Teleselskab udsat for afpresning

Ledelsen gik øjeblikkeligt til politiet, da kriminelle natten til fredag krævede et større millionbeløb for ikke at udlevere kundeoplysninger.

Teleselskabet 3 blev natten til fredag forsøgt afpresset af kriminelle, der kræver et større millionbeløb for ikke at udlevere oplysninger om en lille del af 3’s kundebase. Ledelsen i 3 har overdraget sagen til politiet, der nu efterforsker sagen.

Natten til fredag blev selskabet kontaktet af en eller flere kriminelle, der i en mail hævdede at være i besiddelse af kundeoplysninger om en lille del af 3’s kundebase. Oplysninger, som den eller de kriminelle har krævet et større millionbeløb for ikke at offentliggøre.

Efter at have været i dialog med politiet er det vurderingen, at truslen om afpresning er reel, og at gerningsmændene faktisk er kommet ulovligt i besiddelse af oplysninger om ca. 3.600 kundenumre i 3’s kundebase.

Forhandler ikke med kriminelle
Oplysninger vurderes her mandag morgen til at være navn, adresse og cpr-nummer, men ikke bankoplysninger eller pinkoder. Oplysningerne er ikke af ny dato, men mindst 9 måneder gamle.
Hos 3 ser man naturligvis med stor alvor på sagen:

”Det er første gang i virksomhedens historie, at vi er udsat for denne type af kriminel adfærd. Jeg vil gerne slå fast, at vi hos 3 naturligvis ikke medvirker til at forhandle med kriminelle. Vi har derfor overdraget sagen til politiet, som straks er gået i gang med efterforskningen, og vi er trygge ved, at man her kommer til bunds i en både alvorlig og meget ubehagelig sag for vores kunder og for 3,” siger Sidsel Rosendal Olsen, Kundedirektør hos 3.

Hos 3 ved man på nuværende tidspunkt ikke, hvordan den eller de kriminelle er kommet i besiddelse af oplysningerne:

”Vi håndterer mange data og personfølsomme oplysninger hver dag, så sikkerhed er højeste prioritet for os. Vi kan ikke på nuværende tidspunkt sige noget om, hvordan oplysningerne er faldet i forkerte hænder, og indtil vi har sikker viden i det spørgsmål, vil vi ikke bidrage til spekulation. Vi afventer resultatet af politiets efterforskning,” siger Sidsel Rosendal Olsen, Kundedirektør hos 3.

Vil informere kunderne
Teleselskabet 3 har i dag ca. 1,2 mio. kunder, og på nuværende tidspunkt er det derfor vurderingen, at det er en mindre del af kundebasen, der er ramt. 3 har valgt at gå ud med sagen for at informere sine kunder mest muligt, hurtigst muligt i en sag, som selskabet er både kede og ærgerlige over:

”Jeg er ked af det på kundernes vegne, og vil naturligvis beklage det, der er sket. Hvor det har været muligt, har vi selvfølgelig allerede skrevet til de kunder, som er berørt af sagen. Men det er vigtigt for os, at alle vores kunder har så megen viden og information om sagen som muligt, og derfor vælger vi at gå ud og fortælle om det, selvom vi lige nu står midt i en trussel om afpresning,” siger Sidsel Rosendal Olsen, Kundedirektør hos 3.
3’s Kundeservice er klar til at besvare henvendelser fra kunder fra kl. 09.00 og på 3.dk/faq vil det også være muligt at finde svar på generelle spørgsmål om sagen.

Til orientering har 3 underrettet alle relevante myndigheder og har aktiveret sit kriseberedskab, som vil arbejde i døgndrift, indtil denne sag er opklaret.


Hold dig opdateret med Leder IDAG

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Google overvejer dansk datacenter og køber grund ved Aabenraa

Kasi-Jesper vinder over Skat i sag om trecifret millionbeløb

Skat skal foretage ny bedømmelse af Jesper Kasi Nielsens ret til fradrag for sponsorpenge, lyder landsretsdom.

Rejste 10 mia. på 10 timer

Investorernes efterspørgsel var massiv, da Ørsted i går lancerede sine første grønne obligationer.

Din løn afhænger stor set af din uddannelse

Uddannelsesniveauet er suverænt det mest afgørende for de månedslønnen i kommunerne.

Tre ud af fire ledere satser på intelligent teknologi

IoT vokser særligt indenfor B2B-segmentet. Nu regner tre ud af fire ledere med at det skal give dem yderligere vækst.

Vi siger et og gør noget andet

Fredagsbog: Ny forskning i menneskers adfærd kan bruges, når vi skal lave salgskampagner. Denne uges fredagsbog fortæller os, hvordan.

Nyhedsbrev

Coop afleverer 20.000 underskrifter til regeringen

Iværksætter lukkede helt af for nye kunder - nu giver det bonus på bundlinjen

Havde brug for at trække vejret efter at være vokset fra nul til 25 ansatte på blot seks år.

Amerikansk ordre luner i Herning

Spinder guld på det europæiske marked for offshore vind.

NKT holder fast i forventningerne. Anderledes er det for NKT Photonics

Møllevinger får nyt liv på Grenaa Havn

Hollandsk virksomhed har specialiseret sig i genbrug af gamle møllevinger - nu tager de fat i Danmark

Orkla sælger K-Salat til Stryhns

Dansk multimaskine skal revolutionere metalindustrien

Bager med stordriftsfordele: Omsætter for 100 millioner

Fusion gør at kapaciteten kan udnyttes. Nu arbejder de nat og dag.

Realdania-millioner til Aalborgs spritfabrik-projekt

Advarer om svindlere: Spiller chef og ansatte ud mod hinanden

METRO holdt oplysninger tilbage for myndighederne

Ledelse: Chefen glemmer at få de nye med om bord

Virksomheder bruge store ressourcer på at finde den rigtige medarbejder. Men når ansættelsespapirerne først er skrevet under glemmer mange, hvor vigtigt det er at få den nyansatte godt i gang.

Limproducent med optur: Overskuddet er næsten fordoblet

Regler: Et choktilbud skal være et choktilbud

Når butikkerne markedsfører deres varer med bestemte ord, forpligter de sig til at holde, hvad ordene lover.

Danmarks bedste arbejdsplads ligger i Billund

Medarbejderne åbner firmaets døre for kriminelle

Mere end hver fjerde virksomhed har oplevet it-kriminalitet, og er blevet ramt af ransomware, virus eller phishing. Men problemerne opstår ikke af sig selv.

Produktionen er på vej hjem

Flere direktører overvejer hjemtagning fra Østen, viser ny rapport

Nilfisk bliver mere præcis om vækstforventninger

Mærsk opbevarede 450 ton radioaktivt affald i Esbjerg

300 ledere fra byggeriet netværker i København

Børsintroduktionen forgylder TCM-toppen

Flere virksomheder får tilskud til hurtig netforbindelse

Tidligere KL-ansat købte Mont Blanc-kuglepenne for 90.000

Aktiesparekonto blev reduceret til endnu en lap

Havneudvidelse: 450 nye arbejdspladser i vente

Årets Ejerleder vil være verdens bedste ølbrygger

Aalborgensisk kulturgrund får madmarked

Familieejet virksomhed får endnu en pris

Glødende dankort sender penge i Nets' kasse

Robot-konkurrenter i strategisk samarbejde

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Crowdlending bringer portugisisk vin til Kolding

Danskerne tænker på miljøet, når julegaverne vælges – men prisen er vigtigst

Ajos skaffer specialkran til byggeri i København

Kan IT-standarder skabe et bedre sundhedsvæsen?

GPS Tyverisikring og overvågning

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Give Stålspær leverer 700 ton stål til genopførslen af KB Hallen.

Den eneste sande grønne kilowatt-time er den, der aldrig bliver brugt

Få leveret den forventede vare: Det handler om patientsikkerhed

Lyngby-Taarbæk Forsyning optimerer udbud med platform fra Byggeprojekt.dk

NORTEC 2018: Årets første branche-træf for industrien

Fremtidens arbejdsmarked og ledelsesrollen, vær med i KBH, Aalborg og Bredsten

Beregn præcis mørtelmængde med ny app fra fischer

Vil du være med til at ændre byggebranchen hver dag?

Læs Electra

ExportBoost Deutschland - den direkte vej mod eksport til Tyskland.

GPS Tyverisikring og overvågning

Bornholmske netbutikker får vækstkapital via crowdlending

Deltag på Symetris Brugernetværk for industrien d. 22/11

Triatlet får vigtigt sponsorat af Dansk Halbyggeri

Bravida deltager på Maskinmestrenes Erhvervskonference - Ajour 2017

Mød Cabis eksperter på Arbejdsmiljøkonferencen 26.-28. november i Nyborg

Deltag på Inventor Sheet Metal den 20/11 & 21/11 - og få indgående kendskab...

Ajcon bygger igen for BC Catering

Bravida Danmark – kvartalsrapport 3. kvartal 2017

Send til en kollega

0.159