Vi underviser folk i at innovere og beder dem så om at lade være

Sådan siger rådgiverne, der har arbejdet for bl.a. Airbus, Standard Bank, Verdensbanken, General Electric, Whirlpool, Tetrapak i en ny ledelsesbog, som Leder Idag før udgivelsen har fået tilladelse til at bringe dette kapitel fra.

Den 15. marts udkommer The Gurubook på ét af verdens mest anerkendte forlag, Taylor & Francis.

Bogen er - som du kan læse i denne artikel - en business-udgivelse, hvor 45 kendte iværksættere, ledere og innovationsfolk jordnært og uhøjtideligt fortæller om innovation, iværksætteri og autentisk ledelse. De deler ud af deres viden og værkstøjer.

Et af de kapitler, der særligt fokuserer på innovation, er en samtale med ledelses- og innovationsguru Tendayi Viki. Og det kapitel har Leder Idag, via Jonathan Løw og det britiske forlag, fået tilladelse til at bringe på forhånd.

Det kan du læse her.

Tendayi Viki: Vi underviser folk i at innovere og beder dem så efterfølgende om at lade være.


Tendayi Viki (UK) er stifter og hovedkonsulent hos Benneli Jacobs, og forfatter af bestselleren The Corporate Startup. Han har arbejdet som konsulent for adskillige virksomheder inkl. Pearsons, Standard Bank, Verdensbanken, General Electric og Whirlpool.
Store virksomheder har en masse at lære fra startups og vice versa.

En af dem, der ved mest om dette er den tidligere akademiker, iværksætter, forfatter og innovatør Tendayi Viki.

Tendayi har arbejdet som konsulent, rådgiver og coach for adskillige store organisationer inkl. Airbus, Standard Bank, Det Britiske Museum, Verdensbanken, General Electric, Whirlpool, Tetrapak og Pearson. Tendayi med-designede Pearsons ”lean produkt livscyklus”, som er et innovationsværktøj, der vandt prisen som bedste innovationsprogram 2015 ved Corporate Entrepreneur Awards i London. Pearsons er en globalt undervisningsvirksomhed, med base i London, som har mere end 35.000 ansatte.

Tendayi har tidligere med-stiftet adskillige virksomheder inkl. Tasksauce, Book Editions og Research Innovations, ligesom han har været mentor og rådgivet startups og innovationsenheder for Lean Startup Machine, The Startup Foundation, Founder’s Hive, Rockstart accelerator og The Worldwide Web Foundation.

Jeg bad Tendayi trække på alle disse erfaringer og han svarede på et par enkelte spørgsmål.

Du forventer at virksomheder vil kunne få fordele af Lean Start-up bevægelsen. Kan du forklare mig hvorfor?
Oprindeligt var Lean Startup tankegangen ikke skabt til store virksomheder. Den blev skabt af folk som Steve Blank og Eric Ries for at løse problemer for start-ups. Specifikt udfordringerne omkring for tidlig skalering og at fejle på baggrund af dette.

Lean startup har udviklet sig til en kraftfuld bevægelse, når det kommer til viden om at afsøge og eksekvere, og det har nogle gode værktøjer som store virksomheder også kan få glæde af.

For store virksomheder, er realiteterne måske ikke så meget at søge og eksekvere, men snarere at søge mens man eksekverer. De er nødt til at fokusere på deres kerneforretning samtidigt med de afsøger nye forretningsidéer, og nøglen er at finde ud af, hvordan man balancerer denne dobbelt-vækst strategi.

Store virksomheder ved hvordan de skal skalere ting, og de er i stand til at putte nye produkter og services ind i deres skaleringsmaskine. Men nøglespørgsmålet er i virkeligheden: Hvornår er du klar til at skalerer? Hvornår har vi testet produktet nok og på den rette måde?”

Svaret er at rykke et par skridt tilbage og spørge sig selv: ”Har vi i et reelt kundebehov? Har vi skabt en levedygtig løsning? Og har vi den rette forretningsmodel til at levere løsningen på den efterspørgsel?”

Hvis svaret er ja til alle de tre spørgsmål, så er du klar til at skalere, og der giver Lean Startup dig værktøjerne, så du kan starte med at stille disse spørgsmål.

Jeg hører ofte at der i Lean Startup nævnes vigtigheden af at fejle billigt og hurtigt. Men jeg ser ikke rigtigt dette mindset fungere i større organisationer?

Det rigtig interessante er, at Lean Startup ikke rigtigt handler om billigt eller hurtigt, men om at gøre det rigtige på det rigtige tidspunkt. Startupmiljøet forveksler ofte bootstrapping med lean.

Du kan bruge en masse forskellige værktøjer til processen med at afsøge, hvornår du har en levedygtig løsning. I nogle tilfælde kan pretotyping fungere, i andre er det design thinking eller et minimal viable product. Nøglen er at teste dine idéer før du skalerer. Nogle gange gør du blot dette via et interview. Andre tidspunkter er det en landingsside, og nogle gange er det måske ligefrem at bygge en version af produktet. Det afhænger i høj grad af hvor risikabel den hypotese du tester er, og hvor du er i din innovationsrejse.

Du har nogle principper for at bygge innovationsmiljøer i etablerede virksomheder. Hvad er disse?
I vores bog ”The Corporate Startup” præsenterer mine medforfattere og jeg fem principper omkring dette. Jeg har fundet ud af at en masse store virksomheder har studeret The Lean Startup, uddannet deres hold til at bruge den og bagefter sender deres hold tilbage for at arbejde i virksomheden. Det reelle problem er dog at de ikke går tilbage for at arbejde i et start-up.

De går tilbage i en organisation, som fungerer på en anden måde, end de lige har lært. Så de samme chefer, der lige har sendt dem på kursus, beder dem nu stoppe med at eksperimentere og i stedet skrive en 30 siders forretningsplan.

Skal innovationsenheder så fysisk adskilles fra kerneforretningen?
Det kommer an på hvilken virksomhed? Hvordan er miljøet? Det er jo ikke sådan at du gemmer dig. Du dukker op som en post i budgettet hver eneste år, så selv hvis du bygger tingene adskilt, er det stadigt nødvendigt at holde indsatsen op mod jeres overordnede målsætning og virksomhedens mission, vision mål og budget.

Jeg ved også at du er ret kritisk, når det kommer til ideen om at ”opføre sig som et start-up”?
Innovation er efterhånden den primære prioritet for de fleste virksomheder. Langt størstedelen af topcheferne udtrykker et behov for at deres virksomheder udvikler bæredygtige innovationsprocesser.

Men når de søger rådgivning om, hvad de skal gøre, bliver de ofte mødt med rådet om at deres virksomhed skal opføre sig som et start-up. Dette ”dårlige” råd har resulteret i spredningen af idékonkurrencer og vækstmiljøer, som fungerer som innovationsteatre i stedet for, hvor den reelle innovation finder sted. Succesen fra disse vækstmiljøer, sker i bedste fald sporadisk med meget få nye succesfulde produkter.

Hvis det ikke er det rigtige mindset eller metode at ”opføre sig som et startup”, hvad er så?
Store virksomheder er ikke start-ups, og de skal ikke prøve at blive det. Mens start-ups fokuserer på at lede efter overskudsgivende forretningsmodeller, eksekverer de fleste store virksomheder i forvejen på succesfulde forretningsmodeller, som skaber omsætning og profit.

Dette betyder at store virksomheder mødes af det langvarige spørgsmål omkring, hvordan man skal eksekvere eller udnytte den, i øjeblikket, succesfulde forretningsmodel, mens der simultant skal afsøges nye muligheder for fremtidig vækst.Dette har altid været en udfordring for eksisterende virksomheder, men hastigheden hvor der sker forretning i den moderne økonomi gør nu blot disse udfordringer endnu mere presserende. Så i stedet for at opføre sig som et start-up, har store virksomheder behov for at bygge innovations økosystemer.

Disse økosystemer vil indeholde kerneprodukter, som pt. skaber overskud og nye innovative produkter, som sigter mod fremtiden. En virksomhed skal være verdensklasse i at styre begge typer produkter og at benytte de rigtige metoder til innovation. Dette betyder at virksomheden er nødt til at forstå elementerne, der er involveret i at skabe et innovationsøkosystem, fra den strategiske linse, til den inkrementelle investering og best-practices i daglig produktudvikling.

Så at kunne håndtere innovation er dermed nøglen?
Enhver virksomhed skal have en klar strategi for deres innovationsindsats. Denne strategi skal tage udgangspunkt i at tage et standpunkt om, i hvilken retning verden bevæger sig, og hvad der er kernetendenserne som har indflydelse på vores forretning, samt hvordan vi skal bruge innovation til at svare på den udfordring?

Det er udfordringen uanset om du er en stor eller en lille virksomhed. Du skal være i stand til klart at kunne fortælle dine ansatte hvor de skal bruge deres energi når det kommer til innovation. Dette er en innovations afhandling. Dette gør dig i stand til tydeligt at diskutere om nye produkter er et udtryk for denne strategi og afhandling eller ej.

Slutteligt skal du stille flere spørgsmål fx: har vi nok transformerende og disruptive innovation i vores organisation? Er der et hul mellem vores strategi, og hvad vi reelt set gør, når vi kigger på vores innovationsportefølje?

Du snakker også om vigtigheden af innovationsbogføring?
Ja. Pointen er: Hvad er det rigtige at gøre på det rigtige tidspunkt? Er dette øvelserne, som vi vil have vores produktenhed til at gøre. Så for at understøtte dette arbejde, bør vores investerings beslutninger være baseret på at stille det rigtige spørgsmål på det rette tidspunkt. I stedet for at spørge efter en stor og langsigtet business case, kan vi benytte inkrementelle investeringer. Start med mindre investeringer og invester store ressourcer i de projekter, som viser mest potentiale og tiltrækker flest.

Hvordan ser du fremtidens virksomheder? Vil de være en slags hybrid mellem startups og store virksomheder?
Jeg ved det ikke for at være helt ærlig, men jeg ved at virksomheder skal ændre måden, de arbejder på. De er nødt til at blive mere responsive.

Fremtidens virksomheder skal være stærkt samarbejdsvillige og villige til at arbejde med start-ups og universiteter og co-create med deres kunder. Jeg tror dette kræver at virksomheder vil formindske afstanden mellem CEO'en og kunderne, og jeg tror at virksomheder er nødt til at nedbryde deres siloer og blive mere kryds-funktionelle.


Hold dig opdateret med Leder IDAG

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Kun ganske få nye jobs i gigantvirksomheder

Her cykler medarbejderne ved skrivebordet

Bordpladeproducent har taget kreative metoder i brug for at øge medarbejdertilfredsheden.

Ny aftale åbner for mere dansk kød og medicin til Japan

Salg af danske varer til Japan ventes at stige med op til 70 procent, når frihandelsaftale er underskrevet.

8 ud af 10: Jobbet gør ondt

Over 8 ud af 10 medlemmer af 3F har smerter i kroppen i løbet af en arbejdsdag. Det er ikke rimeligt, siger professor i arbejdsmedicin.

Body Shop henter ny direktør fra Adidas

Den nye mand sætter sig for bordenden til august.

Arbejdere holder fast i industriferien

Nyhedsbrev

Stiftere siger farvel til Rawbite

Kun en enkelt af de tre idémænd bliver hos nøddebar-producenten

Invita-butikker får nye ejere

Køkkendirektør i Esbjerg og Vejle takker af

Flere byggefirmaer går konkurs trods opsving

Antallet af højvækstvirksomheder i byggeriet er fordoblet

Flügger-søn scorer toppost

27-årig er kommet helt til tops i datterselskab.

Jensen Denmark fyrer 69 ansatte

Ny direktør i Epc Technology

Salgschefen sætter sig i direktørsædet.

Danske virksomheders salg til udlandet stiger efter halv års dyk

Unge på landet fritidsjobber mest

Der er stor forskel på, hvor meget unge arbejder afhængigt af, om de kommer fra landet eller fra storbyen.

1

Hovedstadens virksomheder er sløve til at tage lærlinge

Dansk Metal spår ikke, at virksomhederne i hovedstadsområdet vil tage mange lærlinge det kommende år.

Lykke Friis forlader Vestas' bestyrelse

Ny servicechef i Verdo Energy Systems

Danske Commodities solgt

Sommerferie på Leder IDAG

Slut med papirhelvede i offentlige udbud: Aflevér tilbud digitalt

Medarbejderne: Det vigtigste er at chefen kan inspirere og motivere

De fleste ansatte foretrækker af lederen er ældre end en selv - men for ni ud af ti er det andre ting, der er afgørende.

Ulige konkurrence på nettet koster danske arbejdspladser

Frihandel og konkurrence er godt, men det skal være på fair og lige vilkår, siger Dansk Erhverv.

KK udvider i Polen

Den midtjyske producent af styresystemer til vindmøller føjer ekstra 3.500 kvm til fabrikken i Stettin

Flere konkurser i første halvår af 2018

Secomea går ind i USA

Direktørskifte hos Metafix

Tegnestue ansætter direktør – og udvider med ingeniører

Overvejer hjælp til tørkeramte landmænd

Anlægsgartner udvider med afdeling i Vejle

Der har ikke været færre ledige i ni år

En god lærling kan godt have grå stænk

Gigantordre til Siemens Gamesa

Social dumping: Slikgrossist skal betale over en halv million kroner

Global Boiler Aalborg udvider

DTU samler den sundhedsteknologisk ekspertise

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Mød letvægtsroeren Eskild Ebbesen til årets Effektiviseringskonference 16/11-2018

Tysk økonomi fortsætter sin fremgang, men Brexit kan presse udviklingen

Mezzaniner udgør platformen for indretningen i Skanderborg Ungdomsskole

Byg bro mellem byggeriets parter – Aalborg | Aarhus | København

Sådan gik det GTS-nettet i 2017

Skab tillid med klima ikon

Danske virksomheder har forbedret deres internationale konkurrenceevne, men vær opmærksom på Brexit

Hybrid-kuglelejer der får tingene til at glide…

Elhandlerens restanceprocedure i Engrosmodellen

[GUIDE] 3 sikre tips til egenkontrol af jeres pallereoler

Temamøde: Nyt Fællesregulativ og skærpede krav til nettilslutning

Atradius: Stor stigning i betalingsforsinkelser i Asien – pas på hvis du handler på kredit

Er sommertid = læringstid?

Udbud i forsyningssektoren for praktikere – lovlighed og godt købmandskab

Farvel til fordommene

Modulkontor midt i produktionen gør hverdagen lettere for medarbejdere og ledelse

Røde Orm

Ajos bruger CRM-system til præcis kundebetjening

Lær AutoCAD og AutoCAD LT fra bunden – deltag på grundkursus fra d. 29/8

Brexit har allerede påvirket handelen mellem EU og Storbritannien

Lær Revit Architecture trin for trin - deltag på 4-dages grundkursus fra d....

Rent grundvand — også til kommende generationer

Virksomhedskurser - Skræddersyede kurser til din virksomhed

Gratis videreuddannelse for 10.000 kr. om året for faglærte/ufaglærte

Introduktion til elmarkedet

Send til en kollega

0.229