Teleselskab udsat for afpresning

Ledelsen gik øjeblikkeligt til politiet, da kriminelle natten til fredag krævede et større millionbeløb for ikke at udlevere kundeoplysninger.

Teleselskabet 3 blev natten til fredag forsøgt afpresset af kriminelle, der kræver et større millionbeløb for ikke at udlevere oplysninger om en lille del af 3’s kundebase. Ledelsen i 3 har overdraget sagen til politiet, der nu efterforsker sagen.

Natten til fredag blev selskabet kontaktet af en eller flere kriminelle, der i en mail hævdede at være i besiddelse af kundeoplysninger om en lille del af 3’s kundebase. Oplysninger, som den eller de kriminelle har krævet et større millionbeløb for ikke at offentliggøre.

Efter at have været i dialog med politiet er det vurderingen, at truslen om afpresning er reel, og at gerningsmændene faktisk er kommet ulovligt i besiddelse af oplysninger om ca. 3.600 kundenumre i 3’s kundebase.

Forhandler ikke med kriminelle
Oplysninger vurderes her mandag morgen til at være navn, adresse og cpr-nummer, men ikke bankoplysninger eller pinkoder. Oplysningerne er ikke af ny dato, men mindst 9 måneder gamle.
Hos 3 ser man naturligvis med stor alvor på sagen:

”Det er første gang i virksomhedens historie, at vi er udsat for denne type af kriminel adfærd. Jeg vil gerne slå fast, at vi hos 3 naturligvis ikke medvirker til at forhandle med kriminelle. Vi har derfor overdraget sagen til politiet, som straks er gået i gang med efterforskningen, og vi er trygge ved, at man her kommer til bunds i en både alvorlig og meget ubehagelig sag for vores kunder og for 3,” siger Sidsel Rosendal Olsen, Kundedirektør hos 3.

Hos 3 ved man på nuværende tidspunkt ikke, hvordan den eller de kriminelle er kommet i besiddelse af oplysningerne:

”Vi håndterer mange data og personfølsomme oplysninger hver dag, så sikkerhed er højeste prioritet for os. Vi kan ikke på nuværende tidspunkt sige noget om, hvordan oplysningerne er faldet i forkerte hænder, og indtil vi har sikker viden i det spørgsmål, vil vi ikke bidrage til spekulation. Vi afventer resultatet af politiets efterforskning,” siger Sidsel Rosendal Olsen, Kundedirektør hos 3.

Vil informere kunderne
Teleselskabet 3 har i dag ca. 1,2 mio. kunder, og på nuværende tidspunkt er det derfor vurderingen, at det er en mindre del af kundebasen, der er ramt. 3 har valgt at gå ud med sagen for at informere sine kunder mest muligt, hurtigst muligt i en sag, som selskabet er både kede og ærgerlige over:

”Jeg er ked af det på kundernes vegne, og vil naturligvis beklage det, der er sket. Hvor det har været muligt, har vi selvfølgelig allerede skrevet til de kunder, som er berørt af sagen. Men det er vigtigt for os, at alle vores kunder har så megen viden og information om sagen som muligt, og derfor vælger vi at gå ud og fortælle om det, selvom vi lige nu står midt i en trussel om afpresning,” siger Sidsel Rosendal Olsen, Kundedirektør hos 3.
3’s Kundeservice er klar til at besvare henvendelser fra kunder fra kl. 09.00 og på 3.dk/faq vil det også være muligt at finde svar på generelle spørgsmål om sagen.

Til orientering har 3 underrettet alle relevante myndigheder og har aktiveret sit kriseberedskab, som vil arbejde i døgndrift, indtil denne sag er opklaret.


Hold dig opdateret med Leder IDAG

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Ny fremtid for små, lokale tømmerhandler

Efter at have overtaget lokalt byggemarked vil de nu gentage succesen for at redde små tømmerhandler i yderområderne

Højere forbrug går uden om detailbutikkerne

Og tendensen vil fortsætte i fremtiden, vurderer bankøkonom.

Ny lov om hvidvask stiller nye krav til regnskabschefen

I går trådte en ny lov om indsats mod hvidvask af penge og finansiering af terror i kraft. Den stiller nye krav til dig og din virksomhed. Her kan du se hvilke.

Fuldkommen kompromisløs: Laver alting selv - men ville først helst være fri

Overgaard & Dyrman laver håndværk, hvor prisen intet betyder - men den er høj.

- Vi var super utilfredse. Dybt seriøst

Investorerne har stor tiltro til producenten af transportable højttalere Soundboks. Overskuddet lader dog vente på sig – til stifternes store irritation

Ny dansk opfindelse renser vand med sollys

Produktudvikling: Den lå ikke lige til højrebenet

En plastramme til bistader blev en hård, men spændende, nød at knække for Schoeller Plast.

Millionbevilling skal klæde ansatte på til fremtiden

Esbjerg Havn på vej mod kæmpe udvidelse

Sociale medier er virksomheders nye bedste ven

Ny tunnel mellem Helsingør og Helsingborg kan være på vej

1

Lovgivning står i vejen for teknologisk udvikling

Regler bremser væksten, mener virksomhederne ifølge en ny, stor kortlægning af dronebranchen.

Bestyrelses- og lederrokader

Uge 25: Hvem gik ud og hvem kom ind i virksomhedernes ledelser i ugen der gik.

Fra nul til 15.000 biler på en uge

Nylanceret bil-portal er kommet godt fra start og tager konkurrencen op med branchens etablerede kræfter.

Få succes med nethandel – byg dine kundeforhold op omkring data

Fire gode råd til at bruge data til at opbygge gode kunderelationer.

Nyt distributionscenter skal håndtere 2000 daglige ordrer

Mærsk vil presse olieindustri til at omlægge produktion

Containerskibsgiganten står foran ekstra milliard-regning, når nye svovlkrav træder i kraft fra 2020.

1

Stadigt flere virksomheder får hjælp fra luften

Nu vil specialister udvikle droner, der overvåger produktionen i gartnerier og landbrug og selv slår alarm, når noget er galt.

Værktøjsleverandører bliver partnere

Dansk emballagekæmpe vinder i presset konkurrence

Maskineksporten holder sig over 100 milliarder

Dansk maskineksport har genvundet gejsten efter finanskrisen og er for andet år i træk over 100 mia. kr. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik, som eStatistik har beregnet for Jern & Maskinindustrien.

Tilfredse medarbejdere tjener flere penge til virksomheden

Stort resultatdyk hos Spectronic

Særlig rådgivning til familieejede SMV'ere

Ejerledere tager ofte mere hensyn til de ansatte, familien og lokalsamfundet end til virksomhedens økonomiske behov. Det er en særlig udfordring for eksterne eksperter.

Digitalt lykkehjul giver Jysk 250.000 potentielle kunder

Tre advokater anklages i sag om 200 millioner

Dansk trælast solgt af svenskere til svenskere

Samarbejdende undervandsrobotter på vej til offshore-industrien

Konkurskarantæne til Tigers isleverandør

Schmidt Hammer Lassen tjente mere i 2016

S vil give R&D skattefradrag til store virksomheder

Britisk EU-exit vil ende godt for alle

Bjarke Ingels: Standardløsninger skaber ikke fede byer

Siri-kommissionen: Danmark skal være legeplads for førerløs teknologi

Planlagt tab på lille milliard

Dansk-tysk grænse bliver åbnet for handel med strøm

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Gode tilbud sommertilbud fra Inventarland

Ugens ledelsesråd uge 26

Dansk Halbyggeri opfører seks industrihaller på Odense Havn

Innovative nordjyske faglærte dimitterer, de første i Aalborg

GPS sporing af alle dine værdier

Ajos køber solbeskyttelse til sine medarbejdere

Vi støtter de Danske Hospitals Klovne

Skal danske virksomheder frygte IoT teknologierne?

Efterspørgsel på stålkonstruktioner fra Give Stålspær

Første spadestik på multihal i Bjerringbro

Eksport Nordeuropa - CFUs messe kalender 2. havlår 2017 Danske fællesstand på industriimessen

Dansani var med i 2016. Nu kan du indstille din virksomhed til CSR People Prize 2017

PR øger antallet af downloads og styrker omsætningen

Ny aftale med Tyskland vil påvirke spotpriserne på el

Rejsegilde på ny hal til efterskole

Skal du have lavet kurser ude i byen?

V2C-Regnskab: Dobbelt op på alle poster

Skillevægge i glas som ikke ødelægger gulvet

Vehco’s nye “grønne” onboard computer, Vehco Connect

GPS Tyverisikring og overvågning - kun 541,- årligt

IndustriUpdate: Hver tiende smedeelev på øerne er i skolepraktik

Stop for tilskud til hulmursisolering - hvad så nu?

Invitation til Rådgiverdag

Ny standard for hospitals- og plejesenge

Ugens ledelsesråd uge 25

Send til en kollega

0.186