23948sdkhjf

Iværksættere: De gør det til en forretning at fjerne små virksomheders spildtid

Afbud og kunder der bliver væk, koster på bundlinjen hos mindre virksomheder. Iværksættere vil gøre kamp mod spildtid til en forretningen.
Når eksempelvis frisører får et afbud eller ikke har fået sin kalender fyldt op med kunder, koster det på bundlinjen. Spildtid og afbud betyder tab at indtjening.

Men det skal et nyt koncept, forsøge at rette op på.

Afbudspladser.dk vil begrænse spildtid i små- og mellemstore virksomheder, så de kan optimere deres service og effektivitet.

Indtil nu har virksomheden lavet aftaler med lokale frisører, der vil have fyldt salonen helt op på trods af afbud og stille perioder. Men snart følger andre branchen som massører, kørelærere, værksteder, håndværkere og planen er at virksomheden skal være landsdækkende.

- Vores koncept er ret simpelt. Vi tilbyder virksomheder, der benytter sig af en eller anden form for tidsbestilling eller som f.eks. har optimale holdstørrelser som køreskoler, med at fylde kalenderen helt op med kunder, forklarer Henrik Kristensen, der er en af ophavsmændene bag den nye forretning.

Forbrugerne skal lokkes til med muligheden for at få rabat. Alene i Grenå, hvor virksomheden har sine rødder, har over 300 brugere tilmeldt sig på rekordtid. Så nu er turen kommet til resten af Djursland, Aarhus og Randers.

Tid fordærves let
Fra revisionsfirmaet Kvist Jensen, der har afdelinger i 7 østjyske byer, siger revisor og partner Torben Thomsen fra firmaets Grenå-afdeling:

- Tid er en letfordærvelig varer, og afbud koster mange små og mellemstore virksomheder penge. Tiden jo er gået og ikke kan sælges igen senere. Virksomheder har faste omkostninger som husleje og forsikringer, der skal betales, uanset om man har noget at lave eller ej. Hertil kommer investeringer i maskiner og udstyr som også skal forrentes.

Og han mener, at det næsten altid kan betale sig at sælge en afbudstid, uanset at man giver en rabat:

- Det kan godt være, at man tjener mindre, men i forhold til alternativet med tomgang, så lander næsten alle penge på bundlinjen, hvis tid er den væsentligste del af ydelsen og vareforbruget er begrænset som f.eks. hos en frisør. Endelig er det jo muligt at kunden, der tager afbudstiden, bliver fast kunde som også tidbestiller til normalprisen, understreger Torben Thomsen.

Får gratis markedsføring
Folkene bag afbudspladser.dk har en baggrund i online markedsføring. Men de ved også, at mange små og mellemstore virksomheder føler, at det er dyrt og besværligt, hvis de selv skal gå aktivt ind i online markedsføring, og samtidigt forstår de måske ikke helt de digitale muligheder.

- Via Afbudspladser.dk hjælper vi dem på ren ’no cure no pay’ basis. Virksomheden betaler kun en andel af den omsætning, vi henviser. Udover at fylde kalenderen hjælper vi dem indirekte med deres markedsføring - for mange afbudskunder bliver jo hængende som faste kunder, forklarer Henrik Kristrensen.

En af de lokale håndværkere, der har benyttet den nye mulighed er frisørmester Elisabeth Cappello i Grenå. Hun har altid selv været med på den digitale bølge og var blandt de første frisører, der benyttede online tidsbestilling. I dag booker 85 procent af salonens kunder online. Alligevel var hun meget positiv, da hun blev præsenteret for Afbudspladser.dk.

- Vi er rigtig glade for samarbejdet. Vi har både fået nogle gode anbefalinger, nye kunder og en fyldt kalender uden tomme afbud, fortæller hun.

EU-støtte til udvikling
Afbudspladser.dk har fået støtte fra en erhvervsudviklingsfond i EU, og virksomheden har derfor planer om at blive landsdækkende.

- I første omgang satser vi på at dække vores eget lokalområde i det østjyske med fokus på Djursland, Aarhus og Randers, men planen er hurtigt at vokse til at dække hele Danmark, for danskerne elsker et godt tilbud, slutter Henrik Kristensen.



Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.171