23948sdkhjf

Ledelse: Møbelkæden skal dø nu for at kunne overleve

Den nye kædedirektør trådte til i år og har nu fået medlemmernes opbakning til sin revolution.

Møbelkæden "Møbelkæden", der består af 38 butikker skal kort inde i 2018 have nyt navn, nyt logo og helt ny kædestrategi.

Læs også: Coop vil effektivisere på hovedkontoret

Det er vedtaget med overbevisende flertal på en nylig afholdt generalforsamling, og det glæder Lene Witt Johansen, som tidligere på året trådte til og kom fra en stilling i Garant Møbels kædeselskab.

- Da jeg kom til, undersøgte vi kædens kendskabsgrad, og den var meget lav, selv om der var investeret dyrt i tv-reklamer. Når butikkerne ikke bruger navnet Møbelkæden, når det ikke står på bilen, på tøjet og på butiksfacaden, så ved kunderne ikke, at butikken tilhører en kæde.

Yngre og ustøvet

Derfor har hun samlet opbakning til en offensiv synlighedsstrategi, som kæden nu investerer massivt i for medlemmernes penge. Navnet bliver helt nyt, og det skal synliggøres.

Hun kan endnu ikke afsløre indholdet.

- Men navnet skal signalere noget tryghed, noget med service. At kunderne tænker, at der er "noget for mig". At det er butikker med lokal forankring. Det bliver mere aldersneutralt og mindre støvet.

Læs også: Salling-chef bliver bestyrelsesformand for DR

Identitetskonceptet er udviklet i samarbejde med reklamebureauet Shark & Co. og skal virke fremtidssikrende for kæden.

 - Hvis en ung møbelhandler spørger en rådgiver om, hvor han skal søge hen, så vil svaret lyde, at han skal melde sig ind i Møblér-kæden! For de har styr på tingene, samarbejdet er formaliseret, så er det vi også nødt til at være.

Med en aldersneutral profil vil hun fremme de vanskelige generationsskifte, som mange butikker i kæden står over for. Flere butikker i kæden er allerede lukket, fordi et generationsskifte ikke kunne gennemføres.

Vil stoppe blødningen

Derfor skal strategien ifølge Lene Witt Johansen ”sætte proppen i”. Kæden skal stoppe med at bløde butikker. Godt 10 er forsvundet fra landkortet på 5 år.

- Der er for nylig sket et generationsskifte i Bogense, og vi er glade for, at vi i højere grad kan favne en som ham, når vi får en moderne og mere opdateret profil. Så det er også en øvelse for at sikre fremtidens generationsskifter.

Læs også: Topchefer i detailhandlen har lavere vækstforventninger end i andre brancher

Der vil dog stadig være forskel på en kæde som Møblér og en kæde som den nye udgave af Møbelkæden. Møblér vil stadig være den strammeste af de to. I Møbelkæden skal der fortsat være frihed til at være købmand. Møbelkædens profil vil fortsat være en kæde af dybt lokalforankrede forretninger. Og i Møbelkæden vil der fortsat være decentral fakturering, hvor medlemmerne hver især kan trække på kædens rabatordninger hos leverandører.

- Og frihed til at vælge, om man vil have et billigere sortiment eller dyrere design ved siden af kædesortimentet.

Mere attraktiv for leverandører
Det er Idag.dk's søstermagasin, Wood Supply, der træffer kædedirektør Lene Witt Johansen på Møbelmessen i Skandinavien, og den messe bruger kæden især til at holde øje med modeller, som kæden måske kunne få eneret på.

- Med en styrket, fælles organisation står vi stærkere over for leverandører. Vi kan i højere grad sige, at hvis de handler med os, så vil det også blive stærkere markedsført.

Ved at få eneret på polstermøbler på modelniveau kan Møbelkæden tilpasse produktet til de enkelte butikker, fortæller hun.

- Det kunne være, at sofaen sælges bedst med læder i København og bedst med stof i Jylland.

De dyre og ubrugelige tv-reklamer er lagt på is. Men Lene Witt Johansen vil ikke afvise, at kæden går på tv igen. Men det vil først ske en dag, hvor kæden fremstår som en kæde og med fuld synlighed i alle butikker. Dén dag vil det give mening igen.

- Men vi ser stadig salgsavisen i postkasser som et vigtigt reklamemedie, for vi er en udpræget kæde af landbutikker.

Mere om: ledelse


Hold dig opdateret med Leder IDAG

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Siemens Gamesa rykker rundt i toppen

Inwido: - Vi er forberedt på en nedtur

Tidligere Grundfos-formand vil ikke uddybe exit

Tyggegummi-projekt erklæret konkurs

Trods konkurs: Fortsat fremgang hos BV Trappen

Nyt domicil skal booste Global Timber i skandinavien

Nyhedsbrev

Topchef: Her er NCC’s milliardregning

Thorfisk lukker - Scanfish opruster i Hanstholm

Seafood Danmark har opkøbt Taabbel og flytter selskabets aktiviteter i Thorfisk fra Hvide Sande til Hanstholm

Aleris sælger drift af danske plejehjem i milliardhandel

Aleris, der blandet andet står for private plejehjem og hjemmehjælp, har solgt forretningsben for milliarder.

Medicinal-mand skal styre NKT Photonics' finanser

NCC varsler milliardtab

Grundfos' ejerfond mister formand og næstformand

Dronningen skrotter oliefyret

Endnu et opkøb: Velux fortsætter oprustning

Årets tredje opkøb er et danskejet selskab, der vender ’hjem’ til VKR-familien som led i ny satsning

Norsk pizzasucces vil åbne 40 steder i Danmark

Kæden har for længst forgyldt sine norske ejere

Nature Energy tæt på en investering på en kvart milliard

Udbudsmaterialet er sendt ud

Efter flere års kamp: Stor Gabriel-handel falder på plads

Trægrossist leverer rekordresultat

Netsupermarked: Selvkørende robotter er næste revolution

- Det vil betyde, at prisen for levering af varen vil falde og leveringshastigheden vil stige, siger Stefan Plenge fra Nemlig.

Ribe Jernindustri solgt

Alpi åbner i trekantområdet

DBI udvider fabrik i Polen

Bygger til fabrikken i Polen og sparer penge ved energi-optimering

Danske Fragtmænd har godt fat i de ufaglærte

Grundig oplæring, dansk på jobbet og nul-tolerance over for racisme er fundamentet i succes med at holde på ufaglærte medarbejdere

Junckers solgt til nye ejere

Prisen afgør, hvor grønne vi er

Tidligere ejer vender tilbage til Combi-System

Odsherred Forsyning skal have ny direktør

DPA gør status på tysk salgssats

Flest robotter i det midtjyske

DTU-direktør efterlyser ruminvesteringer

Sandwichkæde presset af flere dødsfald

Industrien fortsætter optur på jobfronten

Østjyske tømrerfirmaer fusionerer

Bispebjerg ansætter ny projektchef

Carsoe solgt til kapitalfond

Medie: Facebook bag gigantisk datacenter ved Esbjerg

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Innovationskonkurrence høster ansøgninger fra 45 lande

Fremtiden er elektrisk: Lancering af World Energy Outlook 2018

Logistikkompagniet vinder CSR People Prize for sit store sociale ansvar

ButiksKompagniet er hovedsponsor for Byens Bedste i Aarhus

Årets ejerleder 2018 - Dansk Halbyggeri er nomineret

FoodTech Award 2018: Se de nominerede her

Temadag om droner og databehandling i forsyningsselskaber

NCC Danmark vinder CSR People Prize for sit sociale ansvar

Få styr på varmeregnskabet og på varmemålingen

Teleskopkran er digitaliseret

Temadag om droner og databehandling i forsyningsselskaber

Fra verdenskongres til innovationskonkurrence: FoodTech byder på masser af aktiviteter

Arbejdsmiljø, stress og produktivitet - bliv klogere i Horsens 8. nov.

Temadag om ecodesign

Messe for VVS og sanitet

Konference 1. nov.: Bliv klogere på arbejdsmiljø, trivsel og produktivitet

Arla Foods Ingrediens er med til at sætte fokus på genbrug af vand på international kongres

Temadag om droner og databehandling i forsyningsselskaber

Hent jeres CNC fræsede emner hos VPD bearbejdning

Solceller i glas - facader og glaspartier

Siemens inviterer dig til "Innovation Day - Industrial Security - Getting s...

Fire udbytterige medlemsdage hos Gs1 Denmark

Online markedsføring skaber synlighed om Sparringspartnerne

Den énøjede ser det som andre ikke ser

Temadag om energieffektivisering i industrien

Send til en kollega

0.229