23948sdkhjf

Konstante Dynamics 365-opdateringer kræver en solid teststrategi

| Medlemsnyhed | Indrykket af Columbus A/S

Tillid er godt, men test er bedre… Og denne gamle sandhed er ikke blevet mindre aktuel med Microsofts ”Evergreen”-initiativ, hvor der nu udkommer opdateringer otte gange årligt til Dynamics 365 Finance & Operations.

Af: Emmi Gesler Durig, Release &Test Manager, Columbus.

I det store billede er Evergreen en positiv nyskabelse, der sikrer virksomheder konstant adgang til ny og opdateret funktionalitet, mindsker behovet for specialudviklinger eller for, at virksomheden kommer langt bagud i en årelang opdateringscyklus.

Men hyppig tilføjelse af nye opdateringer gør det også nødvendigt at implementere en strategi, hvor man tester sin applikation/platform kontinuerligt og systematisk.

Microsoft tester Dynamics-koden – men ikke alle dine integrationer
For alt forløber ikke automatisk snorlige, når der kommer nye opdateringer.  En dynamics 365 FO-opdateringer kan eksempelvis medføre, at man pludselig ikke kan styre køb af råvarer, at nogle medarbejdere ikke kan logge på – og at andre risikerer at arbejde med gamle data. Situationer som disse skyldtes imidlertid ikke, at Microsoft eller virksomhedens IT-afdeling havde sovet i timen.

For naturligvis tester Microsoft alle opdateringer og fanger de fleste fejl, inden koden frigives. Men de kan kun teste på selve platformen – ikke på hver enkelt virksomheds forretningssystem, der som bekendt integrerer med mange andre løsningselementer i og uden for virksomhedens kontrol.

Derfor kan Microsoft heller ikke teste (eller garantere), at en virksomheds Dynamics 365 agerer fejlfrit i en vilkårlig konfiguration. Det gælder i særdeleshed, når der er 3. partssoftware involveret.

Lad testcases udvikle sig sammen med din løsning
Derfor er hver enkelt virksomhed nødt til at teste samtlige opdateringer, inden de lægges på produktionssystemet. Ikke blot fordi fejl i en forretningskritisk løsning kan være særdeles kostbare at håndtere på bagkant, men også fordi de i sig selv kan koste både virksomheden selv og dens kunder på både bundlinje og anseelse.

Behovet for test er naturligvis ikke nyt. Men de hyppige Dynamics 365-opdateringer øger behovet for at håndtere samtlige trin mere systematisk og – allerhelst! – automatisk end hidtil. Hos Columbus tester vi derfor alle opdateringer i tre trin, før vi lægger koden på kundens produktionssystem:

1. Unit-tests, hvor vi tester hver enkelt metode eller funktion isoleret – dvs. uden at den får lov at røre ved filsystemer eller databaser. Dette trin har til formål at kontrollere, at koden grundlæggende opfører sig, som den skal.

2. Funktionel tests, hvor vi tester funktioner sammen og ser, om de har uønskede effekter på hinanden.
Regressionstest, hvor vi systematisk tester kritiske processer, også med integrationer med andre systemer, moduler og subsystemer.

3. Trin tre er både det mest komplekse og det mest kritiske, fordi det oftest er her, at der opstår fejl. Samtidig er det ikke dækket ind af de testværktøjer, man som udgangspunkt har adgang til som Dynamics 365-kunde.

Test bør være automatisk og virksomhedsspecifikt – hver gang!
Derfor har vi udviklet et testværktøj, der gør det mere overkommeligt at bygge testcases, automatisere eksekveringen af dem – samt at opdatere testcases, efterhånden som virksomhedens forretningsløsning udvikler sig.

Det giver os ikke blot mulighed for at teste effektivt, automatisk og 100% virksomhedsspecifikt, hver gang Microsoft frigiver en opdatering. Vi kan også teste samtlige virksomhedens kerneprocesser på daglig basis, hvilket øger sandsynligheden for at opdage fejl, der opstår i helt specifikke situationer.

Endelig tager vi også den tekniske dialog med Microsoft, når der er behov for at anmode om ændringer i selve Dynamics 365-koden, hvilket kan være nødvendigt fra tid til anden.

Intet reelt alternativt til Evergreen
Nu tænker nogle måske, at Evergreens konstante opdateringer lyder unødigt besværligt. Men det er i min optik en fejlslutning. For de mange nye funktionaliteter giver så massive forretningsmæssige fordele, at de er ærgerlige at gå glip af. Sørger man desuden for at holde sin Dynamics 365 FO opdateret, får man automatisk alle de fejlrettelser og justeringer, som er resultat af meldinger, Microsoft får fra et økosystem bestående af 10.000-vis af partnere og kunder.

Hvis dét er guleroden, så er der imidlertid også en pisk. For beslutter man alligevel rutinemæssigt at springe opdateringer over, går man ikke blot glip af alle de løbende forbedringer – men vil også relativt hurtigt stå med en løsning, der ikke længere er supporteret af Microsoft.

Så har man først besluttet at satse på Dynamics 365 FO, er der reelt ikke noget alternativ til at følge med. Men det er heller uoverkommeligt. Man skal blot have styr på sin teststrategi.

Læs mere om automatiseret test


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Columbus A/S

Lautrupvang 6
2750 Ballerup
Danmark
Columbus A/S

Send til en kollega

0.109