Nordiske forbrugere og virksomheder sammenligner priser på livet løs

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

De nordiske lande adskiller sig fra resten af Europa.

De senere år har den ene prissammenligningsside efter den anden set dagens lys.

Det har gjort det nemmere for forbrugere at sammenligne priser, så de er sikre på at få det bedste tilbud med hjem – og forbrugerne benytter sig i stor stil af muligheden. Det er nogle af resultaterne fra en undersøgelse foretaget af Goldsmith University på vegne af Adobe, fortæller virksomheden.

Goldsmith har undersøgt forbrugere og marketingschefer fra fem europæiske regioner med henblik på at blive klogere på virksomheders og forbrugeres forhold til at sammenligne priser.

Undersøgelsen viser, at de nordiske virksomheder i langt højere grad end i resten af Europa opfordrer deres kunder til at sammenligne priser. 55 procent af de adpurgte marketingschefer i Norden svarer, at de opfordrer kunder til at lave research og bruge prissammenlingssider.

Dette er blot tilfældet for i gennemsnit 39 procent, hvis man ser samlet på de europæiske regioner.

Læs også: Alibabas stenrige grundlægger afviser pensionsrygter

Nordisk direktør for Adobe Experience Cloud, Franck Attia, peger på, at de nordiske virksomheder er dybt bevidste om at tilbyde god og transparent kundeservice:

- De nordiske virksomheder ved, at den moderne forbruger stiller høje krav til gennemsigtighed – særligt når det handler om priser og tilbud. Marketingschefer i Norden er desuden opmærksomme på at forbedre oplevelsen for kunderne igennem hele købsrejsen for at styrke kundeloyaliten. Ved at opfordre kunderne til at sammenligne priser, viser virksomhederne, at kunderne kan stole på dem, og at de er velkomne til at se deres tilbud efter i sømmene. Det skaber tryghed, siger Franck Attia.

Nordiske forbrugere er europamestre i prissammenligning
De nordiske forbrugere tager da også førertrøjen i Europa, når man spørger dem til, hvorvidt de laver research, inden de bruger penge i butikker eller på nettet.

Læs også: Nye tal: Dyr fragt skræmmer forbrugerne væk fra netbutikkerne

Mere end seks ud af ti forbrugere (63 pct.) i de nordiske lande tilkendegiver, at de altid sammenligner priser og laver research inden et køb. Prissammenligning er mere udbredt i Norden end i de andre regioner. I Tyskland er det for eksempel kun lidt over halvdelen af forbrugerne, 54 pct., der sammenligner priser.

- Det er kendt, at befolkningerne i de nordiske lande har et stærkt digitalt mindset og et stort teknologi-kendskab. Det betyder, at de er hurtige til at adoptere nye digitale muligheder som for eksempel online prissammenligningssider. Kundernes grundige research stiller dog krav til virksomhederne om et have særligt fokus på personaliserede og relevante kunderejser, siger Franck Attia.

Læs hele rapporten her

Mere om: nethandel


Hold dig opdateret med Leder IDAG

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

MHI Vestas bryder 10 MW-grænsen

Vindmølleproducenten præsenterede tirsdag verdens hidtil største vindmølle

Trods stor vækst: Jeld-Wen fyrer over hele Europa

Ny tilsynsdirektør: Det ér muligt at lave narrestreger

Omsætningen i transportbranchen er historisk høj

Møbelkæde-fusion: Disse butikker lukker

Lars Larsen fusionerer møbelkæder

Fusion af Idemøbler og Ilva koster 47 stillinger.

Nyhedsbrev

Cyklede 2.500 i protest over fabrikslukning

DTU-direktør: Industrien har brug for mere risikovillig kapital

Filet-direktør: Kvoter koster os livet

Intel-lukning: 43 virksomheder satte kløerne i 150 fyrede

Digital betaling sparer samfundet for milliarder

RTX skal have ny finansdirektør igen

Forlader posten efter minder end halvandet år

Svenskere køber sig ind på dansk værktøjsmarked

Ny direktør hos SallingPlast

Efter børsnotering: Odensefirma hyrer i hobetal

På knap tre måneder har Odico hyret otte nye medarbejdere. Halvdelen af dem til chef-poster

Remoni vil ændre på sammensætningen af medarbejderne

Tre fjerdedele af sensorfirmaets ansatte arbejder i dag med udviklingsområdet. Nu ændrer det sig

Frugtfirma udvider ejerkredsen

Ny formand hos Dansk Cater: Vi fortsætter uændret

Direktør tror på Tvilums fremtid

Freja får ny tyrkisk partner

Millionfremgang hos møbelfirma i børnehøjde

Scandlines-direktør ny formand for Færgerederierne

Lynnedslag: Polytech køber op

Med opkøbet runder Polytech 400 ansatte og får adgang til et avanceret laboratorie til lyntest.

Store virksomheder vil i seng med iværksættere

Hesalight-stifter nægter falske underskrifter

Dansk elcykel slår crowdfunding-rekord

DFDS udnævner ny chef for innovation og teknologi

Vattenfall søger 1.000 ingeniører og teknikere

To byggefirmaer kan blive Danmarks bedste til CSR

Ivisys får ny kunde i folden

Millioner til energinetværk

Bagmandspolitiet: Hesalights drømmekontrakt er et falsum

1

Robotdirektør: Branchen skal have et lille spark bagi

Sjølund på opkøb

Danske Banks topchef stopper efter skandale

Prisbevidste erhvervskunder presser TDC's indtjening

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vejen til et godt arbejdsmiljø - konference i KBH 1. nov.

Ajos digitaliserer sine kranjournaler

Vi deler ud af vores viden på Sjælland

Temadag om droner i energisystemet

Lav elafgift skubber på komvertering til varmepumper

Fødevarer i fokus på teknologitopmøde

Modula lagerautomater, nu i Danmark

UGENS lagermaskine fra KAPEMA

Smukke solceller på Jagtens Hus ved Kalø Bugt

Intern overvågning

Skab tillid med klima ikon

ODIN Engineering indgår innovationssamarbejde med DTU  

Ajos oplyser byggepladsen

Indeklima og sundhed - både i boligen og på arbejdspladsen

Temadag om droner i energisystemet

Minimalistiske og elegante fuldglasvægge til hjemmet

Hos Peter Larsen Kaffe viser Mave & Hjerte vejen til innovation

7 ting som kan vælte innovation og udvikling!

Eftertragtet innovationskonkurrence vender tilbage til FoodTech

Mangler du hænder til arkivering? Find en småjobber når der skal sorteres.

EUs afhængighed af russisk gas skaber bekymring

Læs Dansk VVS 8

Westrup A/S i Slagelse har fået forvandlet lagerplads til stort modulopbygg...

Seminar om effektiv og sikker datahåndtering d. 2/10 hos IDA

Visioner og vækstpotentiale lokkede investorerne til

Send til en kollega

0.331