23948sdkhjf

Fredagsbog: Det er ikke let at skifte det røde ocean ud med det blå

| Af Carsten Steno | Tip redaktionen om en historie

Forfatterene til en af de sidste 10 års mest læste managementbøger kommer nu med en praktisk opfølgning. Og den er der behov for. Det har nemlig vist sig at være sværere end ventet at tænke ud af boksen og skabe sit eget marked.

En af de senere års mest kendte management-bøger, ”Blue Ocean Strategy”, handler om at tænke ud af boksen og definere sit eget marked, hvor konkurrencen er minimal.

Bogen udkom i 2005 og blev læst af mange danske direktører og bestyrelsesmedlemmer. De to forfattere, W. Chan Kim og Renée Mauborgne, blev fejret som ledelsesteoriens nye helte. Og hvorfor ikke – deres bog er solgt i mere end 3,6 mio. eksemplarer verden over.

Deres observation var, at ingen virksomheder og brancher har konstant succes. Virksomheder skulle derfor ikke holde fast i bestemte handlemønstre, men hele tiden omtænke den måde de markedsfører, sælger og kommunikerer på deres marked. Virksomheder skulle i processen finde deres helt unikke forretningsområde. Skabe sig deres eget marked, hvor der ingen eller meget få konkurrenter var..

Bogens ” blå ocean” symboliserede de unikke markedspositioner, hvor konkurrencen er minimal. Det røde ocean var havet, hvor konkurrencen var dødelig. Læs mere her: Hvad kendetegner det røde og det blå ocean

Svær teori at arbejde med
I praksis har blue ocean strategy vist sig svær for mange virksomheder at arbejde med.

For det kan godt være, at virksomhedsdrift i det røde ocean ikke giver det helt store overskud. Men virksomhedernes organisation er vant til at arbejde i det røde område, Og hvordan er det lige man i praksis skal bevæge sig ud på helt nyt og ukendt terræn. Og hvilke risici medfører det.

Læs også: Matas køber succesfuldt dansk makeup-brand for 135 millioner kroner

Derfor er det også naturligt, at de to forfattere nu har skrevet en opfølgende bog ”Blue Ocean Skift, hvor de har undersøgt, hvordan virksomheder har arbejdet med at implementere ideen om at tænke ud af boksen og definere deres eget marked. De ser på virksomhedernes successer og fiaskoer og anviser nye konkrete værktøjer til at gennemføre skiftet fra det røde til det blå ocean.

Forstå situationen
Undervejs har forfatterne fundet ud af, at ingen forvandlingsprocesser fungerer uden, at de anerkender den tvivl medarbejderne i organisationen naturligt har og prioriterer opbyggelsen af deres selvstillid lige så højt som arbejdet med at frigøre deres kreativitet i velfinerede processer.

Derfor skal man heller ikke sætte et blue ocean strategi-arbejde i gang i en virksomhed, hvis den f.eks. er opslugt af at implementere et nyt ERP-system.
.
Ifølge forfatterne handler det om forstå virksomhedens nuværende situation, at forestille sig, hvor virksomheden vil være i fremtiden, finde veje til at komme derhen og derefter skride til handling.
Hvordan er mere detaljeret beskrevet i bogen

Læs også: Amazon satser stort på egne produkter

Der er ingen tvivl om, at ” Blue Ocean Skift” nok skal blive efterspurgt. I hvert fald i det omfang nye management teorier ikke har overhalet ideen om at bevæge sig ud på det blå ocean.

I disse disruptiontider, hvor man siger, at ”konkurrencen kommer alle steder fra og kun er et click væk", er det under alle omstændigheder blevet sværere at skabe sit eget marked. Og lykkes det alligevel, er den tid, man kan bevare det sig for selv kortere, end da forfatterne til "Blue Ocean Skift" skrev deres første bog.


FREDAGSBOGEN:

Titel: Blue Ocean Skift
Forfatter: W. Chan Kim og Renée Mauborgne,
Pris: 350 kr.
Sider: 304
Forlag: Gyldendal Business


Hold dig opdateret med Leder IDAG
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Kamstrup-direktør skal stå i spidsen for ny DI-forening

Langelandsk ejer sælger til konkurrent

DFDS udstikker kursen for de næste fem år

Fire strategiske søljer skal holde DFDS på stabil vækstkurs frem mod overskud på 5,5 mia. kr. i 2023

Padborg Fjernvarme indgår aftale om overskudsvarme med Arla

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Virksomheder aner ikke hvad de skal gøre ved forbruger-ratings

Nyhedsbrev

8.038 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Dansk køkkenfirma vil plante flag i Sverige

EU-Kommissionen revser Danmarks grønne ambitioner

Dansk kameraproducent solgt i milliardhandel

Omsætningen halveret: Aalborg Energie Technik i rødt

Inter Primo runder seks årtiers milepæl

97 investorer køber grønne obligationer for en milliard hos European Energy

Han har investeret millioner i ny chokoladefabrik

Unisteel er blevet solgt

Foss klar med 10.000 nye kvadratmeter

Elselskaber advarer: Elnettet er slet ikke klar til en sværm af elbiler

Dansk forhaling af Nord Stream 2 giver Ukraine trumfkort overfor Rusland

Lars Larsen er sygemeldt på ubestemt tid

Jysk-grundlægger Lars Larsen er sygemeldt og vil ikke være på kontoret det næste stykke tid, oplyser Jysk

Endnu et trecifret millionminus

Højtalervirksomheden Libratone kom ud af 2018 med endnu en blodrød bundlinje. Siden 2014 har selskabet tabt mere end en halv milliard

Ingeniørvirksomhed indtager Norge

Paradoks: Varm sommer koster på bundlinjen hos fjernkølingsselskab

13

Nyt kyllingeslagteri er "bestemt ikke" halal

Oliedirektør idømmes fem års fængsel for mandatsvig

Ny formand og sekretariatsleder i DIs affaldssektion

Endnu en ny direktør i Dansk Erhverv

Ny direktør hos Aplica

EU bekræfter nej til stålgigant efter at selskaber gav op

Plastindustrien fuldender rokaden

NorSea Wind får ny direktør

Kastrup får ny direktør

Medie: Coloplast pønser på at sælge ud

Ny direktør hos KVM Industrimakiner

Siemens Gamesa får ny onshore-direktør

Aarhusianske plejere skal selv fordele ældre-millioner

Nyt æresmedlem i Plastindustrien

Nilfisk styrker ledelsen med R&D-profil

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Persondata - update 2019

Overlad trygt produktionen af din styretavle til Eegholm - se hvor enkelt det kan gøres...

Nyt ledelsessystem for bæredygtig finansiering

Eksport Tyskland - Nortec 2020, 21-24 Januar - Den danske fællesstand

Læs Dansk VVS, nr. 6 – 2019

Industri Udvikling ser frem til et godt samarbejde med Wila

HCP Maskincenter har nu både showroom og lager på den halve plads

Ny SNYPER-LTE Graphyte signaltester - analyserer flere netværk samtidig

Blockchain - Veldokumenteret vej fra jord til bord

UGENS lagermaskine fra KAPEMA

Er Finland et marked for dig? - Verdens bedste og billigste markeds undersøgelse -Dansk Fællesstand

Nye lovkrav i Polen

Blockchain

Knowhow er baggrunden for Ajos’ kraneventyr i udlandet

Ny pladsbesparende RFID-læser med standardiseret forbindelse til cloud-applikationer fra Siemens

Tydeligt overblik over komplekse systemer

DIAP bliver guldpartner på The Smart Company under hi-messen

Fremtidens Fundament nomineres til Oslo Miljøpris 2019

Ny hi-award skal sætte fokus på bæredygtighed

Hils på din nye kollega - kontorrobotten

E-kursus i ikke-diskriminerende adfærd og intern overvågning

Mange nye HR-funktioner med seneste Dynamics 365 for Talent - Måske du alle...

B&R kompakt controller med integreret switch.

Interesseret i materialeteknologi? Og testfaciliteter?

3G-netværket har talte dage

Send til en kollega

0.218