Transportcenter tiltrækker kæmpe investeringer

| Af Erik Brandt Jensen | Tip redaktionen om en historie

Trecifrede millionbeløb har fået området sydvest for Fredericia til at vokse markant.

Det eksploderer i Taulov for tiden. Nye investeringer på trecifrede millionbeløb har fået området sydvest for Fredericia til at vokse markant i både omfang og godskapacitet.

Både havneselskabet ADP A/S og private aktører som Fredericia Shipping og Blue Water Shipping har satset meget store beløb på at udnytte Taulovs nærmest perfekte placering på trafiklandkortet.

Der har i mange år eksisteret en godsbaneterminal på stedet, og det er en del af udgangspunktet; men hvorfor rykker ekspansionen så lige nu?

- Det er der flere årsager til, forklarer Nils Skeby, CEO i ADP A/S.

- Timingen er rigtig lige nu, og der er en mærkbar vækst på de godsområder, der gør Taulov interessant. Det gælder ikke bare for ADP, men også for vores kunder på havnen og de distributører, der benytter Taulov på landværts basis

- Netop derfor ser vi et antal følgeinvesteringer i området.

- For ADP er det selvfølgelig specielt, at vi som havnevirksomhed går ind i et landbaseret transportcenter, men for os er der en klar sammenhæng, understreger han.

Ejet af kommuner

ADP A/S er et aktieselskab, der er ejet af kommunerne Fredericia, Middelfart og Nyborg.

Selskabet skal understøtte væksten i de tre kommuner og skal naturligvis også leveres gode resultater som i mere privat funderede aktieselskaber.

I Fredericia skal der også opretholdes en balancegang i forhold til Fredericia Kommune.

Da Fredericia Havn ligger omkranset af Fredericia by, er udvidelsesmulighederne på selve havnen fysisk begrænsede. Fredericia Kommune udvikler også Kanalbyen på arealerne tæt på industrihavnen. Arealmetrene er begrænsede for havnevækst. Derfor udnytter ADP nu baglandsarealet i Taulov til at skabe vækst.

Satser på flere spor

ADP har set en mulighed i at flytte de aktiviteter, der ikke kræver direkte adgang til kajkanten, et andet sted hen. Det gælder også den trafik, som mere hensigtsmæssigt kan omdirigeres videre ud i verden via Taulov.

- Det er et kompliceret puslespil. Der er mange faktorer i det spil, siger Nils Skeby og pointerer, at ADP ikke kun ser på udviklingen af transportcentret.

- Vi investerer også mange penge og meget energi i at få tingene på selve havnen til at hænge bedre sammen. Vi skal have samlet containertrafikken ét sted. Det samme gælder ro/ro-trafikken.

- Vi har desuden mulighed for at inddrage arealer fra den gamle godsbanegård, så vi kan udvide vores kapacitet med en pæn bid; men arealet skal naturligvis modnes først.

- Også bulksektoren er en meget betydningsfuld del af vores forretningsdrift. Den ser vi klare tegn på vil vokse fremadrettet. Her skal der også indregnes vækstpotentiale og nye behov.

En stærk trafikkorridor

- Frem for alt er vi meget ambitiøse i forhold til at få etableret en stærk trafikkorridor mellem området i Taulov og havnen i Fredericia, fortsætter Nils Skeby.

- Vi ønsker en strømlinet logistikplan indarbejdet for selve havneområdet, herunder indretning af en ny automatiseret gate, der både skal bidrage til at styrke vores egen og kundernes trafikinformationsflow.

- En trailer til DFDS eller en container til Fredericia Shipping vil automatisk blive registreret med alle relevante data som vægt, opmagasineringsplads, forventet afgang osv. Det er et spændende projekt, som jeg personligt ser meget frem til at få realiseret.

Ydre faktorer

Overordnet arbejder ADP efter en strategiplan, der bærer navnet Vision 2030. I den ligger der planer for investeringer på mellem 200 og 300 millioner kroner. Det er mange penge selv for en afkastningsdygtig havneforretning som ADP.

Derfor er havnen interesseret i at tiltrække eksterne finansielle investorer, der er indstillet på at udvikle på den lange bane.

- Der skal selvfølgelig være tale om investorer med økonomisk pondus, siger havnedirektøren.

- Det er afgørende fos os, at der er tale om tålmodige samarbejdspartnere. Havnedrift og terminaldrift udfolder sig på den lange bane, pointerer han.

- Når det er sagt, er der også den politiske side af sagen at tage i ed. Det gælder lokalt og kommunalt, nationalt og i forhold til EU. Faktisk er Fredericia/Taulov den eneste officielle transporthub i EU-regi.

Mere bæredygtig transport

Målet for Nils Skeby er at få mest muligt gods ud på vandvejen eller jernbanen. Det understøtter EU’s målsætning om, at 30 procent af det gods, der bliver transporteret mere end 300 km, skal over på jernbanen i 2030.

- Det er helt klart vores ambition, at terminalen og transportcentret skal bidrage til at få mere gang i miljøvenlig og bæredygtig transport, siger Nils Skeby.

- Apropos bæredygtighed, så slider en lastvogn for det, der svarer til 10.000 personbiler. Så det politiske system har også et stort ansvar for at sætte rammer op, der kan hjælpe med til at få det store puslespil til at lykkes, slutter ADP-direktøren.



Hold dig opdateret med Leder IDAG

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Serieiværksættere satser på de solide selskaber - glem alt om unicorns

Et nyt selskab - HippoCorn - med serieiværksætteren Morten Lund i spidsen, er i fuld gang med at sætte iværksættere, specialister og investorer sammen for at skabe nye solide vækstselskaber med en stabil indtjening.

Sådan sælger man til Trumps USA

Konkurs rammer danske smartphonefirma

Id2me ville snuppe markedsandele fra Apple og Samsung. Sådan gik det ikke , nu er firmaet bag den danske smartphone Id1 gået konkurs

SDU er på jagt efter komplicerede problemer

Bestyrelses- og lederrokader uge 8

Hvem gik ud og hvem kom ind i virksomhedernes ledelser i ugen der gik.

Rema 1000 forsætter med at slå omsætningsrekord

Mindste-lønnen stiger for butiksansatte

Ny HK-overenekomst i weekenden - forhandlerne på transportområdet tager en tænkepause.

Lufthavn under pres: Erhvervslivet mister adgang til udlandet

Mens det tidligere var let for virksomheder at sende deres ansatte ud i verden, er det de senere år blevet vanskeligere. Nu skal det undersøges hvorfor

12 nomineret som årets fødevareinnovator

Thybo starter sin egen lille tømmerhandel

Rockwool med bedste resultat i ni år

Lemvigh-Müller køber handelsvirksomhed

Stål- og teknikgrossisten vil styrke sin position på gør-det-selv-markedet.

3F Transport og DI har sat sig til forhandlingsbordet

Udvalg blev indkaldt i weekenden til forhandling af overenskomst for 35.000 medarbejdere

Mindre end 5 år om at sælge livsværket

Derfor lod MA/U Studio med Mikal Harrsen sig sælge til italiensk koncern.

1

Ny overenskomst til butiksansatte

Landsretten dømmer Vestas til at betale millionerstatning

Randers Bryghus udvider efter succesår

Nissens sat til salg

130 fødevareproducenter klar til cateringmesse i Aalborg

Rift om veldrevne industrivirksomheder

Investeringsselskab går efter veldrevne fremstillingsvirksomheder. Underleverandører kan være svære at se en businesscase i

1

I erhvervslivet er mands minde uhygggelig kort

Pengerigeligheden og nulrenten får prisen på virksomheder til at eksplodere. Det er, som om vi intet har lært af finanskrisen.

Danskere leverer testbænk til Rolls-Royce

Abe-producent vil gå fra velrennomeret til velkendt

Det oldgamle firma bag Bojesen-aben vil være et spritnyt skud på Danmarks designstamme.

Planer om ny containerterminal i Aalborg

MIR: En fjerdedel af omsætningen skal komme fra Kina

Med et nyt kontor i Kina vil den danske producent af mobile robotter tage en større bid af det store kinesiske marked

Maskinfabrik giver kineserne kamp til stregen

Butikker begejstrede for lynhurtige kontaktløse betalinger

Duba-B8 skifter både ejerstruktur og navn

Fredagsbog: Hvordan Vesten vinder fremtiden

Næste generation vil opdyrke nye markeder

Svært at finde flygtninge til integrations-uddannelse - det betaler sig ikke.

Flest flygtninge ansættes i transportbranchen

Terma skal lave radarsystemer til inderne

Superlån kan være en fordel for mange virksomheder

EU-lov gennemhuller spritmonopol: Danske vinkøbmænd krydser Øresund

William Demants karismatiske direktør stopper efter 25 år

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Eksport til Finland - Alihankinta 2017 - Dansk Fællesstand

Hvorfor er kvinders sygefravær højere, og hvad kan virksomheden gøre?

Skab tillid, øge salget og hjælp andre.

Early Bird-rabatten til årets kontorkonference udløber d. 1. marts!

Vidste du...

Sikring af privat bolig med SafeRoller

Leje af kopimaskine giver startup-virksomhed driftssikkerhed

Kundenær formidling af butikker til leje og salg

Så er det nye 2017 katalog fra Kapema udkommet

Sådan får du din mobil så hurtig som mulig

"Stop stregkoderne"

AFFALDSSPANDE ”sensorstyret” i rustfri stål - Låget åbner og lukker automatisk - Fra 5 – 80 Liter

IF Design Award 2017 går til revolutionerende bæresele

Du er inviteret til Åbent Hus i Esbjerg

AFFALDSSPANDE ”sensorstyret” i rustfri stål - Låget åbner og lukker automatisk - Fra 5 – 80 Liter

5 grunde til at vælge glasvægge i hjemmet

Lad ikke de interne processer være baseret på et utal af regneark.

Bygge- og anlægseksport til Norge - Bygg Reis Deg 2017 - Den danske fællesstand

5 - 80 Liter "sensorstyret" AFFALDSSPANDE i rustfri stål - Låget åbner og lukker automatisk

Ressourcepersoner kan forbedre arbejdsmiljøet

dsr - vest levere stålbærringer til Ewii i Silkeborg

Ahola Transport fortsætter deres investeringer i miljø og trafik sikkerhed ...

Dansk Halbyggeri mærker fremgang i bilbranchen

Kapema deltager på VTM 2017 med stærkt maskinprogram

"Sensorstyret" AFFALDSSPANDE i rustfri stål - Låget åbner og lukker automat...

Send til en kollega

0.128