, som mindsker produktionsomkostninger
• Oparbejder salgsvolumen for at dække store faste eksportomkostninger
• Fokuserer indsatsen på relevante eksportmarkeder, så de får mere ud af deres eksportinvestering
• Ansætter ledere og medarbejdere med eksporterfaring
• Trækker på folk med relevante uddannelser, udenlandsk arbejdskraft og eksperter
• Arbejder og udvikler efter eksportstrategier
• Fastholder og udvikler kunderelationer over lang tid
• Har en markant højere produktivitet end sammenlignelige virksomheder uden eksport
• Er større og præsterer vækst på mange parametre (markeder, produkter, etc.)
• Bruger flere ressourcer på forskning og innovation
• Styrer globale værdikæder med import, outsourcing, alliancer og datterselskaber Netværk
• Er del af eksportnetværk og klynger, som styrker eksport og import
• Trækker på relevante eksperter og insourcer viden ift. Internationalisering
• Lærer fra andre virksomheder som f.eks. B2B-kunder med international aktivitet
• Benytter servicevirksomheder og rådgivere med internationalt fokus Kvalitet
• Gennemfører produktinnovation og er i stand til at differentiere deres produkter og ydelser
• Opnår en højere pris for deres produkter og ydelser
• Leverer varer og tilknyttede serviceydelser af højere kvalitet



Hold dig opdateret med Leder IDAG

Kommentarer

Brynhild Høyer
Det er en interessant undersøgelse og den viser bl.a at virksomheder med eksportsucces lægger vægt på fleksibilitet i værdikæden gennem brug af konsulenter og eksperter med erfaring fra eksportmarkederne.

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Professor: Pause tyder på nytænkning ved OK18-bordet

Hvis det stod stille ved forhandlingsbordet, ville forligsmanden have erklæret nedbrud, pointerer Bent Greve.

Fintech: Iværksætterduo formidler privatlån for over en milliard kroner

Deres nyeste satsning har på et år spredt sig til seks lande, og vækstpotentialet er stort.

Frandsen fejrer jubilæum med rekordregnskab

Men resultatet bliver bedre endnu, forudsiger virksomheden

Danmarks handelsflåde boomer

Volumenen er vokset med mere end en femtedel på bare et halvt år. Maersk Lines indflagning af skibe fra Hamburg Süd driver udviklingen

Ny rekord i virksomheds-handler i første kvartal

Nu er danske virksomheder også begyndt at købe op i udlandet. Men priserne falder en smule

Innovation: Medicinalkæmpe giver kemistuderende adgang til maskinrummet

LEO Pharma Open Innovation giver de kemistuderende en mulighed for at opleve, hvordan en global medicinalvirksomhed arbejder med forskning og innovation.

Nyhedsbrev

Leder fra IAT blev årets medarbejder

Danskere bag dele til intelligent mejetærsker

Eksport: Feriehusbygger firedobler indtjeningen

Tidligere By Lassen-ejere ind i interiørfirma

Bestyrelsesformand for Aalborg Portland træder tilbage

Portræt: Maskinarbejderen, der blev Danmarks Mr. Cement, vil nu afløses.

Hver anden FTF'er kan ikke levere kvalitet i arbejdet

Sådan siger medarbejderne selv om deres arbejdsbetingelser i ny, stor undersøgelse.

- Industrien har sovet i timen

Efter finanskrisen er der blevet 3.000 færre industriteknikere. Der uddannes for få.

Kasper Holten ny chef for Det Kongelige Teater

Industriens investeringer på katastrofekurs

Investeringskrisen fortsætter og kan ende med en tilbagegang på dybtrøde tal

Fredagsbog: Verden er meget bedre end vi tror

Den svenske professor Hans Rosling er optimist på verdens vegne. Han bygger sin tro på facts. Derimod kan man ikke bruge medierne, hvis man vil kende verdens sande tilstand, siger han i ny bog.

Dansk teknologivirksomhed får vækst-investor ombord

Ny kampagne: Fødevarestyrelsen slår ned på personlig hygiejne

Syv nye partnere til Schmidt Hammer Lassen

Danskere lægger 16 millioner i slovensk healthtech-startup

Ældre stormer frem på arbejdsmarkedet

Så meget er Grundfos værd

Første opkøb i 20 år: Velux køber amerikansk vinduesproducent

Opkøbet skal være med til at øge omsætningen hos Velux, der har flere opkøb på vej

Hvert andet firma arbejder med sundhedsinitiativer

Grønbech & Sønner udvider i Vejle

Konkurs koster hos Burmeister & Wain

Danmarks største arkitektfirma satser på træbyggeri

Udenlandske datacentre skal booste fjernvarme i Danmark

Anlægsgartner vækster planmæssigt

Udviklingshus øger på bundlinjen

Skræddersyede maskiner effektiviserer mejeri

Jubelår for Varde Laks

Ny hovedorganisation - men stadigt uden navn

Prevas åbner endnu en afdeling i Jylland

R&D åbner nyt kontor i Frankfurt

Wirtek køber nordjysk virksomhed

Se alle Medlemmernes egne nyheder

UGENS lagermaskine fra KAPEMA

Styr din entreprise!

Alle byggeriets parter kan nu mødes i 3D

GDPR - EU har ændret reglerne, vi stiller skarpt på Anonymisering af personoplysninger

FRECON styrker bestyrelsen

Skal du søge midler via InnoBooster?

Temadag om kølemidler

Unik overdækning til cafeens gæster

Åbent Hus hos Kapema 18.-19. april 2018

Forstå engrosmarkedet for el

Pulterrum og cykelparkering til beboerne i Risskov Brynet i Aarhus

For virksomheder i Randers og omegn - gratis temamøde om robusthed 16. maj

Må du genbruge stregkode-numre?

Hvordan mener du, at 650 mio. kr. skal investeres i GTS-institutterne?

Gå ikke glip af Engineering Forum 2018 d. 16. & 17. maj - derfor skal du deltage!

KURSUS - Generationsskifte af Ejendom

Hvad betyder GDPR for jeres markedsføring?

Andersen Biler vokser, og kopimaskinerne følger med

Skab tillid med klima ikon

Er du ny bruger af Inventor? - kom på 4-dages basis-kursus fra d. 7/5 og få intensiv træning

Alle byggeriets parter kan nu mødes i 3D

Mangler du bannere til byggepladsen?

Gadgets på programmet på E-18

Sikkerhed på elforsyningsanlæg – kursus for arbejdsledere

Mangler I lagermedarbejdere?

Send til en kollega

0.269