Kvinder er bedre til crowdfunding end mænd

Selv om de er færre når de oftere deres mål for finansiering af startkapital.

Selvom flere mænd end kvinder anvender crowdfunding for at rejse startkapital, har kvinder på globalt plan større succes end mænd med at nå deres finansieringsmål – og det gælder inden for alle brancher og geografiske områder.

Det viser en ny undersøgelse fra PwC og The Crowdfunding Centre.

Den nye analyse, ’Women Unbound: Unleashing female entrepreneurial potential’, omfatter over 450.000 crowdfunding-kampagner fra ni af verdens største crowdfunding-platforme i perioden 2015-16.

Den viser, at kampagner lanceret af kvinder havde 32 procent mere succes med at opnå finansieringsmålet end kampagner lanceret af mænd. 

- Kvindernes succes med crowdfunding står i stærk kontrast til de etablerede finansieringsmuligheder for opstarts- og vækstvirksomheder, hvor virksomheder ledet af kvinder stadig møder barrierer, når det gælder adgang til finansiering. Med crowfunding er det muligt at komme i direkte kontakt med markedet og med tusindvis af backers, støtter, kunder og potentielle samarbejdspartnere som aldrig før, og det er kvinderne altså særligt gode til at drage fordel af, fortæller Brian Rønne Nielsen, partner og ekspert i crowdfunding fra PwC.

Hvor mænd typisk har højere finansieringsmål, opnår projekter oprettet af kvinder større gennemsnitlige lånebeløb end projekter oprettet af mænd.

Læs også: Succes med crowfunding: Nu er han klar med sin Icebreaker

Hver enkelt backer bidrager i gennemsnit med 87 US-dollars til kvinder mod 83 US-dollars til mænd, hvilket svarer til en forskel på knap 5 procent. I Danmark er forskellen hele 15 procent i kvindernes favør.

Flere kvinder når deres mål
USA og Storbritannien er de lande, hvor crowdfunding af startkapital vinder mest frem med det største antal kampagner. I begge lande når 20 procent af kampagner, der er lanceret af mænd, deres mål – mod henholdsvis 24 procent og 26 procent af kampagner lanceret af kvinder.

Om crowdfunding af startkapital

Ved crowdfunding af startkapital anvender man rewardbaserede crowdfunding-platforme til at finansiere oprettelse, markedsføring og udvikling af nye virksomheder, produkter og serviceydelser, hvor bidragsyderne på forhånd betaler for et produkt, en serviceydelse eller et projekt for at hjælpe med at realisere dette.

Crowdfunding af startkapital har bredt sig, og finansieringsniveauet opnået gennem de ni platforme i rapporten er steget med hele 10 mio. US-dollars i 2009 til over 767 mio. US-dollars i 2016 med backers fra over 200 lande.
Det tilsvarende tal for kampagner lanceret af mænd i Danmark er 18 %, mens hele 33 % af kampagner, der er lanceret af danske kvinder, når deres mål. Denne tendens gælder i øvrigt også i lande, hvor crowdfunding endnu ikke er så udbredt til rejsning af kapital, fx Kina og Afrika. 

Læs også: Vækstlån kan supplere crowdfunding

- Selv i brancher, der er domineret af mænd, som fx teknologisektoren, hvor ni ud af 10 kampagner lanceres af mænd, har kampagner lanceret af kvinder en højere succesrate i forholdet 13 % til 10 %. Det samme gælder for den digitale teknologisektor, hvor tre kampagner lanceres af mænd for hver gang, der lanceres én kampagne af kvinder; her opnåede kvinderne en succesrate på 16 % mod 9 % hos mændene, forklarer Brian Rønne Nielsen. 

Potentiale for mere
Mænd anvender dog oftere end kvinder crowdfunding for at rejse startkapital og rejser meget mere kapital. Hele 89 % af de kampagner, der rejste en kapital på over USD 1 mio. var lanceret af mænd. Rapporten viser desuden, at blandt de 63 kampagner, der rejste kapital for over 1 mio. US-dollars, stod kvinder blot bag syv af dem. 

- Rapporten viser altså, at der er plads til endnu større fremskridt, da betydeligt flere mænd end kvinder benytter sig af crowdfunding til at finansiere deres virksomhed, og derfor rejser mænd også betydeligt mere kapital gennem denne kanal. Men rapporten bidrager med løsninger på de fordomme og tendenser, der forhindrer kvindelige iværksættere i at opnå større adgang til finansiering, og rykker ved de eksisterende iværksætter- og virksomhedsnormer, siger Brian Rønne Nielsen og fortsætter: 

- Det er meget positivt at se, at væksten i og den globale udbredelse af crowdfunding giver gode muligheder, der hver især kan bidrage med en stor social og økonomisk påvirkning. Det gælder bl.a. en forståelse og accept af, at crowdfunding nu er et veletableret miljø, hvor kvindelige iværksættere kan udnytte deres iværksætterevner og muligheder med en direkte adgang til markedet. Og det gør en kæmpe forskel.
Mere om: crowdfunding


Hold dig opdateret med Leder IDAG

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

3,2 mio. i bøde for karteldannelse

Danmarks bedste brand: Rema slår Lego af tronen

Erobrer førstepladsen foran MobilePay og Lego, der ellers har siddet solidt på toppen i mange år.

Helsingør-virksomhed overtager dele af amerikansk gigant

Godt gang i virksomhedssalget for andet år i træk

Direktør henter inspiration i produktionshallen

– For mig er det vigtigt, at jeg er blandt mine folk på gulvet. Jeg er ikke skrivebordstypen. Derfor har jeg ansat dygtige folk til at styre det administrative, fortæller ejerlederen.

33 millioner samler støv i fond for udstationerede

- Det strider mod enhver følelses af retfærdighed, at lovlydige skal dække regningen for dem, der snyder, lyder kritikken.

Nyhedsbrev

Rederi vil nyansætte 300

Når Bornholmslinjen fra september skal sejle til og fra Bornholm, bliver det med en organisation på cirka 300 ansatte. Cirka 250 til søs og 50 på land

Det bliver i familien: Pallefabrik skifter ejer efter 38 år

Kendt designmatador starter nyt møbelfirma

Auktionsklassikere af blandt andre Hans Olsen og Knud Færch graves frem og skabes på ny.

Eksportudsigten er bedre fra fabriksvinduet i Kroatien

- Der ser vi for eksempel Tyskland, hvor vi ikke tidligere har kunnet levere på grund af de høje lønninger, fortæller salgschef.

Munck Gruppen runder de to milliarder

Nymark & Fogh Teknik udvider ejerkredsen

Lad os smide en engelsk titel oven i lønnen

Vi elsker at pynte os med engelske titler, men det er måske slet ikke så smart endda. Folk forstår dem ikke - men det vil de ikke indrømme.

Lokkes til provinsen med bonus og hjemmearbejdsdage

Ny strategi fremtidsikrer pladsvirksomheder

Forskere og forretningsfolk vil hjælpe SMV’ere med ny teknologi

Aalborg Universitet og det nordjyske klyngenetværk BrainsBusiness vil hjælpe SMV’erne med at komme i gang med Industri 4.0.

Optimisme løfter dansk eksport med milliarder

Europæerne vil løfte eksporten af forbrugsgoder med 4,5 mia. kr. i år, forventer DI. Briller og lamper hitter

Øger indsats mod social dumping

Københavns Kommune tager kampen op mod social dumping med et nyt indsatsteam, en hotline og en kampagne.

SAS-piloter i Skandinavien går sammen i fælles fagforening

Mærsk og IBM sammen om nyt selskab

- En milepæl for digitalisering af den international handel, hedder det om initiativet, der skal komme alle til gode.

Det er snart helt slut for kæde af madbutikker

Finansiering: Nu kan firmaer også få kviklån

Finsk-ejet firma tilbyder virksomheder lån samme dag på op til en mio. kr., men renten er høj. Til gengæld skal der kun stilles selvskyldnerkaution.

LPH Byg udvider ejerkredsen

Fransk opkøb af dansk kabelproducent

Fondsmillioner skal befri møbelindustrien fra udskældt stof

Nordjysk fabrik solgt - får tyske ejere

Erfarne nordjyder bag dugfriskt CVR-nummer

Danmark sætter verdensrekord

Kommuner vil have lov at investere i veje og bygninger

Ingeniørvirksomhed går ind i Tyskland

Pengekassen bugner hos Vestas

Rekordmange direktører får karantæne

A. Vølund & Søn skifter ham

Chr. Hansen finder ny direktør i Schweiz

DSB siger farvel til 100 ansatte i administrationen

Halv milliard skal støtte udvikling af energiløsninger

Se alle Medlemmernes egne nyheder

home² - messe for renovering, byggeri & modernisering,

Café Sommerskos historiske lokale skifter hænder

På næste tirsdag: Kom til gratis foredrag med Toke Kruse

Fra turistattraktion til detail- og foodservicevirksomhed

Vil elpriserne stige eller falde i 2018?

Dansk mobilbetaling fik et løft af bluetooth

Arkitekturformidling, der virker...

Kursus 13. marts: Tag hånd om det påvirkelige korttidsfravær

VPD ønsker alle et rigtig godt nytår!

Stress-spotting – den nye ledelsesdisciplin

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Mangler du bannere til byggepladsen?

Proshop nød godt af uvildig rådgivning

Nye kompetencer - genvejen til en bedre bundlinje

Kom med på Strøget – hovedpulsåren i Aarhus’ detailhandel

Ajos ansætter rutineret sælger

Henrik Christensen - Salg af batterier, opladere, lygter samt diverse living produkter - Sjælland.

Strategisk marketing øger bundlinjen…

Ajos erstatter MUS-samtaler med one-2-one-samtaler

Henrik Christensen - Salg af batterier, opladere, LED lygter - Diverse living produkter - Sjælland.

Nye Autodesk kurser indenfor byggeriet - nu også på engelsk

Få flere leads med Inbound marketing

Ny, stærk teknikmand til V2C-teamet

Hurtige tegningsprint lige til døren

Projekt baner vejen for, at flere SMV’er kan anvende 3D-print

Send til en kollega

1.563