23948sdkhjf

10 gode råd til succesfuld produktudvikling

| Medlemsnyhed | Indrykket af Artlinco A/S

Vi giver dig vores 10 bedste råd til succesfuld produkt- og serviceudvikling, som er baseret på viden og erfaring gennem, snart, 20 år.

 

1. Læg blyanten fra dig og vent med at udvikle

Produktudvikling er spændende! Men mange laver dog desværre den fejl, at de går alt for tidligt i løsnings-mode. Det betyder, at man måske nok ender med et pænt produkt eller en ny service, men at man i sidste ende ikke ved, om der er brug for det i markedet.

Derfor er det vigtigt, at man laver sit forarbejde ordentligt, hvilket typisk kan hjælpes på vej af en gennemtestet procesmodel eller et udviklingssystem.

2. Kend din egen virksomhed

Selvfølgelig kender du din egen virksomhed! Men det ses alt for ofte, at der ikke er den samme opfattelse af virksomhedens kompetencer, ressourcer eller produktstrategi. Det giver en øget risiko for, at udviklingsprojektet og ressourcerne kører af sporet.

Derfor er det vigtigt at danne sig et klart overblik over virksomhedens situation, hvad målet er med projektet, og hvilke kompetencer der skal i spil.

3. Involver andre afdelinger tidligt i processen

”Jamen, der er en grund til, at vi har en udviklingsafdeling!”. Selv om der typisk er en god dialog på tværs af afdelinger, er det altid en god ide at involvere de relevante parter tidligt i udviklingsforløbet. Salgsafdelingen har typisk gode input til, hvad de hører i markedet, og service-organisationen har hands-on erfaringer med de eksisterende produkter og de typiske fejl.

4. Skab et tydeligt overblik over dit marked

”Vi kender det. Vi har solgt til det samme marked i 20 år!”. Netop derfor er det en god ide at se mere dybdegående på markedet. Ved at fjerne skyklapperne og skubbe den indforståede viden lidt til side, åbner man op for nogle helt nye muligheder, der kan være med til at sikre succes i produktudviklingen. Hvilke trends er på vej, har der været ændringer i lovgivning og regler, eller er det tid til at hoppe med på digitaliseringsbølgen og koble dit produkt til internettet?

En ting er sikkert; hvis du først reagerer på input på markedet, når din største konkurrent lancerer noget nyt, er du allerede bagud.

5. Kortlæg dine brugere /kunder

Bruger og kunde er sjældent den samme, og det kræver indsigt at udvikle et produkt/service, som både møder kundens og brugerens behov. Du kan kun finde ud af, hvad disse behov er, hvis du afsætter og investerer tid i at undersøge, analysere og kortlægge brugere og kunder. Arbejd bredt med forskellige områder af kundens og brugerens adfærd, behov, vaner, ønsker og forbehold. På den måde øger du dit produkts chancer for at overleve på markedet og få succes.

6. Skab overblik og beslutningsgrundlag

Med beslutningsgrundlag mener vi, at du skal have al relevant information klar, så der ud fra dette kan træffes fremadrettede beslutninger om projektet. Det betyder med andre ord, at interessenterne skal vide, om det kan laves, om det kan sælges, og om det kan svare sig. Beslutningstagere og interessenter skal gennem business casen kunne skabe sig et overblik over tidshorisont, risici, omkostninger, muligheder, negativt og positivt udbytte etc. Ud fra business casen skal alle involverede kunne vurdere, om et projekt kan betale sig.

7. Lav et klart designbrief med målbare krav

Gør dig selv og kunden en tjeneste og stil de rette spørgsmål; inden produktudviklingen går i gang. Når du skal udvikle og designe et produkt/service, skal du have hjælp til at forstå, hvad det er for ønsker og behov, der følger med. Med et designbrief i hånden, skal du ikke bruge tid på at gætte, hvilket kan minimere chancerne for misforståelser, tidsspilde og uenigheder. Designbriefet indeholder typisk projektets effekt- og projektmål, lovmæssige krav, tekniske specifikationer samt information om kunde- og brugerkrav.

8. Design med udgangspunkt i viden og data

Hvis du skal bygge et hus, ønsker du et solidt fundament, præcise mål, beregninger og en viden om materialernes holdbarhed, æstetik og funktionalitet samt mulige brugbare alternativer. Ligesådan er det med design; det skal ikke ske ud fra mavefornemmelser. Der skal være den tilstrækkelige og rigtige viden til at få dig sikkert igennem udviklingsprocessen. Alting skal se ud af en årsag; og den årsag skal du kende til – og huske.

9. Test, evaluer, juster, test

Test så tidligt som muligt, både i forhold til funktion, teknik og materialer. Ved at teste har du mulighed for at forbedre og tilpasse produktet men også minimere fejl og mangler. Har du f.eks. først fået produceret et plastværktøj, er det meget kostbart at laver rettelser. Også feedback fra brugere, kunder og leverandører kan bruges til at lave de nødvendige justeringer, så du øger chancerne for at få det rigtige produkt på markedet. Feedback kan foregå gennem observationer, surveys, interviews og samtaler.

10. Produktet står ikke alene

I udviklingsforløbet skal der også arbejdes parallelt med de ting, der følger i kølvandet på produktudvikling. Eksempelvis emballagedesign, lovgivningen, IP-rettigheder, branding, validering, brugermanualer etc.
En marketingsplan er også et must, så der er en tydelig strategi i forhold til kunderne, og hvordan du ’fanger’ dem. Det er selvfølgelig kun en midlertidig plan, fordi markedet er en dynamisk størrelse, der hele tiden ændrer sig.

 

 


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Artlinco A/S

Søndergade 4, 2. sal
8700 Horsens
Danmark
Artlinco A/S

Send til en kollega

0.168