23948sdkhjf

Præstationssamtaler fremmer ikke præstationerne

Ledelse: Drop rutinerne og grib spontaniteten, lyder konklusionen fra norske forskere

Hel- eller halvårlige præstationssamtaler med medarbejderne er på vej ud hos mange multinationale selskaber. Det koster dyrt, skaber dårlig intern konkurrence.

Og som vi beskrev i går er det mere undtagelsen end reglen, at toplederne på de danske virksomheder efterspørger feedback fra mellemledere og medarbejdere og indgår i en dialog, der er vigtig for ledelsesudviklingen.

Forskning viser samtidigt, at erstatningen for den dialog - præstationssamtalen - måske slet ikke er så godt et redskab, som mange ledere tror. I hvert tilfælde ikke, hvis den bruges som en ren rutine.

Hvis lederne vil holde samtaler med medarbejdere om deres præstationer, skal det nemlig være timede og samtidig spontane for at have effekt og bidrage til, at medarbejderen yder bedre.

Der fremgik af Magasinet Arbejdsmiljø, som i efteråret så på en række resultater fra norske forskere.

Styrker lysten til arbejdet
Med udgangspunkt i deres egen forskning gav forskerne et bud på, hvorfor den slags samtaler er på retur – de fremmer simpelthen ikke medarbejdernes præstationer, skrev magasinet.

Ifølge forskerne er det der skal til feedback til medarbejderne på en måde, der både styrke lysten til arbejdet og fremme præstationerne.

Læs også: Coop vil effektivisere på hovedkontoret

– En tilbagemelding skal være konstruktiv, den skal være godt timet, men skal være nærmere spontan end planlagt, og den skal handle konkret om selve det arbejde, der bliver udført og ikke om medarbejderens person. Og medarbejderen skal kunne mærke, at lederen faktisk ved, hvordan opgaven er løst, ligesom der også gerne må følge råd med, som er konstruktive og fremadrettede, forklarer forskerne i magasinet.

Konstruktiv feedback
Forskerne opbyggede et spørgeskema, som efter en detaljeret udvælgelsesprocedure blev sendt til 158 med- arbejdere i norske offentlige virksomheder og deres 29 ledere.

Spørgeskemaet handlede blandt andet om lederens evne til at give konstruktiv feedback både når noget var lykkedes mere eller mindre godt, at være præcis og ikke lade for lang tid gå før feed-back. I spørgeskemaet til lederen indgik blandt andet en vurdering af arbejdspræstationen.

Læs også: Salling-chef bliver bestyrelsesformand for DR

- Det viste sig, at jo mere konstruktivt tilbagemeldingerne blev oplevet af medarbejderne, desto bedre blev deres efterfølgende arbejdspræstationer vurderet af deres ledere, hvis timingen ellers havde været god. Det nyttede således ikke at komme med konstruktive tilbagemeldinger, hvis de kom for sjældent eller for længe efter, at opgaven var udført, siger forskningsleder, professor Bård Kuvaas fra Handelshøyskolen BI, Bedrifts- økonomisk Institut ifølge Magasinet Arbejdsmiljø.

Ifølge forskerne er konstruktive tilbagemeldinger kendetegnet ved, at det handler om positiv adfærd og resultater, som stammer fra medarbejderens kundskab og færdigheder. Tilbagemeldingerne skal være opgaverelateret i modsætning til personorienteret. Desuden skal de være specifikke og lette at forstå, samt acceptable og nøjagtige.

Mere om: HR | ledelse


Hold dig opdateret med Leder IDAG

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Endnu en byggegigant nedskriver

Milliongæld: Designfirma begæret konkurs

Jyske sømandschips ligner et kæmpehit

Minus vendt til plus hos konkursramt møbelhus

Himmerlandskød regner med op imod 50 nye medarbejdere

Fransk oliekæmpe lurer på danske el- og naturgaskunder

Nyhedsbrev

Få tusind kroner fra gentagelse i Rødekro-firma

Pænt regnskab forude – fyrer direktøren

Erhvervsstyrelsen er klar til at lukke 11.000 virksomheder

1

Velux-sag: Trods kaos vil justitsminister ikke ændre på forholdene

Peter Brovil skal styre travl udviklingsafdeling

- Vi startede med et problem

Fiskeselskaber slår sig sammen

Danmark i top på robotrangliste

Fragtbossen leverer selv pakkerne

DHL-chefen sætter sig selv i kurerbilen for at lytte til medarbejdernes behov

Praktikant vendte udviklingen hos møbelproducent

Møbelboss svarer igen på kritik

Branchedirektør tror på kombination af online og fysisk salg.

Kuehne + Nagel vinder markedsandele

Succesen fortsætter for speditionskæmpen, der viser vækst på alle parametre

Tyggegummi-folk: Vi giver ikke op

Mini-tyggegummifabrik er stadig på vej trods tvangsopløsning

Efter rekordår: Direktør forventer tilbagegang

Konkursramt Esbjerg-firma på fode igen

Thorfisk udskyder flytning til næste år

Fiskefabrik politianmeldt for listeria-fup

Operation X: Virksomheden solgte laks med listeria-bakterier men forfalskede analyse

Konkursramt lysfirma fortsætter i fusionsselskab

Over halvdelen af arbejdspladserne er gået tabt. Ejeren vil ansætte igen

Se listen: Verdens mest konkurrencedygtige økonomier

Grønt lys til Gomspaces millionplaner

Siemens Gamesa rykker rundt i toppen

Inwido: - Vi er forberedt på en nedtur

Trods konkurs: Fortsat fremgang hos BV Trappen

Medicinal-mand skal styre NKT Photonics' finanser

Grundfos' ejerfond mister formand og næstformand

Prisen afgør, hvor grønne vi er

Tidligere ejer vender tilbage til Combi-System

Odsherred Forsyning skal have ny direktør

DPA gør status på tysk salgssats

Flest robotter i det midtjyske

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hold buffeen varm med VPD's varmebriks i rustfrit stål

Udbud i forsyningssektoren for praktikere – lovlighed og godt købmandskab

Fremtiden er elektrisk: Lancering af World Energy Outlook 2018

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Fra usund til sund arbejdspladskultur - Vær med i Vordingborg 5.12

Siemens hjælper med reducering af tidsforbruget med Virtuel Commissionering

Gratis inbound seminar: Sådan får du flere varme leads

Scan Office har stået for at opdatere indretningen af Hotel Christiansmindes

Bliv klogere på hygiejnisk design på FoodTech

Elhandlerens restanceprocedure i Engrosmodellen

Skal din næste bakke til dine fødevarer have et mindre klimaaftryk?

Innovationskonkurrence høster ansøgninger fra 45 lande

Fremtiden er elektrisk: Lancering af World Energy Outlook 2018

Logistikkompagniet vinder CSR People Prize for sit store sociale ansvar

ButiksKompagniet er hovedsponsor for Byens Bedste i Aarhus

Årets ejerleder 2018 - Dansk Halbyggeri er nomineret

FoodTech Award 2018: Se de nominerede her

Temadag om droner og databehandling i forsyningsselskaber

NCC Danmark vinder CSR People Prize for sit sociale ansvar

Få styr på varmeregnskabet og på varmemålingen

Teleskopkran er digitaliseret

Temadag om droner og databehandling i forsyningsselskaber

Fra verdenskongres til innovationskonkurrence: FoodTech byder på masser af ...

Arbejdsmiljø, stress og produktivitet - bliv klogere i Horsens 8. nov.

Temadag om ecodesign

Send til en kollega

0.253