23948sdkhjf

Egen lastbilsflåde giver bonus i miljøregnskabet

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Langt mindre CO2-udledning og ti biler færre på grund af effektiv planlægning er en direkte konsekvens af strategi for distributionen.

Mindst to millioner liter diesel. Så meget brændstof har Lemvigh-Müller i selv et konservativt skøn sparet siden 2013.

Læs også: Stadig stor ledighed blandt fleksjobbere

Besparelsen er nået dels ved at optimere kørslen på flere områder, dels ved at udskifte samtlige lastbiler og kun køre med markedets mest miljøvenlige materiel.

Analyse hjælper chauffører
Samtidig er Lemvigh-Müller begyndt at anvende et avanceret elektronisk planlægningssystem og et online system i alle virksomhedens 36 lastbiler. Systemet analyserer konstant chaufførernes måde at køre på og vejleder chaufføren til at køre endnu mere energirigtigt og hele tiden bruge så lidt brændstof som muligt.

Bilerne kører nu omkring en kilometer længere på literen end tidligere. Går man ud fra det gængse tal, at en liter diesel udleder cirka 2,6 kilo CO2, har Lemvigh-Müller nedbragt sin CO2-udledning med mindst fem millioner ton, eller samme mængde som kommer fra mere end 700.000 danskere om året.

Den rigtige retning
For Jesper Terp Christensen, projektleder i Lemvigh-Müllers afdeling for Kvalitet, Miljø og CSR, er det helt i tråd med koncernens værdier og mål og et skridt i den rigtige retning:

- Helt overordnet vil vi medvirke til, at vores omverden behandles ansvarligt. At vi nedbringer vores lastbilers forbrug af brændstof, spiller godt sammen med arbejdet med at reducere vores belastning af miljøet ved at minimere alle former for udledninger og energiforbrug, siger han.

Mere arbejde, men færre biler
I 2013 besluttede Lemvigh-Müller at udskifte alle biler og selv stå for at distribuere virksomhedens stål. Det mål nåede man i 2017. Og sammen med systemerne fra Mercedes, "FleetBoard" og "AMCS Fleetplaner", har grossisten kunnet reducere lastvognsflåden med hele ti biler. Det fortæller driftsleder Preben Mandsberg og fortsætter:

- De ti lastbiler, vi har kunnet skille os af med, skal oven i købet ses i lyset af, at vi samtidig har leveret endnu mere stål i perioden. Det, synes jeg, viser, hvor effektivt vi har arbejdet med det.

Brændstofbesparelsen kommer desuden fra, at Lemvigh-Müller uddanner alle chauffører i at køre energirigtigt. Det er vigtigt, at chaufføren kender bilens køreegenskaber for for eksempel at kunne lade bilen rulle længst muligt for egen kraft frem mod rødt lys.

Nemmere at overholde regler
En vigtig sidegevinst ved den måde, Lemvigh-Müller udfører planlægningen på, er, at man altid sikrer, at alle gældende regler for både vægtbegrænsninger og køre-hviletid overholdes.

Endelig kommer en del af Lemvigh-Müllers positive resultater for CO2-reduktion fra at standardisere selskabets materielflåde, både lastbiler og efterspændte enheder, for eksempel kraner. Ved at standardisere flåden og sikre, at alle biler for eksempel kan betjene miljøzoner i større byer, giver det en fleksibilitet, der betyder, at man bedre kan udnytte bilerne. Det betyder igen, at der skal færre biler på vejen og køres færre kilometer.

- Tidligere havde vi en blandet landhandel af forskellige bilmærker og trailere. Det gjorde, at der hver dag skulle tages en række specialhensyn til, hvilken bil der kørte hvor. Men med en ny, ensartet og standardiseret flåde kan vi langt bedre styre og optimere kørslen.

Siden 2017 har Lemvigh-Müller selv stået for at levere stål i hele landet med egen moderne lastvognsflåde.

Mere om: CSR


Hold dig opdateret med Leder IDAG

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Endnu en byggegigant nedskriver

Jyske sømandschips ligner et kæmpehit

Himmerlandskød regner med op imod 50 nye medarbejdere

Milliongæld: Designfirma begæret konkurs

1

Velux-sag: Trods kaos vil justitsminister ikke ændre på forholdene

Minus vendt til plus hos konkursramt møbelhus

Nyhedsbrev

- Vi startede med et problem

Pænt regnskab forude – fyrer direktøren

Erhvervsstyrelsen er klar til at lukke 11.000 virksomheder

Peter Brovil skal styre travl udviklingsafdeling

Få tusind kroner fra gentagelse i Rødekro-firma

Fiskeselskaber slår sig sammen

Fransk oliekæmpe lurer på danske el- og naturgaskunder

Danmark i top på robotrangliste

Praktikant vendte udviklingen hos møbelproducent

Møbelboss svarer igen på kritik

Branchedirektør tror på kombination af online og fysisk salg.

Fragtbossen leverer selv pakkerne

DHL-chefen sætter sig selv i kurerbilen for at lytte til medarbejdernes behov

Kuehne + Nagel vinder markedsandele

Succesen fortsætter for speditionskæmpen, der viser vækst på alle parametre

Thorfisk udskyder flytning til næste år

Fiskefabrik politianmeldt for listeria-fup

Operation X: Virksomheden solgte laks med listeria-bakterier men forfalskede analyse

Konkursramt lysfirma fortsætter i fusionsselskab

Over halvdelen af arbejdspladserne er gået tabt. Ejeren vil ansætte igen

Tyggegummi-folk: Vi giver ikke op

Mini-tyggegummifabrik er stadig på vej trods tvangsopløsning

Efter rekordår: Direktør forventer tilbagegang

Konkursramt Esbjerg-firma på fode igen

Se listen: Verdens mest konkurrencedygtige økonomier

Grønt lys til Gomspaces millionplaner

Siemens Gamesa rykker rundt i toppen

Inwido: - Vi er forberedt på en nedtur

Trods konkurs: Fortsat fremgang hos BV Trappen

Medicinal-mand skal styre NKT Photonics' finanser

Grundfos' ejerfond mister formand og næstformand

Prisen afgør, hvor grønne vi er

Tidligere ejer vender tilbage til Combi-System

Odsherred Forsyning skal have ny direktør

DPA gør status på tysk salgssats

Flest robotter i det midtjyske

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hold buffeen varm med VPD's varmebriks i rustfrit stål

Udbud i forsyningssektoren for praktikere – lovlighed og godt købmandskab

Fremtiden er elektrisk: Lancering af World Energy Outlook 2018

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Fra usund til sund arbejdspladskultur - Vær med i Vordingborg 5.12

Siemens hjælper med reducering af tidsforbruget med Virtuel Commissionering

Gratis inbound seminar: Sådan får du flere varme leads

Scan Office har stået for at opdatere indretningen af Hotel Christiansmindes

Bliv klogere på hygiejnisk design på FoodTech

Elhandlerens restanceprocedure i Engrosmodellen

Skal din næste bakke til dine fødevarer have et mindre klimaaftryk?

Innovationskonkurrence høster ansøgninger fra 45 lande

Fremtiden er elektrisk: Lancering af World Energy Outlook 2018

Logistikkompagniet vinder CSR People Prize for sit store sociale ansvar

ButiksKompagniet er hovedsponsor for Byens Bedste i Aarhus

Årets ejerleder 2018 - Dansk Halbyggeri er nomineret

FoodTech Award 2018: Se de nominerede her

Temadag om droner og databehandling i forsyningsselskaber

NCC Danmark vinder CSR People Prize for sit sociale ansvar

Få styr på varmeregnskabet og på varmemålingen

Teleskopkran er digitaliseret

Temadag om droner og databehandling i forsyningsselskaber

Fra verdenskongres til innovationskonkurrence: FoodTech byder på masser af ...

Arbejdsmiljø, stress og produktivitet - bliv klogere i Horsens 8. nov.

Temadag om ecodesign

Send til en kollega

0.207