Ledelse: Møbelkæden skal dø nu for at kunne overleve

Den nye kædedirektør trådte til i år og har nu fået medlemmernes opbakning til sin revolution.

Møbelkæden "Møbelkæden", der består af 38 butikker skal kort inde i 2018 have nyt navn, nyt logo og helt ny kædestrategi.

Læs også: ”Dårlig ledelse” fører til katastrofeår for Intersport

Det er vedtaget med overbevisende flertal på en nylig afholdt generalforsamling, og det glæder Lene Witt Johansen, som tidligere på året trådte til og kom fra en stilling i Garant Møbels kædeselskab.

- Da jeg kom til, undersøgte vi kædens kendskabsgrad, og den var meget lav, selv om der var investeret dyrt i tv-reklamer. Når butikkerne ikke bruger navnet Møbelkæden, når det ikke står på bilen, på tøjet og på butiksfacaden, så ved kunderne ikke, at butikken tilhører en kæde.

Yngre og ustøvet

Derfor har hun samlet opbakning til en offensiv synlighedsstrategi, som kæden nu investerer massivt i for medlemmernes penge. Navnet bliver helt nyt, og det skal synliggøres.

Hun kan endnu ikke afsløre indholdet.

- Men navnet skal signalere noget tryghed, noget med service. At kunderne tænker, at der er "noget for mig". At det er butikker med lokal forankring. Det bliver mere aldersneutralt og mindre støvet.

Læs også: Ny koncernchef i Dagrofa

Identitetskonceptet er udviklet i samarbejde med reklamebureauet Shark & Co. og skal virke fremtidssikrende for kæden.

 - Hvis en ung møbelhandler spørger en rådgiver om, hvor han skal søge hen, så vil svaret lyde, at han skal melde sig ind i Møblér-kæden! For de har styr på tingene, samarbejdet er formaliseret, så er det vi også nødt til at være.

Med en aldersneutral profil vil hun fremme de vanskelige generationsskifte, som mange butikker i kæden står over for. Flere butikker i kæden er allerede lukket, fordi et generationsskifte ikke kunne gennemføres.

Vil stoppe blødningen

Derfor skal strategien ifølge Lene Witt Johansen ”sætte proppen i”. Kæden skal stoppe med at bløde butikker. Godt 10 er forsvundet fra landkortet på 5 år.

- Der er for nylig sket et generationsskifte i Bogense, og vi er glade for, at vi i højere grad kan favne en som ham, når vi får en moderne og mere opdateret profil. Så det er også en øvelse for at sikre fremtidens generationsskifter.

Læs også: Cheferne har ikke tid til at sparre med deres ansatte

Der vil dog stadig være forskel på en kæde som Møblér og en kæde som den nye udgave af Møbelkæden. Møblér vil stadig være den strammeste af de to. I Møbelkæden skal der fortsat være frihed til at være købmand. Møbelkædens profil vil fortsat være en kæde af dybt lokalforankrede forretninger. Og i Møbelkæden vil der fortsat være decentral fakturering, hvor medlemmerne hver især kan trække på kædens rabatordninger hos leverandører.

- Og frihed til at vælge, om man vil have et billigere sortiment eller dyrere design ved siden af kædesortimentet.

Mere attraktiv for leverandører
Det er Idag.dk's søstermagasin, Wood Supply, der træffer kædedirektør Lene Witt Johansen på Møbelmessen i Skandinavien, og den messe bruger kæden især til at holde øje med modeller, som kæden måske kunne få eneret på.

- Med en styrket, fælles organisation står vi stærkere over for leverandører. Vi kan i højere grad sige, at hvis de handler med os, så vil det også blive stærkere markedsført.

Ved at få eneret på polstermøbler på modelniveau kan Møbelkæden tilpasse produktet til de enkelte butikker, fortæller hun.

- Det kunne være, at sofaen sælges bedst med læder i København og bedst med stof i Jylland.

De dyre og ubrugelige tv-reklamer er lagt på is. Men Lene Witt Johansen vil ikke afvise, at kæden går på tv igen. Men det vil først ske en dag, hvor kæden fremstår som en kæde og med fuld synlighed i alle butikker. Dén dag vil det give mening igen.

- Men vi ser stadig salgsavisen i postkasser som et vigtigt reklamemedie, for vi er en udpræget kæde af landbutikker.

Mere om: ledelse


Hold dig opdateret med Leder IDAG

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Kun ganske få nye jobs i gigantvirksomheder

Her cykler medarbejderne ved skrivebordet

Bordpladeproducent har taget kreative metoder i brug for at øge medarbejdertilfredsheden.

Ny aftale åbner for mere dansk kød og medicin til Japan

Salg af danske varer til Japan ventes at stige med op til 70 procent, når frihandelsaftale er underskrevet.

8 ud af 10: Jobbet gør ondt

Over 8 ud af 10 medlemmer af 3F har smerter i kroppen i løbet af en arbejdsdag. Det er ikke rimeligt, siger professor i arbejdsmedicin.

Body Shop henter ny direktør fra Adidas

Den nye mand sætter sig for bordenden til august.

Arbejdere holder fast i industriferien

Nyhedsbrev

Stiftere siger farvel til Rawbite

Kun en enkelt af de tre idémænd bliver hos nøddebar-producenten

Invita-butikker får nye ejere

Køkkendirektør i Esbjerg og Vejle takker af

Flere byggefirmaer går konkurs trods opsving

Antallet af højvækstvirksomheder i byggeriet er fordoblet

Flügger-søn scorer toppost

27-årig er kommet helt til tops i datterselskab.

Jensen Denmark fyrer 69 ansatte

Ny direktør i Epc Technology

Salgschefen sætter sig i direktørsædet.

Danske virksomheders salg til udlandet stiger efter halv års dyk

Lykke Friis forlader Vestas' bestyrelse

1

Hovedstadens virksomheder er sløve til at tage lærlinge

Dansk Metal spår ikke, at virksomhederne i hovedstadsområdet vil tage mange lærlinge det kommende år.

Unge på landet fritidsjobber mest

Der er stor forskel på, hvor meget unge arbejder afhængigt af, om de kommer fra landet eller fra storbyen.

Ny servicechef i Verdo Energy Systems

Danske Commodities solgt

Sommerferie på Leder IDAG

Ulige konkurrence på nettet koster danske arbejdspladser

Frihandel og konkurrence er godt, men det skal være på fair og lige vilkår, siger Dansk Erhverv.

KK udvider i Polen

Den midtjyske producent af styresystemer til vindmøller føjer ekstra 3.500 kvm til fabrikken i Stettin

Flere konkurser i første halvår af 2018

Bølgedal hos møbelproducent

En forrygende start på året blev afløst af et pludseligt salsstop for HKC Møbler

Slut med papirhelvede i offentlige udbud: Aflevér tilbud digitalt

Secomea går ind i USA

Direktørskifte hos Metafix

Tegnestue ansætter direktør – og udvider med ingeniører

Overvejer hjælp til tørkeramte landmænd

Anlægsgartner udvider med afdeling i Vejle

Der har ikke været færre ledige i ni år

En god lærling kan godt have grå stænk

Gigantordre til Siemens Gamesa

Social dumping: Slikgrossist skal betale over en halv million kroner

Global Boiler Aalborg udvider

DTU samler den sundhedsteknologisk ekspertise

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Mød letvægtsroeren Eskild Ebbesen til årets Effektiviseringskonference 16/11-2018

Tysk økonomi fortsætter sin fremgang, men Brexit kan presse udviklingen

Mezzaniner udgør platformen for indretningen i Skanderborg Ungdomsskole

Byg bro mellem byggeriets parter – Aalborg | Aarhus | København

Sådan gik det GTS-nettet i 2017

Skab tillid med klima ikon

Danske virksomheder har forbedret deres internationale konkurrenceevne, men vær opmærksom på Brexit

Hybrid-kuglelejer der får tingene til at glide…

Elhandlerens restanceprocedure i Engrosmodellen

[GUIDE] 3 sikre tips til egenkontrol af jeres pallereoler

Temamøde: Nyt Fællesregulativ og skærpede krav til nettilslutning

Atradius: Stor stigning i betalingsforsinkelser i Asien – pas på hvis du handler på kredit

Er sommertid = læringstid?

Udbud i forsyningssektoren for praktikere – lovlighed og godt købmandskab

Farvel til fordommene

Modulkontor midt i produktionen gør hverdagen lettere for medarbejdere og ledelse

Røde Orm

Ajos bruger CRM-system til præcis kundebetjening

Lær AutoCAD og AutoCAD LT fra bunden – deltag på grundkursus fra d. 29/8

Brexit har allerede påvirket handelen mellem EU og Storbritannien

Lær Revit Architecture trin for trin - deltag på 4-dages grundkursus fra d....

Rent grundvand — også til kommende generationer

Virksomhedskurser - Skræddersyede kurser til din virksomhed

Gratis videreuddannelse for 10.000 kr. om året for faglærte/ufaglærte

Introduktion til elmarkedet

Send til en kollega

0.145