23948sdkhjf

Små brancher skal gøre Bornholm til mere end turisme

Det er bestemte brancher, der trækker læsset, men det skal der nu laves om på.
Bornholm er ikke kun sol, sommer og strand.

Der er vækst og gang i erhvervslivet på øen, men det er bestemte brancher, der trækker læsset.

Det vil Væksthus Hovedstadsregionen gøre noget aktivt ved – de små brancher skal løftes og de store brancher skal styrkes yderligere som følge heraf.

Fuldt forventeligt har Bornholm en række klare styrkepositioner, når vi taler om vækst i erhvervslivet.

Siden 2013 har der været en vækst i den private beskæftigelse på 5 procent, en vækst, der svarer til 300 nye fuldtidsstillinger og primært skyldes tre brancher – møbler/beklædning samt turisme og bolig/byggeri.

Fødevarer fylder meget
Andelen af beskæftigelsesvæksten udgjorde mere end 70 procent for disse tre brancher alene.

Fødevareerhvervet fylder også godt på Bornholm, hvilket ikke kommer som nogen overraskelse.

Læs også: Global usikkerhed sætter spor i dansk sommer-eksport

Og selvom væksten har været moderat indenfor det erhverv siden 2013, er det stadig den branche, som beskæftiger næstflest på Bornholm. Fødevarer er desuden sammen med turisme de to erhverv, der fylder mest på Bornholm set i forhold til resten af Danmarks erhvervsliv.

Ud i verden


Fødevarer fylder meget i øens erhvervsliv. Væksthusets tilbud "Bornholm Ud i Verden" skal hjælpe bornholmske virksomheder med at lancere succesfulde eksportkampagner.
- Vi kan se, at Bornholm har en række styrkepositioner, når vi tager temperaturen på, hvilke brancher, der har præsteret størst vækst over de sidste par år. De styrkepositioner er åbenlyst dem Bornholm skal bygge videre på frem mod 2020. Men tingene hænger nært sammen, så hvis vi skal opnå endnu højere vækst indenfor de traditionelle styrkepositioner, bør vi
også styrke de brancher, som hænger i bremsen. Det her er netop ikke et nulsumsspil, øget vækst kan komme alle brancher til gavn, siger Liselotte Hohwy Stokholm, direktør i Væksthus Hovedstadsregionen, som sammen med eStatistik står bag tallene

At en række brancher fylder betydeligt mindre i regnskabet og ligefrem har oplevet negativ vækst, er netop en grund til at rykke ved de vedtagne sandheder om Bornholm, hvilket Væksthuset ønsker at gøre med en række nye initiativer.

Vækstopskrift er klar
IT og kommunikation fylder markant mindre på Bornholm end i resten af landet.

Læs også: Den vanskelige plast bliver sværere at eksportere

Bornholm under en halv procent af landets samlede private beskæftigelse, men IT/kommunikation beskæftiger blot 244 stillinger og udgør en beskæftigelsesandel på blot 0,16 procent.

I et ellers styrket samlet erhvervsliv, er den branche den ene af blot to i det samlede billede med negativ vækst. Siden 2013 har IT/kommunikation haft negativ vækst på -7,3 procent, kun overgået af energi og miljø, som har haft negativ vækst på -13,9 procent.

Fremgang smitter af
- Vi mener, at vi ved at styrke IT og kommunikation på Bornholm, styrker vi hele det bornholmske erhvervsliv. Digitalisering er en vej til øget vækst for virksomheder i langt de fleste brancher. Et stærkere
fokus på digitalisering indenfor lokale

Hjælp dine kolleger

Del artiklen på LinkedIn, Facebook, Twitter - klik på logoerne herunder.
styrkepositioner som fx fødevarer og turisme kan smitte positivt af på de øvrige brancher, også når det kommer til markedsandele og tiltrækning af dygtige medarbejdere siger Liselotte Hohwy Stokholm.

- Der er intet, der sælger som succes – og eftersom højere vækst på Bornholm er afhængig af eksport, som igen er nært knyttet til det digitale, ser vi kombinationen af eksport og digitalisering som en god vækstopskrift. Det gælder om at kapitalisere på styrkerne og øge alle branchers vækst, 2+2 kan godt give 5, mener hun.
Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.126