De fleste vil levere nye kundeoplevelser – men kompetencerne mangler

Markedsføringen skal gå nye veje - men konkurrenten kan være forrest, så hold øje med dem.

Kunstig intelligens er ikke blot noget det kan vende op og ned på dagligdagen hos produktionsvirksomheder.

Også indenfor salg, kan den nye teknologi give store omvæltninger.

Gode kundeoplevelser er nemlig ét af de vigtigste konkurrenceparametre for moderne virksomheder. Det er et budskab, de fleste virksomheder er enige om. Og kunstig intelligens kan vise sig at være nøglen til at skabe de ekstraordinære kundeoplevelser.

Men en ny rapport fra software giganten Adobe viser, at virksomheder mangler kompetencer til at udnytte den nye teknologi.

I rapporten om digitale trends fremgår det, at næsten halvdelen af virksomheder på verdensplan forventer at bruge kunstig intelligens til at skabe bedre kundeoplevelser ved udgangen af i år.

Rapporten, der er udgivet i samarbejde med Econsultancy, er lavet på baggrund af svar fra 13.000 marketingsfolk, kreative og teknologiprofessionelle fra hele verden.

Læs også: Markedsføring: Det klassiske nyhedsbrev vinder over de sociale medier

Større virksomheder supplerer naturlig intelligens med kunstig intelligens. Og det er særligt de virksomheder, der har kastet deres kærlighed på den nye mulighed. En fjerdedel af de store virksomheder i undersøgelsen svarer, at de allerede nu er i gang med at investere i kunstig intelligens.

Mangler AI-kompetencerne
Men kan investeringer i kunstig intelligens virkelig betale sig? Noget tyder på, at de kan.

For de virksomheder, der allerede bruger værktøjer bygget på kunstig intelligens, havde ifølge undersøgelsen 50 pct. større sandsynlighed for at overgå deres målsætninger for 2017.

Men en ting er et ønske om at bruge kunstig intelligens – noget andet er at have kapaciteten til rent faktisk at føre det ud i livet.

Læs også: To ansatte bortvist for reklamesnyd for 95 millioner

Mange virksomheder mangler nemlig de fornødne kompetencer til at implementere løsninger bygget på kunstig intelligens. Fire ud af ti virksomheder svarer i undersøgelsen, at de enten mangler viden om kunstig intelligens, ressourcerne til at implementere det eller medarbejdere, der har kompetencerne til at bruge værktøjerne.

Hold øje med konkurrenterne
Det er en stor udfordring for virksomhederne, for kunderne forventer meget af dem, påpeger Imran Afzal, der er Nordisk Marketingschef for Adobe Experience Cloud.

- Digitaliseringen har betydet, at kunderne nu har mere magt til at engagere sig i virksomheder på deres egne vilkår, og derfor forventer kunderne store oplevelser som standard. Digitale analyseværktøjer gør det muligt for virksomheder at skabe de særlige oplevelser, som forbrugerne forventer. Det kan umiddelbart virke som en stor mundfuld at gå i gang med, men det behøver det ikke være. Mange store virksomheder er allerede i gang, og det er en god idé at holde et vågent øje med dem og så tilpasse indsatsen til behovet i ens egen virksomhed, siger Imran Afzal.

Undersøgelsen fra Adobe er en spørgeskemaundersøgelsen foretaget blandt 13.000 respondenter fra hele verden, heraf 808 fra de nordiske lande.
Mere om: markedsføring


Hold dig opdateret med Leder IDAG

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Bestyrelsesformand for Aalborg Portland træder tilbage

Portræt: Maskinarbejderen, der blev Danmarks Mr. Cement, vil nu afløses.

- Industrien har sovet i timen

Efter finanskrisen er der blevet 3.000 færre industriteknikere. Der uddannes for få.

Kasper Holten ny chef for Det Kongelige Teater

Hver anden FTF'er kan ikke levere kvalitet i arbejdet

Sådan siger medarbejderne selv om deres arbejdsbetingelser i ny, stor undersøgelse.

Industriens investeringer på katastrofekurs

Investeringskrisen fortsætter og kan ende med en tilbagegang på dybtrøde tal

Fredagsbog: Verden er meget bedre end vi tror

Den svenske professor Hans Rosling er optimist på verdens vegne. Han bygger sin tro på facts. Derimod kan man ikke bruge medierne, hvis man vil kende verdens sande tilstand, siger han i ny bog.

Nyhedsbrev

Beskeden vækst hos Teknologisk Institut

En stigende del af instituttets omsætning kommer dog fra kommercielle aktiviteter.

Dansk teknologivirksomhed får vækst-investor ombord

Ny kampagne: Fødevarestyrelsen slår ned på personlig hygiejne

Syv nye partnere til Schmidt Hammer Lassen

Udnævnelserne på de danske kontorer markerer et generationsskifte for den internationalt kendte arkitektvirksomhed

Danskere lægger 16 millioner i slovensk healthtech-startup

Ældre stormer frem på arbejdsmarkedet

Coop vil lukke 47 Fakta-butikker

Der er i dag lidt over 400 Fakta-butikker i Danmark, men der vil snart være 47 færre, oplyser Coop.

Så meget er Grundfos værd

Første opkøb i 20 år: Velux køber amerikansk vinduesproducent

Opkøbet skal være med til at øge omsætningen hos Velux, der har flere opkøb på vej

1

Man skal have luppen frem for at finde kvinderne i topledelserne

Kun 6,8 procent af direktionsmedlemmer, som laver regnskabspåtegningerne i de 1500 største danske virksomheder, er kvinder.

Det bliver lettere at sælge danske varer i Australien og New Zealand

EU forbereder forhandlinger om ny handelsaftale med de to lande. De har i forvejen lav told, men der er andre handelshindringer, som skal ryddes af vejen..

Hvert andet firma arbejder med sundhedsinitiativer

Regering lægger op til jobfest i energisektoren

Grønbech & Sønner udvider i Vejle

EU vil indføre tårnhøje bøder for at overtræde forbrugerlov

Bøder på fire procent af omsætningen og et opgør med forbrugerens ret til at fortryde et køb efter varen er taget i brug.

Seks nedrivningsfirmaer tiltales for kartelaftaler

Der er samtidig rejst tiltale mod ledende medarbejdere fra alle seks virksomheder.

26-årig københavner forvandler nordjysk vand til øl

Tumultarisk forløb: Modstræbende opkøbstilbud udløser jysk bankfusion

Forligsmand udsætter varslet konflikt i to uger

Konkurs koster hos Burmeister & Wain

Danmarks største arkitektfirma satser på træbyggeri

Anlægsgartner vækster planmæssigt

Udenlandske datacentre skal booste fjernvarme i Danmark

Udviklingshus øger på bundlinjen

Skræddersyede maskiner effektiviserer mejeri

Jubelår for Varde Laks

Ny hovedorganisation - men stadigt uden navn

Prevas åbner endnu en afdeling i Jylland

R&D åbner nyt kontor i Frankfurt

Wirtek køber nordjysk virksomhed

Se alle Medlemmernes egne nyheder

GDPR - EU har ændret reglerne, vi stiller skarpt på Anonymisering af personoplysninger

FRECON styrker bestyrelsen

Skal du søge midler via InnoBooster?

Temadag om kølemidler

Unik overdækning til cafeens gæster

Åbent Hus hos Kapema 18.-19. april 2018

Forstå engrosmarkedet for el

Pulterrum og cykelparkering til beboerne i Risskov Brynet i Aarhus

For virksomheder i Randers og omegn - gratis temamøde om robusthed 16. maj

Må du genbruge stregkode-numre?

Hvordan mener du, at 650 mio. kr. skal investeres i GTS-institutterne?

Gå ikke glip af Engineering Forum 2018 d. 16. & 17. maj - derfor skal du deltage!

KURSUS - Generationsskifte af Ejendom

Hvad betyder GDPR for jeres markedsføring?

Andersen Biler vokser, og kopimaskinerne følger med

Skab tillid med klima ikon

Er du ny bruger af Inventor? - kom på 4-dages basis-kursus fra d. 7/5 og få intensiv træning

Alle byggeriets parter kan nu mødes i 3D

Mangler du bannere til byggepladsen?

Gadgets på programmet på E-18

Sikkerhed på elforsyningsanlæg – kursus for arbejdsledere

Mangler I lagermedarbejdere?

Pas godt på dine medarbejdere - og dig selv!

Udviklingen af Dagmarhus giver unikke restaurationsmuligheder

Brug øverste etage, når der skal være tørt i kælderen

Send til en kollega

0.183