23948sdkhjf

Fra krise til rekord-omsætning

| Medlemsnyhed | Indrykket af Erhvervshus Midtjylland

Louise Møller Pedersen har haft stor gavn af Erhvervshus Midtjyllands tilbud, da en personlig krise truede hendes to butikker i Skive. På få måneder blev situationen vendt.

Detailbranchen er stærkt udfordret, men der er hjælp at hente for bl.a. trængte butikker hos Erhvervshus Midtjylland. Det har Louise Møller Pedersen, der driver Kære Børn og Kids Coolshop i Skive, oplevet.

Da det så allermest sort ud, anbefalede en af hendes ansatte Early Warning, der er et tilbud for kriseramte virksomheder som Erhvervshus Midtjylland har på hylderne. De har guidet hende gennem krisen, og i dag står hendes virksomheder endnu stærkere. Omsætningen sætter rekord, og hun har ansat flere, så de nu er 8 medarbejdere.

Gennem knap ti år har Louise Møller Pedersen været selvstændig butiksejer i Skive. Hun overtog Kære Børn i 2011 efter fem år som leder. Og i 2019 beslutter hun at udvide med en legetøjsforretning i en del af de 1000 kvm, hun råder over.

 Investeret i ny butik
”Hvor svært kan det være at starte endnu en butik”, tænkte hun, for hun har altid været glad for at gå på arbejde og fungerer godt under periodevis pres. Men kort efter åbningen bliver vejen udenfor butikken gravet op.

”Jeg havde investeret i en ny butik og varer plus ansat ekstra personale. Det var virkelig svært, for kunderne kunne dårligt komme ind. Oveni bliver både mine forældre og svigerforældre alvorligt syge,” fortæller Louise Møller Pedersen.

Pludselig var hun ikke længere i stand til at træffe beslutninger. Og i oktober 2019 bliver hun sygemeldt med stress.

”Jeg mistede mit kompas. Heldigvis kontakter jeg Early Warning, og deres konsulent Michael Lynge foreslår jeg får en frivillig rådgiver. Jeg fortæller ham alt, da han kommer. Også at jeg havde tabt rigtig mange penge og ikke længere kunne læse et regnskab, fordi min krop ikke ville ”lystre”, siger hun.

Lidt efter lidt går det fremad
Louise Møller Pedersen siger også, at hun nogle dage slet ikke kan gå ind i sin butik.

Den frivillige rådgiver foreslår, at hun hurtigst muligt orienterer sine ansatte. Det bliver samme dag, og han er med til mødet.

Det første men vigtige skridt var taget. Og derefter mødes butiksejeren og den frivillige rådgiver en gang om ugen. Lidt efter lidt går det fremad.

”Han har været en kæmpe hjælp og skubbet mig til at træffe beslutninger. Vejarbejdet bliver overstået. Og det hele lysner”, fremhæver Louise Møller Pedersen.

Hun begynder at arbejde nogle timer om ugen. Men så rammer Corona, og hun sætter i arbejdsgear og får håndteret alt, mens hun har den frivillige rådgiver i baghånden.

”Igen er den frivillige rådgiver en stor støtte og hjælper bl.a. med udregninger af hvor mange ansatte, jeg har brug for. Marts er hård, men i april begynder jeg at sælge legetøj til leg ude og kreative sysler på Facebook og Instagram”, siger Louise Møller Pedersen.

Alle solo-selvstændige i krise burde have en frivillig rådgiver
Kunderne vil gerne støtte de lokale butikker, og fra maj til november sætter omsætningen rekord. Undervejs taler Louise Møller Pedersen løbende med den frivillige rådgiver i telefonen.

”Alle solo-selvstændige i krise burde have en frivillig rådgiver. Det har gjort en kæmpe forskel for mig. Jeg er blevet guidet i forhold til ansatte, leverandører og kunder. Han havde overblikket, da jeg selv mistede det for en stund”, understreger Louise Møller Pedersen.

Hun har lært meget af forløbet. Ikke mindst at huske at holde fri.

”Min personlige krise kunne være endt virkelig galt. Jeg er meget taknemmelig for, at jeg kom i kontakt med Early Warning. Det har reddet mine virksomheder”, siger hun.

Vi hjælper også virksomheder i detailbranchen
Detailhandlen har ændret sig markant de sidste ti år, og kampen om kunderne bølger frem og tilbage mellem fysiske butikker og onlineshopping. Læs mere om, hvordan vi kan hjælpe

Medlemsnyhed

Indrykket af
Erhvervshus Midtjylland

Åbogade 15
8200 Aarhus N
Danmark
Erhvervshus Midtjylland

Send til en kollega

0.047