23948sdkhjf

Energispareindsats overfor virksomheder er ineffektiv

De frie el-handelsselskaber mener, at virksomhederne lades i stikken af ny ordning for energispareindsatsen.
Virksomheder, der skifter energileverandør fra et selskab med netmonopol, til et af de frie uafhængige energihandelsselskaber, oplever ofte, at de får et “kom-tilbage-til-os”-tilbud fra deres gamle leverandør bl.a. med tilbud om “gratis energirådgivning”. Det siger direktør i De Frie Energiselskabers brancheforening, Jette Miller, til www.idag.dk. Hun opfatter adfærden som udtryk for unfair konkurrence.

I modsætning til brancheforeningen Dansk Energi oplever hun ikke, at den nuværende EnergiSpareOrdning (ESO), der årligt koster forbrugerne op mod 1,7 mia. kroner, fungerer effektivt for danske virksomheder og forbrugere.

Energiminister Lars Chr. Lilleholt og energiselskaberne er netop blevet enige om nye mål for energispareindsatsen, der administreres af energiselskaberne. Med aftalen sættes sparemålene ned mens ordningen mere eller mindre videreføres som hidtil.

Jette Miller fra De Frie Energiselskaber mener ikke, at energispareindsatsens varetages effektivt nok af energiselskaberne.

Hun peger på, at de administrative omkostninger er for store, og at den handel, som koncernselskaberne foretager internt med hinanden koster forbrugerne dyrt. Dette dokumenterede Deloitte i 2015 med deres omfattende evaluering af EnergiSpareOrdningen.. Her står: "Tilsvarende er omkostningerne 4,9 øre/kWh højere for de elnetselskaber, der har et koncernforbundet selskab til at håndtere forpligtelsen, end de, der har et eksternt til at håndtere forpligtelsen”.

En helt enkel måde at reducere omkostningerne med et større millionbeløb ville således være at konkurrenceudsætte ordningen ved at forhindre, at selskaberne populært sag må give ESO-opgaverne "til sig selv”, dvs. til deres kommercielle søsterselskab.

I stedet foreslår hun, at energispareindsatsen fremover skal varetages af et uafhængigt organ, der tilsikrer, at ordningen tilvejebringer besparelserne på den mest omkostningseffektive måde.

”Det er uholdbart, at man sætter ræven til at vogte gæs, sådan som det sker med ESO i dag, hvor monopolselskaberne selv sætter prisen, selv er med til at lave de regler, som de skal efterleve – og efterfølgende så også skal kontrollere sig selv. Læg dertil ,at der ingen sanktioner er for overtrædelser, og at monopolselskaber til enhver tid kan give alle opgaverne til deres egne søsterselskaber. Det er opskriften på problemer. Konstruktionen er grundlæggende forkert og ESO bør fremover varetages af et uafhængigt organ, der ikke selv har økonomiske interesser på spil”, siger hun.

Organisationen De Frie Energiselskaber repræsenterer energihandelsselskaber som Blue Energy, Engros Gas, Modstrøm, Norsk Elkraft og flere andre.
Kommenter på artiklen (1)
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.109