De fleste vil levere nye kundeoplevelser – men kompetencerne mangler

Markedsføringen skal gå nye veje - men konkurrenten kan være forrest, så hold øje med dem.

Kunstig intelligens er ikke blot noget det kan vende op og ned på dagligdagen hos produktionsvirksomheder.

Også indenfor salg, kan den nye teknologi give store omvæltninger.

Gode kundeoplevelser er nemlig ét af de vigtigste konkurrenceparametre for moderne virksomheder. Det er et budskab, de fleste virksomheder er enige om. Og kunstig intelligens kan vise sig at være nøglen til at skabe de ekstraordinære kundeoplevelser.

Men en ny rapport fra software giganten Adobe viser, at virksomheder mangler kompetencer til at udnytte den nye teknologi.

I rapporten om digitale trends fremgår det, at næsten halvdelen af virksomheder på verdensplan forventer at bruge kunstig intelligens til at skabe bedre kundeoplevelser ved udgangen af i år.

Rapporten, der er udgivet i samarbejde med Econsultancy, er lavet på baggrund af svar fra 13.000 marketingsfolk, kreative og teknologiprofessionelle fra hele verden.

Læs også: Markedsføring: Nu må du heller ikke bruge Like-knappen på Facebook

Større virksomheder supplerer naturlig intelligens med kunstig intelligens. Og det er særligt de virksomheder, der har kastet deres kærlighed på den nye mulighed. En fjerdedel af de store virksomheder i undersøgelsen svarer, at de allerede nu er i gang med at investere i kunstig intelligens.

Mangler AI-kompetencerne
Men kan investeringer i kunstig intelligens virkelig betale sig? Noget tyder på, at de kan.

For de virksomheder, der allerede bruger værktøjer bygget på kunstig intelligens, havde ifølge undersøgelsen 50 pct. større sandsynlighed for at overgå deres målsætninger for 2017.

Men en ting er et ønske om at bruge kunstig intelligens – noget andet er at have kapaciteten til rent faktisk at føre det ud i livet.

Læs også: Bureau har succes med digitale oplevelser til detailhandlen

Mange virksomheder mangler nemlig de fornødne kompetencer til at implementere løsninger bygget på kunstig intelligens. Fire ud af ti virksomheder svarer i undersøgelsen, at de enten mangler viden om kunstig intelligens, ressourcerne til at implementere det eller medarbejdere, der har kompetencerne til at bruge værktøjerne.

Hold øje med konkurrenterne
Det er en stor udfordring for virksomhederne, for kunderne forventer meget af dem, påpeger Imran Afzal, der er Nordisk Marketingschef for Adobe Experience Cloud.

- Digitaliseringen har betydet, at kunderne nu har mere magt til at engagere sig i virksomheder på deres egne vilkår, og derfor forventer kunderne store oplevelser som standard. Digitale analyseværktøjer gør det muligt for virksomheder at skabe de særlige oplevelser, som forbrugerne forventer. Det kan umiddelbart virke som en stor mundfuld at gå i gang med, men det behøver det ikke være. Mange store virksomheder er allerede i gang, og det er en god idé at holde et vågent øje med dem og så tilpasse indsatsen til behovet i ens egen virksomhed, siger Imran Afzal.

Undersøgelsen fra Adobe er en spørgeskemaundersøgelsen foretaget blandt 13.000 respondenter fra hele verden, heraf 808 fra de nordiske lande.
Mere om: markedsføring


Hold dig opdateret med Leder IDAG

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Millioner til energinetværk

Plads til vækst: Nu får Moe snart flere kvadratmeter

NKT sælger fra

Hungry er på pengejagt

Transport-chefer tror på vækst

Direktørerne i transport- og logistikbranchen har høje vækstforventninger og er blevet mere optimistiske i forhold til sidste år, viser undersøgelse fra PWC

Bagmandspolitiet: Hesalights drømmekontrakt er et falsum

Nyhedsbrev

Robotdirektør: Branchen skal have et lille et spark bagi

Sjølund på opkøb

Barslund-selskab ansætter ny direktør

Scandiloc får ny direktør

Ejer Peter Meilstrup vil tilbage til udviklingsarbejdet

Defco med nyt millionminus

Men nu er der lagt op til sorte tal, mener ledelsen, som gør klar til at flytte

Burgerkæde overtager ikonisk restaurant

- Jeg tror bare, at de fandt et sted, som de bare vil have

Webshop-baseret møbelfirma vil have flere fysiske butikker

Meget lange leveringstider giver elektronikproducent udfordringer

GPV bruger væsentlig flere ressourcer på at håndtere komponentsituationen. Men situationen er der unik, for vi har prøvet det før for syv-otte år siden, lyder det fra EMS-koncernens topchef

Københavnsk tegnestue udvider partnerkredsen

Juul Frost Arkitekter henter tidligere Arkitema-chef

Coop gør butikkerne digitale

Wi-Fi bliver fundamentet i at gøre butikkerne digitale og skabe nye løsninger til kunderne.

Prisbevidste erhvervskunder presser TDC's indtjening

Dansker bliver ansvarlig for Rockwell Automation i Norden

Lego køber sig ind i 3D-virksomhed

Migatronic slanker direktionen

Danske Banks topchef stopper efter skandale

Rygter om opkøb sender Pandoraaktier i vejret

Kan smykkevirksomheden Pandora være ved at blive opkøbt?

Ørsted i milliardhandel

Incap forfremmer ny topchef

Brøndum-koncernen har fundet sin nye administrerende direktør

Tommy Thomsen ny CEO i Lauritzen Fonden

Næste Danfoss-formand bliver ikke en Clausen

Ewii skiller sig af med endnu et datterselskab

Her er Axaltas nye direktør

Genanvender får millionsmæk

Ny topchef i Bang & Beenfeldt

Direktør overtager ejerskab af koblingsproducent

Danmark er stadig i innovationseliten

SGM styrker sin position i Storbritannien

Alibabas stenrige grundlægger afviser pensionsrygter

TCM Group henter erfaren køkkenmand til udvikling

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Temadag om droner i energisystemet

Minimalistiske og elegante fuldglasvægge til hjemmet

Hos Peter Larsen Kaffe viser Mave & Hjerte vejen til innovation

7 ting som kan vælte innovation og udvikling!

Eftertragtet innovationskonkurrence vender tilbage til FoodTech

Mangler du hænder til arkivering? Find en småjobber når der skal sorteres.

EUs afhængighed af russisk gas skaber bekymring

Læs Dansk VVS 8

Westrup A/S i Slagelse har fået forvandlet lagerplads til stort modulopbygget værkførerkontor

Seminar om effektiv og sikker datahåndtering d. 2/10 hos IDA

Visioner og vækstpotentiale lokkede investorerne til

Ejerskifte i Lisco Analytical Juli 2018

Byggepladsplaner der giver overblik

Automatik 2018 bød på masser af nærvær, relationer og ny viden

FDIHs e-handelskonference og messe - vil du klare dig i giganternes æra?

Tagintegrerede solceller i klassiske teglstens tage

FoodTech styrkes af international kongres om genbrug af vand

Digitalisering af dine gamle tegninger til DWG

IndustriUpdate: Mulighederne på eksportmarkederne skal udnyttes bedre

Industriel CT scanning - Tommel op eller ej?

Stormøde for sikringsansvarlige hos Alux

Webinar: Digitalisering - en vigtig rolle i fremtidens produktion

Temadag om droner i energisystemet

Lær Revit Architecture trin for trin - deltag på 4-dages grundkursus fra d....

UGENS lagermaskine fra KAPEMA

Send til en kollega

0.207