Vi underviser folk i at innovere og beder dem så om at lade være

Sådan siger rådgiverne, der har arbejdet for bl.a. Airbus, Standard Bank, Verdensbanken, General Electric, Whirlpool, Tetrapak i en ny ledelsesbog, som Leder Idag før udgivelsen har fået tilladelse til at bringe dette kapitel fra.

Den 15. marts udkommer The Gurubook på ét af verdens mest anerkendte forlag, Taylor & Francis.

Bogen er - som du kan læse i denne artikel - en business-udgivelse, hvor 45 kendte iværksættere, ledere og innovationsfolk jordnært og uhøjtideligt fortæller om innovation, iværksætteri og autentisk ledelse. De deler ud af deres viden og værkstøjer.

Et af de kapitler, der særligt fokuserer på innovation, er en samtale med ledelses- og innovationsguru Tendayi Viki. Og det kapitel har Leder Idag, via Jonathan Løw og det britiske forlag, fået tilladelse til at bringe på forhånd.

Det kan du læse her.

Tendayi Viki: Vi underviser folk i at innovere og beder dem så efterfølgende om at lade være.


Tendayi Viki (UK) er stifter og hovedkonsulent hos Benneli Jacobs, og forfatter af bestselleren The Corporate Startup. Han har arbejdet som konsulent for adskillige virksomheder inkl. Pearsons, Standard Bank, Verdensbanken, General Electric og Whirlpool.
Store virksomheder har en masse at lære fra startups og vice versa.

En af dem, der ved mest om dette er den tidligere akademiker, iværksætter, forfatter og innovatør Tendayi Viki.

Tendayi har arbejdet som konsulent, rådgiver og coach for adskillige store organisationer inkl. Airbus, Standard Bank, Det Britiske Museum, Verdensbanken, General Electric, Whirlpool, Tetrapak og Pearson. Tendayi med-designede Pearsons ”lean produkt livscyklus”, som er et innovationsværktøj, der vandt prisen som bedste innovationsprogram 2015 ved Corporate Entrepreneur Awards i London. Pearsons er en globalt undervisningsvirksomhed, med base i London, som har mere end 35.000 ansatte.

Tendayi har tidligere med-stiftet adskillige virksomheder inkl. Tasksauce, Book Editions og Research Innovations, ligesom han har været mentor og rådgivet startups og innovationsenheder for Lean Startup Machine, The Startup Foundation, Founder’s Hive, Rockstart accelerator og The Worldwide Web Foundation.

Jeg bad Tendayi trække på alle disse erfaringer og han svarede på et par enkelte spørgsmål.

Du forventer at virksomheder vil kunne få fordele af Lean Start-up bevægelsen. Kan du forklare mig hvorfor?
Oprindeligt var Lean Startup tankegangen ikke skabt til store virksomheder. Den blev skabt af folk som Steve Blank og Eric Ries for at løse problemer for start-ups. Specifikt udfordringerne omkring for tidlig skalering og at fejle på baggrund af dette.

Lean startup har udviklet sig til en kraftfuld bevægelse, når det kommer til viden om at afsøge og eksekvere, og det har nogle gode værktøjer som store virksomheder også kan få glæde af.

For store virksomheder, er realiteterne måske ikke så meget at søge og eksekvere, men snarere at søge mens man eksekverer. De er nødt til at fokusere på deres kerneforretning samtidigt med de afsøger nye forretningsidéer, og nøglen er at finde ud af, hvordan man balancerer denne dobbelt-vækst strategi.

Store virksomheder ved hvordan de skal skalere ting, og de er i stand til at putte nye produkter og services ind i deres skaleringsmaskine. Men nøglespørgsmålet er i virkeligheden: Hvornår er du klar til at skalerer? Hvornår har vi testet produktet nok og på den rette måde?”

Svaret er at rykke et par skridt tilbage og spørge sig selv: ”Har vi i et reelt kundebehov? Har vi skabt en levedygtig løsning? Og har vi den rette forretningsmodel til at levere løsningen på den efterspørgsel?”

Hvis svaret er ja til alle de tre spørgsmål, så er du klar til at skalere, og der giver Lean Startup dig værktøjerne, så du kan starte med at stille disse spørgsmål.

Jeg hører ofte at der i Lean Startup nævnes vigtigheden af at fejle billigt og hurtigt. Men jeg ser ikke rigtigt dette mindset fungere i større organisationer?

Det rigtig interessante er, at Lean Startup ikke rigtigt handler om billigt eller hurtigt, men om at gøre det rigtige på det rigtige tidspunkt. Startupmiljøet forveksler ofte bootstrapping med lean.

Du kan bruge en masse forskellige værktøjer til processen med at afsøge, hvornår du har en levedygtig løsning. I nogle tilfælde kan pretotyping fungere, i andre er det design thinking eller et minimal viable product. Nøglen er at teste dine idéer før du skalerer. Nogle gange gør du blot dette via et interview. Andre tidspunkter er det en landingsside, og nogle gange er det måske ligefrem at bygge en version af produktet. Det afhænger i høj grad af hvor risikabel den hypotese du tester er, og hvor du er i din innovationsrejse.

Du har nogle principper for at bygge innovationsmiljøer i etablerede virksomheder. Hvad er disse?
I vores bog ”The Corporate Startup” præsenterer mine medforfattere og jeg fem principper omkring dette. Jeg har fundet ud af at en masse store virksomheder har studeret The Lean Startup, uddannet deres hold til at bruge den og bagefter sender deres hold tilbage for at arbejde i virksomheden. Det reelle problem er dog at de ikke går tilbage for at arbejde i et start-up.

De går tilbage i en organisation, som fungerer på en anden måde, end de lige har lært. Så de samme chefer, der lige har sendt dem på kursus, beder dem nu stoppe med at eksperimentere og i stedet skrive en 30 siders forretningsplan.

Skal innovationsenheder så fysisk adskilles fra kerneforretningen?
Det kommer an på hvilken virksomhed? Hvordan er miljøet? Det er jo ikke sådan at du gemmer dig. Du dukker op som en post i budgettet hver eneste år, så selv hvis du bygger tingene adskilt, er det stadigt nødvendigt at holde indsatsen op mod jeres overordnede målsætning og virksomhedens mission, vision mål og budget.

Jeg ved også at du er ret kritisk, når det kommer til ideen om at ”opføre sig som et start-up”?
Innovation er efterhånden den primære prioritet for de fleste virksomheder. Langt størstedelen af topcheferne udtrykker et behov for at deres virksomheder udvikler bæredygtige innovationsprocesser.

Men når de søger rådgivning om, hvad de skal gøre, bliver de ofte mødt med rådet om at deres virksomhed skal opføre sig som et start-up. Dette ”dårlige” råd har resulteret i spredningen af idékonkurrencer og vækstmiljøer, som fungerer som innovationsteatre i stedet for, hvor den reelle innovation finder sted. Succesen fra disse vækstmiljøer, sker i bedste fald sporadisk med meget få nye succesfulde produkter.

Hvis det ikke er det rigtige mindset eller metode at ”opføre sig som et startup”, hvad er så?
Store virksomheder er ikke start-ups, og de skal ikke prøve at blive det. Mens start-ups fokuserer på at lede efter overskudsgivende forretningsmodeller, eksekverer de fleste store virksomheder i forvejen på succesfulde forretningsmodeller, som skaber omsætning og profit.

Dette betyder at store virksomheder mødes af det langvarige spørgsmål omkring, hvordan man skal eksekvere eller udnytte den, i øjeblikket, succesfulde forretningsmodel, mens der simultant skal afsøges nye muligheder for fremtidig vækst.Dette har altid været en udfordring for eksisterende virksomheder, men hastigheden hvor der sker forretning i den moderne økonomi gør nu blot disse udfordringer endnu mere presserende. Så i stedet for at opføre sig som et start-up, har store virksomheder behov for at bygge innovations økosystemer.

Disse økosystemer vil indeholde kerneprodukter, som pt. skaber overskud og nye innovative produkter, som sigter mod fremtiden. En virksomhed skal være verdensklasse i at styre begge typer produkter og at benytte de rigtige metoder til innovation. Dette betyder at virksomheden er nødt til at forstå elementerne, der er involveret i at skabe et innovationsøkosystem, fra den strategiske linse, til den inkrementelle investering og best-practices i daglig produktudvikling.

Så at kunne håndtere innovation er dermed nøglen?
Enhver virksomhed skal have en klar strategi for deres innovationsindsats. Denne strategi skal tage udgangspunkt i at tage et standpunkt om, i hvilken retning verden bevæger sig, og hvad der er kernetendenserne som har indflydelse på vores forretning, samt hvordan vi skal bruge innovation til at svare på den udfordring?

Det er udfordringen uanset om du er en stor eller en lille virksomhed. Du skal være i stand til klart at kunne fortælle dine ansatte hvor de skal bruge deres energi når det kommer til innovation. Dette er en innovations afhandling. Dette gør dig i stand til tydeligt at diskutere om nye produkter er et udtryk for denne strategi og afhandling eller ej.

Slutteligt skal du stille flere spørgsmål fx: har vi nok transformerende og disruptive innovation i vores organisation? Er der et hul mellem vores strategi, og hvad vi reelt set gør, når vi kigger på vores innovationsportefølje?

Du snakker også om vigtigheden af innovationsbogføring?
Ja. Pointen er: Hvad er det rigtige at gøre på det rigtige tidspunkt? Er dette øvelserne, som vi vil have vores produktenhed til at gøre. Så for at understøtte dette arbejde, bør vores investerings beslutninger være baseret på at stille det rigtige spørgsmål på det rette tidspunkt. I stedet for at spørge efter en stor og langsigtet business case, kan vi benytte inkrementelle investeringer. Start med mindre investeringer og invester store ressourcer i de projekter, som viser mest potentiale og tiltrækker flest.

Hvordan ser du fremtidens virksomheder? Vil de være en slags hybrid mellem startups og store virksomheder?
Jeg ved det ikke for at være helt ærlig, men jeg ved at virksomheder skal ændre måden, de arbejder på. De er nødt til at blive mere responsive.

Fremtidens virksomheder skal være stærkt samarbejdsvillige og villige til at arbejde med start-ups og universiteter og co-create med deres kunder. Jeg tror dette kræver at virksomheder vil formindske afstanden mellem CEO'en og kunderne, og jeg tror at virksomheder er nødt til at nedbryde deres siloer og blive mere kryds-funktionelle.


Hold dig opdateret med Leder IDAG

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Dansk elcykel slår crowdfunding-rekord

KVM Industrimaskiner solgt

Hesalight-stifter nægter falske underskrifter

Danske bank skal have hjælp til at sælge Ørsteds elforretning

HK Handel beskylder Normal for at konkurrere på unfair vilkår

Langt størstedelen af Normals 88 butikker kører uden overenskomst, og det betyder lavere lønninger, siger HK.

ITD og Danske Fragtmænd stævner EU for Postnord-støtte

EU-Kommissionen har godkendt ny statsstøtte til Postnord - nu ønsker ITD og Danske Fragtmænd sagen prøvet ved EU-domstolen

Nyhedsbrev

DFDS udnævner ny chef for innovation og teknologi

Vattenfall søger 1.000 ingeniører og teknikere

Stopper produktion af vindmølletårne i Varde

To byggefirmaer kan blive Danmarks bedste til CSR

TL Byg har fokus på overskudsgraden

Der er fremgang hos Aalborg-entreprenøren, men indtjeningen skal være bedre, understreger direktør

Ivisys får ny kunde i folden

Millioner til energinetværk

Plads til vækst: Nu får Moe snart flere kvadratmeter

NKT sælger fra

Hungry er på pengejagt

Transport-chefer tror på vækst

Direktørerne i transport- og logistikbranchen har høje vækstforventninger og er blevet mere optimistiske i forhold til sidste år, viser undersøgelse fra PWC

Bagmandspolitiet: Hesalights drømmekontrakt er et falsum

1

Robotdirektør: Branchen skal have et lille spark bagi

Sjølund på opkøb

Defco med nyt millionminus

Men nu er der lagt op til sorte tal, mener ledelsen, som gør klar til at flytte

Barslund-selskab ansætter ny direktør

Scandiloc får ny direktør

Ejer Peter Meilstrup vil tilbage til udviklingsarbejdet

Burgerkæde overtager ikonisk restaurant

- Jeg tror bare, at de fandt et sted, som de bare vil have

Danske Banks topchef stopper efter skandale

Dansker bliver ansvarlig for Rockwell Automation i Norden

Ørsted i milliardhandel

Prisbevidste erhvervskunder presser TDC's indtjening

Incap forfremmer ny topchef

Brøndum-koncernen har fundet sin nye administrerende direktør

Tommy Thomsen ny CEO i Lauritzen Fonden

Næste Danfoss-formand bliver ikke en Clausen

Ewii skiller sig af med endnu et datterselskab

Her er Axaltas nye direktør

Genanvender får millionsmæk

Ny topchef i Bang & Beenfeldt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Intern overvågning

Skab tillid med klima ikon

ODIN Engineering indgår innovationssamarbejde med DTU  

Ajos oplyser byggepladsen

Indeklima og sundhed - både i boligen og på arbejdspladsen

Temadag om droner i energisystemet

Minimalistiske og elegante fuldglasvægge til hjemmet

Hos Peter Larsen Kaffe viser Mave & Hjerte vejen til innovation

7 ting som kan vælte innovation og udvikling!

Eftertragtet innovationskonkurrence vender tilbage til FoodTech

Mangler du hænder til arkivering? Find en småjobber når der skal sorteres.

EUs afhængighed af russisk gas skaber bekymring

Læs Dansk VVS 8

Westrup A/S i Slagelse har fået forvandlet lagerplads til stort modulopbygget værkførerkontor

Seminar om effektiv og sikker datahåndtering d. 2/10 hos IDA

Visioner og vækstpotentiale lokkede investorerne til

Ejerskifte i Lisco Analytical Juli 2018

Byggepladsplaner der giver overblik

Automatik 2018 bød på masser af nærvær, relationer og ny viden

FDIHs e-handelskonference og messe - vil du klare dig i giganternes æra?

Tagintegrerede solceller i klassiske teglstens tage

FoodTech styrkes af international kongres om genbrug af vand

Digitalisering af dine gamle tegninger til DWG

IndustriUpdate: Mulighederne på eksportmarkederne skal udnyttes bedre

Industriel CT scanning - Tommel op eller ej?

Send til en kollega

0.179