23948sdkhjf

Dagen derpå: Sådan forløb Black Friday 2018

| Medlemsnyhed | Indrykket af Refurb ApS

Så er festen slut, og det er tid til at gøre regnskabet op. Black Friday, årets ubetinget største handelsdag løb af stablen d. 23. november

Så er festen slut, og det er tid til at gøre regnskabet op. Black Friday, årets ubetinget største handelsdag løb af stablen d. 23. november, og forventningerne var store blandt de danske webshops.

Begivenheden er i de seneste år vokset ufortrødent i omfang og omsætning, og det lader til, at danskerne i den grad har taget den amerikanske ”tradition” til sig og bruger anledningen til at finde julegaver med store besparelser. Men hvordan forløb Black Friday, og blev forhåbningerne indfriet?

Det kigger vi nærmere på her.

Mange forberedelser blandt store og små
Black Friday startede for os flere måneder før selve dagen. Her begynder de første forberedelser. Produktbeskrivelser skal gøres klar, landingssider skal stå skarpt, og mail-kampagner skal opsættes.

Allerede her begynder marketingeksperter og snesevis af bureauer også at udgive guides og anbefalinger. Gode tilbud og rabatter er ikke nok – webshoppen skal også kunne findes, og det kommer som bekendt ikke af sig selv.

Vi er altid tidligt ude med forberedelserne, og i år har vi igen arbejdet massivt med Facebook opslag og event for at få en bid af den store kage, forbrugerne har stillet frem ifm. Black Friday og ugen op til som nævnt nedenfor. Og det har igen i den grad kunnet betale sig. 

Black Week og køb om natten vandt frem i 2018
Ifølge tal fra den danske acquirer Clearhaus A/S begyndte Black Friday-kampagner tidligere i år end ellers. Antallet af transaktioner steg således 129% torsdag (dagen før Black Friday) sammenlignet med sidste år.

Der konkluderes på den baggrund, at tilbudsjægerne i højere grad bruger hele ugen op til selve dagen på også at finde det, de leder efter, hvilket kaldes Black Week.

Også de sene nattetimer på selve dagen blev i højere grad taget i brug. I tidsrummet 00:00-06:00 blev der gennemført hele 69% flere handler end på en almindelig dag. Danskerne var således ikke bange for at stå tidligt op for ikke at gå glip af de bedste tilbud.

Vi har også hos Refurb igen haft et rigtigt godt salg lige fra midnat og frem til hele dagen, hvor alt har glødet og arbejdet på højtryk.

Flere mobilkøb, større ordrestørrelser og et stykke fra salgsrekorden
Samlet set endte omsætningen for Black Friday i DK på 1,94 milliarder kroner. Et svimlende beløb, men dog et lille fald på 8% ifølge tal fra Nets, der samtidig begrunder det med, at tilbudsjægerne i højere grad har spredt sine køb ud over hele ugen.

Det skyldes dog også et større kabelnedbrud, der gjorde, at mange webshops så sort. Det ramte dog heldigvis ikke os. Selvom rekorden fra 2017 på 2,1 milliarder kroner således ikke blev slået, spår Nets stadig, at Black Friday bliver årets største handelsdag. Ifølge searchpartners.dk var det primært magento shops der blev ramt, og det betyder op til 10-15% mindre årsomsætning, når sitet står stille i mange timer på Black Friday!

Ifølge Clearhaus var Black Friday 2018 præget af, at flere købte via mobile enheder (ca. 25%), ligesom at den gennemsnitlige ordrestørrelse var 36,7% større end normalt. Også brugen af alternative betalingsmetoder som fx MobilePay voksede – i dette tilfælde fra ca. 19% til 27%. Alt i alt var Black Friday således en anelse mindre end sidste år, men ikke desto mindre stadig en kæmpe forbrugsfest, nu blot spredt en smule ud over ugen op til selve festen.

Kilde: Texta, NETS

Medlemsnyhed

Indrykket af
Refurb ApS

Hornbjergvej 8
8543 Hornslet
Danmark
Refurb ApS

Send til en kollega

0.1