23948sdkhjf

Renæssancemenneske med en forførende stemme - historier fra FXA-maskinrummet #3

| Medlemsnyhed | Indrykket af FACTOR X ADMAN A/S

Han har en af landets behageligste stemmer, som højst sandsynligt har forført dig et par gange. Hans markante stemmepragt var adgangsbilletten til reklamebranchen, hvor han i dag er direktør for det hele hos FXA.

(Næsten) alle veje fører til Rom, men der er også nogle krogede veje, som fører til en karriere i reklamebranchen. Det er Martin Clante, FXAs administrerende direktør, et glimrende eksempel på.  

Et renæssancemenneske med musik i blodet
Det lå ikke just i kortene, at Martin Clante skulle bruge broderparten af sit arbejdsliv i bureauverdenen. Efter en finmekanikeruddannelse var målet at blive maskiningeniør – og dog - for musikken har altid haft en særlig plads i Martins hjerte og heldigvis fulgte talentet med.

”Jeg ville være musiker, fik en international pladekontrakt, men det blev ved håbet om den store internationale karriere. Så blev jeg producer og lydtekniker og ad omveje hijacket til en kreativ daghøjskole på Østerbro, hvor jeg var leder for linjen for lyd- og studieteknik.”

Se om du kan spotte en ung Martin mime til australske Daryl Braithwaite i Melodi Grand Prix anno 1989 på DR Bonanza (Klik frem til 27:20 minutter)  

Via musikken udviklede Martin en særegen stemmekontrol, og i årevis var han en af landets mest benyttede tvreklame-speakere. Så hvis du har købt obskure opsamlings-CD’er a la ”Absolute Music Vol. 24”, eller undrer dig over, hvorfor i alverden du har ”Celine Dion’s Greatest Hits” stående i en CD-kasse på loftet – når du normalt lytter til indie - så har du fundet gerningsmanden.

Speaker-engagementerne førte umærkeligt Martin ind i reklamebranchen, hvor han for små 20 år siden arbejde sig op til at blive kreativ projektudvikler i Saatchi & Saatchi. Siden 2009 har der stået Adman på lønsedlen, der, efter fusionen med Aarhus-bureauet Factor X, går under navnet Factor X Adman - i daglig tale FXA.

LÆS OGSÅ Røverhistorier, mumier og hemmelige selskaber – historier fra FXA-maskinrummet #1

Udover at være en dygtig musiker, strategisk tænkende direktør og en velorienteret samfundsborger er Martin også en fremragende håndværker. Med andre ord: et renæssancemenneske med en forførende stemme.

Paradokset Rolling Stones
I lokalerne på Kattesundet fremhæver Clante uforbeholdent sin kærlighed til Rolling Stones, der ifølge ham som ingen andre bands kan få et nummer svinge - på trods af deres stærkt begrænsede musikalske håndværk; et paradoks han ofte sammenkæder med det franske ditto, som manifesterer sig ved, at indbyggerne i Paris kan drikke generøse mængder rødvin, indtage ubegribelige mængder ost og stadigvæk bibeholde en cigaret-stram silhuet.  

LÆS OGSÅ The Tweed Run London 2018 – historier fra FXA-maskinrummet #2

FXAs kunder lukrerer dagligt på Martin Clantes kreativitet, begavelse og musikalske overblik, der sikrer, at tingene går op i en højere enhed. Hans musikalske baggrund kommer stadigvæk - ubevidst (?) - til udtryk i hans metaforvalg, når han skal opsummere sine krogede veje ind i reklamens univers.

”Jeg er praktiker af natur og har været så heldig, at jeg har kunnet lære af de bedste i branchen, hvor jeg end har været. Ringen er nu sluttet for mig: jeg er omgivet af nogle af branchens dygtigste folk og ved skæbnens sammentræf tæller dette blandt andet både min ældste ven, og den første AD’er jeg sad over for hos Saatchi & Saatchi. Alt dette gør det let for mig at få tingene til at spille optimalt.”

Vil du høre hvordan Martin Clantes stemme lyder i dag? Så lyt til vores WUPPI film  eller bliv klogere via vores Inbound video .

   

Medlemsnyhed

Indrykket af
FACTOR X ADMAN A/S

12a Kattesundet
1458 København K
Danmark
FACTOR X ADMAN A/S

Send til en kollega

0.114