Vi underviser folk i at innovere og beder dem så om at lade være

Sådan siger rådgiverne, der har arbejdet for bl.a. Airbus, Standard Bank, Verdensbanken, General Electric, Whirlpool, Tetrapak i en ny ledelsesbog, som Leder Idag før udgivelsen har fået tilladelse til at bringe dette kapitel fra.

Den 15. marts udkommer The Gurubook på ét af verdens mest anerkendte forlag, Taylor & Francis.

Bogen er - som du kan læse i denne artikel - en business-udgivelse, hvor 45 kendte iværksættere, ledere og innovationsfolk jordnært og uhøjtideligt fortæller om innovation, iværksætteri og autentisk ledelse. De deler ud af deres viden og værkstøjer.

Et af de kapitler, der særligt fokuserer på innovation, er en samtale med ledelses- og innovationsguru Tendayi Viki. Og det kapitel har Leder Idag, via Jonathan Løw og det britiske forlag, fået tilladelse til at bringe på forhånd.

Det kan du læse her.

Tendayi Viki: Vi underviser folk i at innovere og beder dem så efterfølgende om at lade være.


Tendayi Viki (UK) er stifter og hovedkonsulent hos Benneli Jacobs, og forfatter af bestselleren The Corporate Startup. Han har arbejdet som konsulent for adskillige virksomheder inkl. Pearsons, Standard Bank, Verdensbanken, General Electric og Whirlpool.
Store virksomheder har en masse at lære fra startups og vice versa.

En af dem, der ved mest om dette er den tidligere akademiker, iværksætter, forfatter og innovatør Tendayi Viki.

Tendayi har arbejdet som konsulent, rådgiver og coach for adskillige store organisationer inkl. Airbus, Standard Bank, Det Britiske Museum, Verdensbanken, General Electric, Whirlpool, Tetrapak og Pearson. Tendayi med-designede Pearsons ”lean produkt livscyklus”, som er et innovationsværktøj, der vandt prisen som bedste innovationsprogram 2015 ved Corporate Entrepreneur Awards i London. Pearsons er en globalt undervisningsvirksomhed, med base i London, som har mere end 35.000 ansatte.

Tendayi har tidligere med-stiftet adskillige virksomheder inkl. Tasksauce, Book Editions og Research Innovations, ligesom han har været mentor og rådgivet startups og innovationsenheder for Lean Startup Machine, The Startup Foundation, Founder’s Hive, Rockstart accelerator og The Worldwide Web Foundation.

Jeg bad Tendayi trække på alle disse erfaringer og han svarede på et par enkelte spørgsmål.

Du forventer at virksomheder vil kunne få fordele af Lean Start-up bevægelsen. Kan du forklare mig hvorfor?
Oprindeligt var Lean Startup tankegangen ikke skabt til store virksomheder. Den blev skabt af folk som Steve Blank og Eric Ries for at løse problemer for start-ups. Specifikt udfordringerne omkring for tidlig skalering og at fejle på baggrund af dette.

Lean startup har udviklet sig til en kraftfuld bevægelse, når det kommer til viden om at afsøge og eksekvere, og det har nogle gode værktøjer som store virksomheder også kan få glæde af.

For store virksomheder, er realiteterne måske ikke så meget at søge og eksekvere, men snarere at søge mens man eksekverer. De er nødt til at fokusere på deres kerneforretning samtidigt med de afsøger nye forretningsidéer, og nøglen er at finde ud af, hvordan man balancerer denne dobbelt-vækst strategi.

Store virksomheder ved hvordan de skal skalere ting, og de er i stand til at putte nye produkter og services ind i deres skaleringsmaskine. Men nøglespørgsmålet er i virkeligheden: Hvornår er du klar til at skalerer? Hvornår har vi testet produktet nok og på den rette måde?”

Svaret er at rykke et par skridt tilbage og spørge sig selv: ”Har vi i et reelt kundebehov? Har vi skabt en levedygtig løsning? Og har vi den rette forretningsmodel til at levere løsningen på den efterspørgsel?”

Hvis svaret er ja til alle de tre spørgsmål, så er du klar til at skalere, og der giver Lean Startup dig værktøjerne, så du kan starte med at stille disse spørgsmål.

Jeg hører ofte at der i Lean Startup nævnes vigtigheden af at fejle billigt og hurtigt. Men jeg ser ikke rigtigt dette mindset fungere i større organisationer?

Det rigtig interessante er, at Lean Startup ikke rigtigt handler om billigt eller hurtigt, men om at gøre det rigtige på det rigtige tidspunkt. Startupmiljøet forveksler ofte bootstrapping med lean.

Du kan bruge en masse forskellige værktøjer til processen med at afsøge, hvornår du har en levedygtig løsning. I nogle tilfælde kan pretotyping fungere, i andre er det design thinking eller et minimal viable product. Nøglen er at teste dine idéer før du skalerer. Nogle gange gør du blot dette via et interview. Andre tidspunkter er det en landingsside, og nogle gange er det måske ligefrem at bygge en version af produktet. Det afhænger i høj grad af hvor risikabel den hypotese du tester er, og hvor du er i din innovationsrejse.

Du har nogle principper for at bygge innovationsmiljøer i etablerede virksomheder. Hvad er disse?
I vores bog ”The Corporate Startup” præsenterer mine medforfattere og jeg fem principper omkring dette. Jeg har fundet ud af at en masse store virksomheder har studeret The Lean Startup, uddannet deres hold til at bruge den og bagefter sender deres hold tilbage for at arbejde i virksomheden. Det reelle problem er dog at de ikke går tilbage for at arbejde i et start-up.

De går tilbage i en organisation, som fungerer på en anden måde, end de lige har lært. Så de samme chefer, der lige har sendt dem på kursus, beder dem nu stoppe med at eksperimentere og i stedet skrive en 30 siders forretningsplan.

Skal innovationsenheder så fysisk adskilles fra kerneforretningen?
Det kommer an på hvilken virksomhed? Hvordan er miljøet? Det er jo ikke sådan at du gemmer dig. Du dukker op som en post i budgettet hver eneste år, så selv hvis du bygger tingene adskilt, er det stadigt nødvendigt at holde indsatsen op mod jeres overordnede målsætning og virksomhedens mission, vision mål og budget.

Jeg ved også at du er ret kritisk, når det kommer til ideen om at ”opføre sig som et start-up”?
Innovation er efterhånden den primære prioritet for de fleste virksomheder. Langt størstedelen af topcheferne udtrykker et behov for at deres virksomheder udvikler bæredygtige innovationsprocesser.

Men når de søger rådgivning om, hvad de skal gøre, bliver de ofte mødt med rådet om at deres virksomhed skal opføre sig som et start-up. Dette ”dårlige” råd har resulteret i spredningen af idékonkurrencer og vækstmiljøer, som fungerer som innovationsteatre i stedet for, hvor den reelle innovation finder sted. Succesen fra disse vækstmiljøer, sker i bedste fald sporadisk med meget få nye succesfulde produkter.

Hvis det ikke er det rigtige mindset eller metode at ”opføre sig som et startup”, hvad er så?
Store virksomheder er ikke start-ups, og de skal ikke prøve at blive det. Mens start-ups fokuserer på at lede efter overskudsgivende forretningsmodeller, eksekverer de fleste store virksomheder i forvejen på succesfulde forretningsmodeller, som skaber omsætning og profit.

Dette betyder at store virksomheder mødes af det langvarige spørgsmål omkring, hvordan man skal eksekvere eller udnytte den, i øjeblikket, succesfulde forretningsmodel, mens der simultant skal afsøges nye muligheder for fremtidig vækst.Dette har altid været en udfordring for eksisterende virksomheder, men hastigheden hvor der sker forretning i den moderne økonomi gør nu blot disse udfordringer endnu mere presserende. Så i stedet for at opføre sig som et start-up, har store virksomheder behov for at bygge innovations økosystemer.

Disse økosystemer vil indeholde kerneprodukter, som pt. skaber overskud og nye innovative produkter, som sigter mod fremtiden. En virksomhed skal være verdensklasse i at styre begge typer produkter og at benytte de rigtige metoder til innovation. Dette betyder at virksomheden er nødt til at forstå elementerne, der er involveret i at skabe et innovationsøkosystem, fra den strategiske linse, til den inkrementelle investering og best-practices i daglig produktudvikling.

Så at kunne håndtere innovation er dermed nøglen?
Enhver virksomhed skal have en klar strategi for deres innovationsindsats. Denne strategi skal tage udgangspunkt i at tage et standpunkt om, i hvilken retning verden bevæger sig, og hvad der er kernetendenserne som har indflydelse på vores forretning, samt hvordan vi skal bruge innovation til at svare på den udfordring?

Det er udfordringen uanset om du er en stor eller en lille virksomhed. Du skal være i stand til klart at kunne fortælle dine ansatte hvor de skal bruge deres energi når det kommer til innovation. Dette er en innovations afhandling. Dette gør dig i stand til tydeligt at diskutere om nye produkter er et udtryk for denne strategi og afhandling eller ej.

Slutteligt skal du stille flere spørgsmål fx: har vi nok transformerende og disruptive innovation i vores organisation? Er der et hul mellem vores strategi, og hvad vi reelt set gør, når vi kigger på vores innovationsportefølje?

Du snakker også om vigtigheden af innovationsbogføring?
Ja. Pointen er: Hvad er det rigtige at gøre på det rigtige tidspunkt? Er dette øvelserne, som vi vil have vores produktenhed til at gøre. Så for at understøtte dette arbejde, bør vores investerings beslutninger være baseret på at stille det rigtige spørgsmål på det rette tidspunkt. I stedet for at spørge efter en stor og langsigtet business case, kan vi benytte inkrementelle investeringer. Start med mindre investeringer og invester store ressourcer i de projekter, som viser mest potentiale og tiltrækker flest.

Hvordan ser du fremtidens virksomheder? Vil de være en slags hybrid mellem startups og store virksomheder?
Jeg ved det ikke for at være helt ærlig, men jeg ved at virksomheder skal ændre måden, de arbejder på. De er nødt til at blive mere responsive.

Fremtidens virksomheder skal være stærkt samarbejdsvillige og villige til at arbejde med start-ups og universiteter og co-create med deres kunder. Jeg tror dette kræver at virksomheder vil formindske afstanden mellem CEO'en og kunderne, og jeg tror at virksomheder er nødt til at nedbryde deres siloer og blive mere kryds-funktionelle.


Hold dig opdateret med Leder IDAG

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Danmarks handelsflåde boomer

Volumenen er vokset med mere end en femtedel på bare et halvt år. Maersk Lines indflagning af skibe fra Hamburg Süd driver udviklingen

Fintech: Iværksætterduo formidler privatlån for over en milliard kroner

Deres nyeste satsning har på et år spredt sig til seks lande, og vækstpotentialet er stort.

Professor: Pause tyder på nytænkning ved OK18-bordet

Hvis det stod stille ved forhandlingsbordet, ville forligsmanden have erklæret nedbrud, pointerer Bent Greve.

Frandsen fejrer jubilæum med rekordregnskab

Men resultatet bliver bedre endnu, forudsiger virksomheden

Ny rekord i virksomheds-handler i første kvartal

Nu er danske virksomheder også begyndt at købe op i udlandet. Men priserne falder en smule

Danskere bag dele til intelligent mejetærsker

Nyhedsbrev

Innovation: Medicinalkæmpe giver kemistuderende adgang til maskinrummet

LEO Pharma Open Innovation giver de kemistuderende en mulighed for at opleve, hvordan en global medicinalvirksomhed arbejder med forskning og innovation.

Leder fra IAT blev årets medarbejder

Tidligere By Lassen-ejere ind i interiørfirma

Eksport: Feriehusbygger firedobler indtjeningen

Bestyrelsesformand for Aalborg Portland træder tilbage

Portræt: Maskinarbejderen, der blev Danmarks Mr. Cement, vil nu afløses.

Hver anden FTF'er kan ikke levere kvalitet i arbejdet

Sådan siger medarbejderne selv om deres arbejdsbetingelser i ny, stor undersøgelse.

- Industrien har sovet i timen

Efter finanskrisen er der blevet 3.000 færre industriteknikere. Der uddannes for få.

Kasper Holten ny chef for Det Kongelige Teater

Industriens investeringer på katastrofekurs

Investeringskrisen fortsætter og kan ende med en tilbagegang på dybtrøde tal

Fredagsbog: Verden er meget bedre end vi tror

Den svenske professor Hans Rosling er optimist på verdens vegne. Han bygger sin tro på facts. Derimod kan man ikke bruge medierne, hvis man vil kende verdens sande tilstand, siger han i ny bog.

Dansk teknologivirksomhed får vækst-investor ombord

Ny kampagne: Fødevarestyrelsen slår ned på personlig hygiejne

Syv nye partnere til Schmidt Hammer Lassen

Danskere lægger 16 millioner i slovensk healthtech-startup

Ældre stormer frem på arbejdsmarkedet

Så meget er Grundfos værd

Første opkøb i 20 år: Velux køber amerikansk vinduesproducent

Opkøbet skal være med til at øge omsætningen hos Velux, der har flere opkøb på vej

Hvert andet firma arbejder med sundhedsinitiativer

Grønbech & Sønner udvider i Vejle

Konkurs koster hos Burmeister & Wain

Danmarks største arkitektfirma satser på træbyggeri

Udenlandske datacentre skal booste fjernvarme i Danmark

Anlægsgartner vækster planmæssigt

Udviklingshus øger på bundlinjen

Skræddersyede maskiner effektiviserer mejeri

Jubelår for Varde Laks

Ny hovedorganisation - men stadigt uden navn

Prevas åbner endnu en afdeling i Jylland

R&D åbner nyt kontor i Frankfurt

Wirtek køber nordjysk virksomhed

Se alle Medlemmernes egne nyheder

UGENS lagermaskine fra KAPEMA

Styr din entreprise!

Alle byggeriets parter kan nu mødes i 3D

GDPR - EU har ændret reglerne, vi stiller skarpt på Anonymisering af personoplysninger

FRECON styrker bestyrelsen

Skal du søge midler via InnoBooster?

Temadag om kølemidler

Unik overdækning til cafeens gæster

Åbent Hus hos Kapema 18.-19. april 2018

Forstå engrosmarkedet for el

Pulterrum og cykelparkering til beboerne i Risskov Brynet i Aarhus

For virksomheder i Randers og omegn - gratis temamøde om robusthed 16. maj

Må du genbruge stregkode-numre?

Hvordan mener du, at 650 mio. kr. skal investeres i GTS-institutterne?

Gå ikke glip af Engineering Forum 2018 d. 16. & 17. maj - derfor skal du deltage!

KURSUS - Generationsskifte af Ejendom

Hvad betyder GDPR for jeres markedsføring?

Andersen Biler vokser, og kopimaskinerne følger med

Skab tillid med klima ikon

Er du ny bruger af Inventor? - kom på 4-dages basis-kursus fra d. 7/5 og få intensiv træning

Alle byggeriets parter kan nu mødes i 3D

Mangler du bannere til byggepladsen?

Gadgets på programmet på E-18

Sikkerhed på elforsyningsanlæg – kursus for arbejdsledere

Mangler I lagermedarbejdere?

Send til en kollega

0.183