23948sdkhjf

Topledelse sætter fuld damp på Big Data innovation

- Big data har høj prioritet hos topledelsen. Hvis vi ikke selv gør noget, vil andre overhale os inden om, lyder det fra koncernen.
20 virksomheder er nu i gang med et nyt efteruddannelsesforløb, der skal realisere deres vækstpotentialet ved strategisk brug af data.

Under overskrifterne ”Disruption and trends” og ”Mastering privacy and security as a competitive advantage” blev virksomhederne præsenteret for de grundlæggende og kommende muligheder i brug af Big Data som et strategisk aktiv.

Det er begyndelsen på et ambitiøst udviklingsforløb, der ikke blot skal inspirere til at bruge Big Data, men også give konkret erfaring med værktøjer og teknikker med udgangspunkt i deres egne forudsætninger.

Prioritet hos topledelse
Virksomhederne får samtidigt mulighed for at samarbejde med studerende, der sidder inde med den nyeste viden inden for Big Data.

Marianne Knudsen, direktør i Grundfos er en af dem, som har grebet muligheden og deltager i Big Data Business Academy,

- Big data er meget vigtigt for en virksomhed som Grundfos og har høj prioritet hos topledelsen. Hvis vi ikke selv gør noget, vil der være andre der overhaler os inden om. Derfor er timingen med at kunne deltage i Big Data business Academy helt perfekt for os, forklarer hun.

Efterspørger kompetencer
Forløbet vil danne grundlaget for en ny efteruddannelse, der skal bidrage til, at virksomheder fremadrettet kan få adgang til de nødvendige Big Data kompetencer. Professor Bjarne Kjær Ersbøll, der er ansvarlig for DTU Computes efteruddannelsesindsats, forklarer hvorfor:

- Som universitet oplever vi en stigning i efterspørgslen på dygtige kandidater inden for avanceret dataanalyse og Big Data. Men skal erhvervslivet for alvor udnytte potentialet i Big Data, er der også behov for, at eksisterende medarbejdere og ledere i erhvervslivet får større strategisk indsigt i Big Data. Netop derfor vil vi etablere en ny forskningsbaseret efteruddannelse i Big Data.

Efteruddannelsen udvikles i tæt parløb med DTU Executive School of Business, hvor program director Sam Kondo Steffensen ser, at Big Data Business Academy rammer lige ind i virksomhedernes udfordringer med ledelse af digital transformation og sikring af det fremtidige forretningsgrundlag.

Skal inspirere flere
Det større perspektiv er et bredt kompetenceløft i danske virksomheder. Forløbene vil blive kvalificeret på baggrund af virksomhedstypologier og de cases og anbefalinger, som er udviklet i projektets indledende faser.

Det skal sikre den størst mulige værdi for de virksomheder, der kommer til at deltage, og hvis resultater spredes til øvrige virksomheder gennem Master Classes og projektets egen online portal. På den portal vil der også blive lanceret et selvhjælpsværktøj. Det skal sikre, at ny konkret og praksisnær indsigt og viden om de specifikke potentialer, når så bredt ud som muligt.

Forløbet med e 20 virksomheder er søsat af Industriens Fond, og startede 30. august. Det løber over de næste syv måneder.

Big Data Business Academy udspringer af Industriens Fonds temaindkaldelse om Big Data og drives i et samarbejde mellem Alexandra Instituttet, DTU Compute, DTU Business, Teknologisk Institut og CLEAN. Projektet løber frem til 2018.
Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.094