23948sdkhjf

Robotter hjælper sundhedsvæsenet i kampen mod Covid-19

| Medlemsnyhed | Indrykket af Columbus A/S

Coronakrisen gør mange ting meget sværere – og mere usikre – end de ellers er. Men teknologiske løsninger letter vores arbejds- og dagligliv trods ofte skærpede myndighedskrav, lokale nedlukninger og det fortsatte behov for social distancering.

Af: Bjørn Pedersen, Industry Practice Lead, Manufacturing, Columbus

Fysiske møder flyttes online via digitale platforme som eksempelvis Microsoft Teams, onlinehandlen gør det lettere at købe ind og cloudteknologi gør det langt nemmere at arbejde effektivt hjemmefra.

Men krisen skubber også til den teknologiske udvikling indenfor pleje- og omsorgsområder, hvor det fysiske – og desværre risikable – møde mellem mennesker ellers er nødvendigt i serviceringen af borgerne.

Konferencen ”Mennesker og robotter”, afholdt i rammen af Automatikmessen 2020, var pakket med interessante eksempler på, hvordan samarbejdet mellem robotter og mennesker hjælper et udfordret sundheds- og omsorgsvæsen.

Det gælder eksempelvis løsninger som denne robot, hvor automatisering af delprocesser i håndtering af tests for Covid-19 hjælper SSI med at øge kapaciteten og minimere fejlkilder: Prøveglas skal åbnes, identificeres gennem aflæsning af en stregkode og derefter placeres i et rack og gøres klar til analyse. Processen har traditionelt været håndteret manuelt, men ved at automatisere processen fjernes en flaskehals og reducerer behovet for et trivielt, manuelt arbejde.

Ligeledes sætter det øgede behov for desinfektion af eksempelvis kontorområder skub i automatiseringen af ellers manuelle rengøringsfunktioner. Se fx dette eksempel, hvor en mobil robot påmonteres UV-lampe og foretager desinfektionen. Helt automatisk og udenfor normal arbejdstid.

Der tænkes kreativt på stadig flere felter. Det er denne robot fra danske Life Science Robotics – der passende bærer navnet Robert – et af flere gode eksempler på.

Robert assisterer i fysioterapeutisk behandling, men står ikke alene. Med Robert er eksisterende kollaborativ teknologi gentænkt på en måde, der gør det muligt at mindske behovet for meget tæt, fysisk kontakt mellem behandler og patient. Men det sker vel at mærke på at måde, hvor der ikke gås på kompromis med den personlige kontakt. Her er jo netop er tale om en kollaborativ robot, der assisterer behandleren, og samtidig fastholder mennesket i centrum.

Så selvom coronakrisen på alle måder er en ulykkelig situation, så er det tydeligt at se, at vi har viljen og evnen til at finde løsninger. Samt at en del virkeligt gode bud findes i det bomstærke danske robot- og automationsmiljø.


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Columbus A/S

Lautrupvang 6
2750 Ballerup
Danmark
Columbus A/S

Send til en kollega

0.078